Nybygge för en nybörjare

Blindstyret

Ny medlem
Nybygge för en nybörjare
Hallå alla,

Eftersom det tydligen är omöjligt att köpa en färdigbyggd Surly i Sverige (förutom någon enstaka LHT), så undrar jag om det kanske är värt att bygga en egen då alla individuella komponenter ändå går att köpa.
Jag har hittat sidor i UK och Tyskland som säljer rampaket med gaffel.

Är det ekonomiskt att göra så eller ska jag helt enkelt köpa en motsvarande cykel färdig? Vilken modell skulle det kunna vara som motsvarar en karate apa, alternativt Troll? modell 2017 då...

Jag har aldrig byggt en cykel förut men har monterat IKEA möbler i onyktert tillstånd, så hur svårt kan det vara? :D

Min budget ligger på max 20k.

Nybygge för en nybörjare
Tack! Det finns mycket bra att läsa om att bygga själv så det borde jag kunna klura ut hur man gör.

Jag antar att det egentligen blir en ekonomisk fråga? Tid har jag väl, och intresse att lära mig finns ju med. Jag får väl på något sätt räkna ut vad alla komponenter skulle kosta mig och försöka hitta en komplett cykel att jämföra med. Diffar det på tok för mkt i pris så kanske det inte är värt det.

Men hur har ni gjort som har en Surly då? Det finns ju trots allt en del i forumet här som lagt upp bilder på diverse Surly-cyklar. Då har ni väl byggt själva antar jag? Finns det någon som byggt en karate monkey eller motsvarande och som kan ge en uppskattning på vad det kan kosta?

Alternativt får ni gärna tipsa på motsvarande cyklar som man kan köpa färdiga. Det är ramen på KM som jag tycker är intressant.

"The dropout spacing measures 145mm and can be slightly expanded to fit a Boost hub, or clamped to fit a 142mm hub. Surly also includes a new thru-axle (photos below) with a clever sliding cap system to work with both 142 and 148mm hubs. Furthermore, Surly offers 10/12 adapter spacers to allow the use of a 135mm QR hub."

Nu är jag nybörjare på detta men ovanstående låter väl bra om man nu vill ha möjlighet att köra med olika stora/tjocka hjul?

Finns det HT-cyklar med motsvarande möjligheter på ramen?

Tacksam för svar då jag gärna vill hitta en bra ram att bygga bikepacking cykel på :)

Nybygge för en nybörjare
Det blir oftas ganska mycket dyrare att bygga en cykel själv tyvärr. Om man har det mesta redan ät det en annan sak. Kul är det också

Nybygge för en nybörjare
Dyrare blir det säkert, men det behöver ju inte dra iväg till några hutlösa nivåer. Jag byggde en Cotic Escapade i vintras, mest för att det verkade kul, och för att se till om man dög till att bygga ihop en cykel. Gissar att slutnotan landade på lite drygt 16' i slutändan (har inte vågat göra någon efterkalkyl än). Sjukt lärorikt i alla fall, många timmar på youtube blev det. Var mest pressning av styrlager som var lite lurigt, annars kommer man långt med en uppsättning insexnycklar och några byggöl.

Jag velade lite mellan mtb-bikepackingcykel och en gravelbike, men det fick bli en gravel-escapade i slutet ändå, tror vardagsnyttan är lite större för mig.

Några andra jag sneglade på innan jag tryckte på knappen på en Cotic var Sobre Dad och Brother Big Bro. Se det inte som nåt expertråd, tyckte mest dom var snygga och i rätt prisklass.

https://www.brothercycles.com/shop/big-bro-stone/
http://www.sobreshop.com/epages/227..."Cadre Dad 7"/SubProducts/"Cadre Dad-0018[1]"

Sonder Frontier har ju dykt upp nu i vår, komplett cykel från typ £900 är nog svårt att slå. Alu iofs, och inte stål.
https://www.alpkit.com/sonder/sonder-frontier

Nybygge för en nybörjare
Jag har byggt 2 av mina 3 cyklar från grunden. Mest för att de inte fanns att köpa så som jag ville ha dem. Den första gjorde jag en del misstag med, vilket resulterade i en dyrare slutnota.

Se till att du har en bra plan, både vad gäller inköp och byggande. Det är surt när man får betala 150kr i frakt för en del som kostar 50kr :)

Vill du bygga med 27.5+ eller 29?

Nybygge för en nybörjare
Tack för intressanta svar!

Min plan är att bygga med 27,5+ då det verkar passa min körstil bäst.

Sonder Frontier har jag kikat på och till det priset så verkar det klart intressant. Det som satt spöken i huvudet på mig angående den modellen är att den har QR Boost 141mm. Är inte det ett knepigt mått om man vill köpa nya hjul? Nu har jag inte läst på så mkt än men det brukar väl mest vara 142 och 148?

edit: Jag läste fel på deras hemsida, men jag hittar två? mått. Vad är det som gäller?
"QR Boost 148 rear spacing for wheel strength and optimal chainline." och "QR Boost 141mm rear spacing".

