Nyfunnen cyklist

oddname

Medlem
Nyfunnen cyklist
Tjenixen alla smittade :)

Nybliven fantast, som dock spunnit ett tag och insåg att den gamla elcykeln ger alldeles för lite
så idag blev det bestämt att införskaffa en instegsracer. Dels för att få lite kondis, dels för att jag råkade
ut för en liten episod med en liten hjärnblödning, så att leva lite sundare är inget fel då :P

Efter lite tips från butiken, bikeitaly.se's fysiska butik i lund, förövrigt väldigt trevlig personal där som verkade kunnig
så blev det slag i saken och jag åkte hem med en Trek Emonda ALR 4

Hade tittat på alternativ innan såsom Specialized etc, men denna verkade klockren för summan som var bestämd, och t om lättare
än de andra jag kikat på. Men för mig är den ändå med sina 8.8kg väldigt lätt även om säljaren sa att den ändå var relativt tung jämfört med dyrare maskiner, men allt är relativt!

Tjejen är också bestämd på att skaffa en "racermaskin" så tänkte kolla vad ni kunniga och erfarna anser man bör köpa till relativt tidigt.
Är inställd på spd-pedaler då jag är mer van och lite småkär i skorna jämfört med mina vanliga träningsdojjor som jag testkört med nu.

//Marcus

Senast ändrad:
Nyfunnen cyklist
Grattis (tiłl intresset, inte till hjärnblödningen, men inget ont som inte har någonting gott med sig!)

Emonda ska vara väldigt trevlig.

Till tjejen - tja, gör likadant, sätt en budget och köp en cykel som passar - stirra dig inte blind på material eller komponenter (men hon ska helst ha Tiagra eller bättre)

Nyfunnen cyklist
Topp svar.

När det gäller kringutrustning, man ska ju alltid ha lite fickpengar till detta.
Något som rekommenderas direkt? Hur viktigt är byxor med vaddering t ex?

Eller andra småsaker?

Nyfunnen cyklist
HejPåDej sa:
Bra byxor är viktigt! Även handskar, hjälm
Hanskar (mitts), hjälm och skor i vart fall.
Resten av kläderna går eventuellt använda samma som till löpningen.
Har ännu under dryga tusen mil inte saknat cykelbyxor, men där är folk väldigt olika :-)

Nyfunnen cyklist
www.morvelo.com tycker jag gör väldigt bra bibs i alla fall. Köpte ett par på rea för 550kr som var långt bättre än mina tidigare från Diadora.

Nyfunnen cyklist
Skor av bra kvalitet har jag iallafall :)

Byxor är nog inte helt fel med lite sadelskydd
I baken.

Handskar är nog inte fel heller, speciellt nu när kylan är på G.

Nyfunnen cyklist
Man behöver två uppsättningar kläder, de torkar ej under natten, om man nu vill köra två dar irad, och det vill man, + ett mekställ. SPD kör man INTE på racer, nota bene! Time eller Look gäller.

Nyfunnen cyklist
eiskall sa:
matte and sa:
fotpump med manometer ca 7 bar
(tog mig ett par år med en massa punkteringar som följd innan jag förstod och införskaffade min, vänta inte så länge)

Jag rekommenderar golvpump. Fotpump är bara krångligt, plus att det knappt finns att köpa längre.

Och en helt ok sådan hittar man på det blå templet: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Handpump-med-manometer-Cykelpump-2000018124/
De billigare varianterna har jag inte testat, men den här har hittills gått i fem år nu.

Nyfunnen cyklist
Faema sa:
Man behöver två uppsättningar kläder, de torkar ej under natten, om man nu vill köra två dar irad, och det vill man, + ett mekställ. SPD kör man INTE på racer, nota bene! Time eller Look gäller.

SPD funkar utmärkt på racer. Då kan man gå i skorna också.;-)
Men är plånboken laddad och man är ängsligt lagd så är det bara att leta fram "the Rules" och börja shoppa.

Nyfunnen cyklist
Faema sa:
Klart att spd funkar på racer, men är ej optimalt, plattisar med gummistövlar funkar också...........................

