nyckelbensbrott era erfarenheter?

glitch

Aktiv medlem
Knäckte nyckelbenet för exakt 3veckor sedan så pass att det fick opereras och stabiliseras med skena och skruv. Blev informerad om att läketiden skulle vara 4-6 veckor och tänkte höra vilka erfarenheter andra gär på forumet gjort med brutna nyckelbenet. Ambitionen är ju att komma ut på hojjen igen så fort som möjligt samtidigt som man ju inte vill riskera att det inte läker ordentligt.
Något att tänka på när man börjar träna igen? Märker ni av er skada nu i efterhand? osv.

/C

När jag bröt nyckelbenet så gjorde de ingenting. Det fick läka av sig själv.
Oftast så blir benet starkare där du bröt det än någon annan stans på just nyckelbenet(n)
Det känns ingenting nu efteråt och jag märker inte av några hinder.... Där iaf.

P

Jag körde vätterrundan efter ca 3-4 veckor och det gick hyfsat. Det enda jag märker av i dag är att det läkte lite fel så jag har "knöl" precis vid brottet (benbitarna ligger omlott). Kom ihåg att bara lär finnas två typer av cyklister: De som har brutit nyckelbenet och de som ännu inte har brutit det..... ;-)

/Urban

Jag bröt det och precis som dig så satte dom dit en massa skrot. Jag bröt benet längst ut i fästet på armen. Lite ovanligare och lite mer svårläkt men är helt ok nu. Du är nog igång efter 4-6 veckor. Men be dem ta ut grjerna de satte in. Mina skruvar började gänga ur sig och det är inte kul att ha det på det stället. Jag tog ut det efter 1.5 år. Lycka till.

urbnil skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom ihåg att bara lär finnas två typer av cyklister: De som har
> brutit nyckelbenet och de som ännu inte har brutit
> det..... ;-)

Jag tillhör den tredje kategorin: de som har så pass starka nyckelben att axlarna far ur led istället för att nyckelbenen går av... :-|

*micke* skrev:
> Jag tillhör den tredje kategorin: de som har så
> pass starka nyckelben att axlarna far ur led
> istället för att nyckelbenen går av... :-|

Yupp här finns en till, två gånger än så länge...
Tyvärr verkar min axel var mer svårläkt, fortfarande int riktigt bra efter 12v, suck.

Det kommer att göra ont när du sätter dig på cykeln om benet inte är läkt. Om det inte gör ont kan du cykla. Mitt nyckelben sitter omlott och min son tycker jag ser ut som Quasimodo.

beone skrev:
> Yupp här finns en till, två gånger än så länge...
> Tyvärr verkar min axel var mer svårläkt,
> fortfarande int riktigt bra efter 12v, suck.

[trådkapning]
12 veckor? Du har tyvärr lääänge kvar om du luxerade axeln helt :-( Senast jag gjorde det var ganska precis två år sen och det tog drygt ett år innan det var så bra som det blir. Helt 100% blir man tydligen inte men måååånga timmar rehab har fått mig till typ 95% iaf.
Jag hade mycket hellre brutit ett nyckelben som tar 6v att läka och blir starkare än innan...
[/trådkapning]

glitch skrev:
> Något att tänka på när man börjar träna igen?

Ramla inte på samma axel igen innan den läkt helt. Det gör ont... Jag skulle rekommendera dig att testa spinning eller nåt liknande där risken att ramla är betydligt lägre jämfört med i skogen och låta läkningen ta den tid den behöver.

*micke*: vad är en "hel" luxering?? Min hoppade ut och sen tillbaka av sig självt efter att jag ställde mig upp igen...

Ps. Ursäkta trådkapningen

beone skrev:
> *micke*: vad är en "hel" luxering?? Min hoppade ut
> och sen tillbaka av sig självt efter att jag
> ställde mig upp igen...

[fortsatt trådkapning]
Jag börjar med en disclaimer: Jag är inte utbildad inom området men har läst på en del.

En luxering är vad som normalt kallas "ur led". Leden separeras på ett sånt sätt att ledytorna inte längre är i kontakt. Ofta slits ledkapseln som omger leden sönder, ledband och muskelfästen tänjs ut eller går av och broskytorna i leden kan skadas. Måste normalt reponeras (Dras tillbaka på plats med våld, mig fick de söva för att göra detta, och eventuellt sy muskelfästen mm) Om något är luxerat syns det tydligt, t.ex. i mitt fall satt övre delen av överarmsbenet mer där armhålan/bröstmuskeln normalt är...

Det du beskriver brukar kallas subluxering. Leden tvingas utanför sitt normala rörelseområde och ledkapseln töjs ut men leden återgår till sitt normala läge "av sig själv". Ledytan kan skadas beroende på hur våldet inträffat. Jag har testat även detta och det är inte kul heller... Var noga med rörelseträning (ska inte göra för ont men lite smärta är att vänta) så du slipper få bestående stelhet i leden.

Viktigast av allt: se till att träffa läkare/sjukgymnast så du får rätt vård/träning!
[/fortsatt trådkapning]

[jag kapar väl på och kombinerar två trådar elegant]

När jag bröt mitt nyckelben var det en riktig Drutt till AT-läkare som fick syn på mig. Efter en snabb okulärbesiktning konstaterade han snabbt att "här är det minsann en axel som gått ur led". Alla ni som dragit en axel rätt igen vet hur det går till. Man lägger sig ner, sen placerar en Drutt ens arm i vinkel och drar armen rätt igen. Om det inte går måste man som Drutt ta i ännu mer, och nu rotera axeln så att lederna hoppar rätt igen. När ambulansen sen kommer och konstaterar att nyckelbenet är av, så är det väldigt bra om man som Drutt kan springa väldigt fort.

[slutkapat]

Senast redigerad av en moderator:
Jojken2: Jäklar måste gjort fd*_++**gt ont!

Jag bröt mitt nyckelben för ett år sen. Blev återställd på ca 4 veckor. Nu helt problemfri. När jag gör armhävningar är det inte nyckelbenet som är problemet.

Jo, Drutten, om du är medlem på Happy är det glömt. En god historia bara. Du kan höra av dig till mig med din adress så kommer jag med blommor. Bland annat.

Jag kan tillföra ytterligare en variant på skadat nyckelben.
Mitt högra flyttade sig ur fästet vid bröstbenet när jag separerade från mtb:n i skogen.
Tog cirka 2 månader innan armen var användbar igen.
/Janne

Tillbaka
Topp