Nyfrälst

schlinge

Ny medlem
Nyfrälst
Köpte en Scott Montana i höstas, mest som transport cykel, men fick den stulen efter ett tag. Sen hände det otroliga att polisen fick rätt på min cykel igen. Så nu var jag ute och körde i lite teräng med den. Jösses, det var skoj!

Min fråga: Räcker en cykel av denna kalibern (med Alivo/Acera växlar) till om man vill köra lite hårdare mountainbiking. Det verkar ju som de flesta verkar köra med lite fetare grejer här... =)

Är det annars några problem att byta ut t.ex. växlar mot bättre saker? (Den som snodde min cykel vårdade den inte precis väl, lite skador här och där så kanske måste byta ut grejer i vilket fall)

Helt otroligt vad roligt det är med mountainbike, det kunde jag aldrig tro! ;)

// Björn - nybliven happyit

Nyfrälst
"Räcker en cykel av denna kalibern (med Alivo/Acera växlar) till om man vill köra lite hårdare mountainbiking" - Nej, men går att byta ut. Du får själv räkna ut om det är värt det.

Nyfrälst
Jag är ungefär i samma sitts som du, köpte en cykel främst för pendling men fastnade snabbt för att köra i skogen. Har också Alivio/Acera och visst funkar det, även om det kanske funkar bättre med bättre delar. Så mitt råd är det samma som Jomper och Obeds, passa på att köpa bättre grejer när delarna är utslitna. Något du däremot ska köpa så snart som möjligt är SPD-pedaler och skor, lite krångligt i början men när du väl lärt dig använda dom så är det en otroligt bra investering.

/Pontus

Nyfrälst
När du köper prylar så tänk också på att det inte nödvändigtvis blir roligare med dyrare, "bättre" prylar.

T.ex. så har man precis lika kul med ett par Shimano 520-pedaler som med ett par 959 för fem gånger så mycket pengar. Det finns ofta billiga alternativ som är fullgoda!

Nyfrälst
Så sant så. Sen gäller det att uppgradera i samma fart som man själv utvecklas i, annars är det lätt att "uppgradera" ihjäl cykeln och sedan knappt våga cykla med den. När man efter ett tag har lärt sig cykla i skogen och behärskar tekniken så är det riktigt kul med nya prylar. Det är då som det hela blir som en trestegsraket och du plötsligt har handlat dig en +20 000kr skogscykel... ;-9 Välkommen till mountainbikecyklingens underbara, men ack ibland så dyra värld... :-P

/Leo

Tillbaka
Topp