Nyfiken på Specialized status 140

D i U

Aktiv medlem
Jag är riktigt nyfiken och sugen på en Specialized status 140, bra pris och verkar riktigt prisvärd. Någon som kör en som kan komma med lite omdömen?
Någon som har koll på om det finns XD body att köpa till Specialized alloy baknav som verkar vara för övrigt ganska ospecade? Sitter ju Shimano body på dem med NX kassett från
början.
Vikt på cykeln? Hört allt mellan strax under 15 till strax över 16 kilo.

Lånar tråden lite!
Bra pris på statusramar nu , tänker att de är okej i pris nu typ 14tkr mot 24 .
Tänker skrota en ht 29 till förmån för en 140.
S4 har funnits hela tiden men har de fyllt på med s3 och s5.
Jag villhöver en ? eller!????
Mange

En klart udda hoj i princip gjord för liftburen cykling imo. Har bara lånat en i en halv vecka o hade lite svårt att hitta en balanserad position på cykeln. Förmodligen pga mkt korta kedjestag o slack framgaffel. En sufferfest att trampa uppför med.

För parkåka, absolut men det finns bättre cyklar för stigcykling.

En klart udda hoj i princip gjord för liftburen cykling imo. Har bara lånat en i en halv vecka o hade lite svårt att hitta en balanserad position på cykeln. Förmodligen pga mkt korta kedjestag o slack framgaffel. En sufferfest att trampa uppför med.

För parkåka, absolut men det finns bättre cyklar för stigcykling.
Fan där förstörde du min fredag ??
Den låg i varukorgen….
Mitt utförsåka består i att trampa upp på högdalstoppen och hbb och rulla ner men är den så trälig så får det vara?

Fan där förstörde du min fredag ??
Den låg i varukorgen….
Mitt utförsåka består i att trampa upp på högdalstoppen och hbb och rulla ner men är den så trälig så får det vara?
Hehe, sorry men det är verkligen en speciell hoj. Jag gillar den men den är annorlunda.

Kanske det kommer andra åsikter här snart så du kan stoppa den i varukorgen igen. ?

Jag va väldigt nära på att köpa en status 140 men som skrivs ovan va jag lite osäker på den något udda geometrin och som allroundhoj är det osäkert om den skulle bli bra så köpte en stumpjumper evo istället som jag trivs riktigt bra på.

Jag tänker mig Status 140 som en oversized slope style-cykel och inte direkt en stigcykel. Tror det hade varit ett klart nerköp att byta din Evo mot en Status.

Bara min åsikt alltså, finns säkert ngn annan som känner annorlunda.

Edit. Ah, ser nu att det var ett gammalt inlägg och att du valde mellan Status o Evo. Tycker du valde rätt.

Jag tänker mig Status 140 som en oversized slope style-cykel och inte direkt en stigcykel. Tror det hade varit ett klart nerköp att byta din Evo mot en Status.

Edit. Ah, ser nu att det var ett gammalt inlägg och att du valde mellan Status o Evo. Tycker du valde rätt.
Ja precis jag valde evon framför status :). Evo går ju nästan att få till en status med att göra den till mullet och ändra styrvinkeln till 63 grader men utan den superkorta bakgaffeln om man vill. Stor viktskillnad också då de sägs att status ligger runt 15,8 kg mot evo experts ca 14,3 i samma storlek.

Status är en inte en slopestyle cykel, det är en ren utförscykel (som tycker om hopp och lek). Min son var väldig nöjd med den i bikepark, men kunde inte trampa lite brantare uppför med den (medan han är en riktigt duktig klättrare). Jag skulle bara rekommendera en Status när man åker lift uppför.

Status är en inte en slopestyle cykel, det är en ren utförscykel (som tycker om hopp och lek). Min son var väldig nöjd med den i bikepark, men kunde inte trampa lite brantare uppför med den (medan han är en riktigt duktig klättrare). Jag skulle bara rekommendera en Status när man åker lift uppför.
Med "oversized slope style-hoj" menar jag mer en "hopp-hoj på steroider". Den hade förmodligen passat perfekt i ngt Whistler A line-liknande, inte att göra sprattelgubbe-trix med.

Tillbaka
Topp