Det är lite därför jag kikar på Surly-ramen då den verkar vara väldigt flexibel på vilka mått man kan köra med. Mer framtidssäker med andra ord, eller har jag fel där?

Det svåra är nog att hitta rätt detaljer när man bygger. Vill ju inte gärna köpa fel när man väntat flera veckor på en sak :)

Senast ändrad:
Nybygge för en nybörjare
Ska man spekulera skulle många säga att 148 är det mest framtidssäkra och 142x12 är väl i nuläget "standard" även om 148(boost) blir allt vanligare. 141 kan jag tänka mig att det kan bli lite knöligt att hitta nav till. Jag har i alla fall aldrig hört talas om det men det säger ju iofs inte mycket :) .

Jag skulle säga att regeln genrellt är att om man vill ha billigt ska man köpa färdigt men vill man ha något mera "skräddarsytt" får man bygga själv. Sen ska man också gilla att nörda cykeldelar och tycka det är kul att meka/bygga. Det svår som du varit inne på är ju inte själva monteringen, bygga är det ju inte rikitigt kan jag tycka, utan att lyckas lista ut vad man ska beställa hem.

Steg 1 är att bestämma ram och sedan brukar det vara vevlager och styrlager som är knöligast att hitta rätt. När man bestämt dom och vet axeldimensioner så ger sig det mesta efter det. Jag ska "bygga" min första cykel nu i sommar, en 27.5+ jag med, ska bli jättekul tycker jag :)

Lycka till!

Jakob

Nybygge för en nybörjare
Jag byggde en Karate Monkey sommaren 2011. Då kostade ramen drygt femtusen inkl. stela gaffeln hos CycleComponents (som sen dess köpts / gått upp i cykelkraft). Det landade på 15k ungefär, och då hade jag kunnat spara 2k och fått bättre hjul - noobmisstag.

Jag ångrar inte en sekund, det var ett svinkul sätt att lära sig, och cykeln pendlades och stigcyklades halvt till döds fram tills förra sommaren. Nu håller den på att återuppstå som beater-artad hardtail. :)

Nybygge för en nybörjare
Det behöver inte bli dyrare om man handlar begagnat, snabbt räknat blev min racer "billig"
Ram+gaffel+lager+stolpe+stam=3000
Oanvänd men begagnad komponentgrupp (10-delad)=2000
Kompletta hjul= 2000
Sedan lite krafs för säg en tusing!
Ca 8000 för en kolfiberracer på 7,5 kg helt efter mina önskemål!, ganska billigt.

Nybygge för en nybörjare
Ja, det blir nästan alltid dyrare att bygga själv. Men ofta är det väl så att man snart vill byta ut komponenter på färdigbyggda cyklar för att få det precis som man vill. Så om man tittar 12 månader fram från inköpsdatum så är den totala prisskillnaden nog ofta betydligt mindre. Sen kan man ju pressa ned priset genom att köpa begagnade komponenter Det brukar ju finnas en del Karateapor på E-bay och Pinkbike. För den som har tålamod så dyker det relativt ofta upp pangfynd när någon uppgraderar växlar, hjul etc till "det senaste".

Nybygge för en nybörjare
Tack för alla svar.

Det är ju en del att tänka på ändå när man ska bygga nytt. De flesta verkar iaf vara överens om att det oftast blir dyrare att bygga ihop allt än att köpa färdig om man nu köper nya delar.
Då ramen är ny för KM 2017 så vet jag inte om det är lönt att försöka vänta på att den ska dyka upp begagnad, så den får jag nog köpa ny, tyvärr. Växelpaket och lager låter väl klokt att köpa nytt med? men det andra kanske man kan ta begagnat för att spara en slant då ramen ändå är ganska kostsam.

Sedan tycker jag nog ändå att det är värt mycket att få bygga ihop sin egna cykel! Det låter som ett kul projekt ändå.

Det låter nog som att det börjar närma sig en beställning av rampaket! Lika bra för att få tummen ur. Sedan kan jag säkert hitta delar som passar. Det finns ju trots allt svenska återförsäljare som har Surly komponenter på lager och som man kan ringa och fråga.

Får väl starta en byggtråd snart då :)

Nybygge för en nybörjare
Grymt.

När jag byggde så fanns Karate Monkey bara som SS-modell komplett, och det var inte många komponenter jag kunde återanvända från en sån då jag var sugen på ramen men ville ha typiskt MTB-styre och MTB-komponentgrupp med växlar (SLX 10-delat), så det var mest logiskt att köpa lös ram och bygga.

Jag byggde först med clown-högt torn av spacers, men böjde till soffpotatiskroppen med tiden och landade på normal styrhöjd efter nåt år. Kanske hade det varit bättre att inte ha den möjligheten och HTFU direkt i just det avseendet. ;)

Den nya ramen med lite mer aggressiv geometri verkar trevlig. Skulle gärna byta upp mig från min 2011 men har insett att jag vill ha en beater-artad HT och då vill jag inte lägga den degen.

Lycka till, och gör gärna en byggtråd ja. :)

Tillbaka
Topp