Larva dig lagom. Det är större skillnad på styvheten i sulan på en gummistövel vs en bra SPD-sko än vad det är sklillnad mellan att köra SPD vs något LVG-specifikt.

Nyfunnen cyklist
ohellstrom sa:
Faema sa:
Man behöver två uppsättningar kläder, de torkar ej under natten, om man nu vill köra två dar irad.

Helt ärligt behöver man inte tvätta kläderna efter EN runda om den inte var väldigt lång, hård eller smutsig.

Tricket är att före varje längre pass ta en snabb dusch. Man skall vara ren och fin där nere.

Är man inte det spelar det ingen roll hur rena och fina kläder man drar på sig.

Nyfunnen cyklist
NLC sa:
ohellstrom sa:
Faema sa:
Man behöver två uppsättningar kläder, de torkar ej under natten, om man nu vill köra två dar irad.

Helt ärligt behöver man inte tvätta kläderna efter EN runda om den inte var väldigt lång, hård eller smutsig.

Definiera "väldigt lång" ;-)

Nu var du väl ändå elak, vad ska det tjäna till att skrämma livet ur den välmenande trådstartaren? :)

Nyfunnen cyklist
Bengt-re sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
Faema sa:

Definiera "väldigt lång" ;-)

100+ mil?

I förhållande till när jag slänger kläderna i tvätten så är det nog ändå efter klart under 100-mils användande...

Men jag kan utan problem pendla en vecka (20 mil) i samma kläder. En mysrunda på runt 20 mil (som den jag och NLC avverkade i helgen) leder heller inte till några våldsamma hygienproblem.

Man får känna sig fram, jag ville bara ha sagt att man inte reflexmässigt måste dumpa allt i tvättkorgen varje gång man varit ute.

Nyfunnen cyklist
Nja, att köra flera dar i samma cykelbyxa tycker jag är snuskigt, mycket snuskigt, men om man kör i ullkläder kan man köra flera dagar, dock har jag inte träffat på nån chamois i ull.

Nyfunnen cyklist
På tal om kläder, hur fungerar det med storlekar när det gäller cykelbyxor.
Fått för mig att storlekar inte är som med vanliga kläder iom att de ska vara slickade och kanske passar en viss range på storlekar av person. Så att M i shorts inte är M i cykelbyxor utan kan vara annan storlek.

Har jag fel för mig? :)

Nyfunnen cyklist
Faema sa:
Nja, att köra flera dar i samma cykelbyxa tycker jag är snuskigt, mycket snuskigt, men om man kör i ullkläder kan man köra flera dagar, dock har jag inte träffat på nån chamois i ull.

Så om du cyklat t/r till jobbet, ca 40km totalt, så betraktar du byxorna som "snuskiga"? Jag antar här att du trots allt tycker det är rimligt att cykla till och från jobbet i samma byxor, så vad är skillnaden nästa morgon?

Efter 1000km i pissregn är byxorna definitivt smutsiga och jag kunde gott ha tänkt mig att byta något tidigare ;)

Nyfunnen cyklist
Jo, jag cyklar 6 mil T&R varje dag, givetvis utan några kallingar, då tycker jag att de ska tvättas, samma sak med kallingar, jag byter varje dag. Allt annat känns för mig "snuskigt".

Angående storlekar, jo de varierar lite med tillverkare, bästa att först köpa hos LBS där man kan prova, sen vet man.

Nyfunnen cyklist
oddname sa:
På tal om kläder, hur fungerar det med storlekar när det gäller cykelbyxor.
Fått för mig att storlekar inte är som med vanliga kläder iom att de ska vara slickade och kanske passar en viss range på storlekar av person. Så att M i shorts inte är M i cykelbyxor utan kan vara annan storlek.

Har jag fel för mig? :)

Bry dig inte om storlekar, åk till en butik och se till så att du köper ett par som sitter bra.

Nyfunnen cyklist
Och numera är man ägare av lite trevliga bibs och handskar, brallorna sitter som en smäck, modell med "hängslen" så att säga.

Tänkte även investera i en vettig jacka, tips på något bra och prisvärt?

Tillbaka
Topp