Nyheter 05

Nyheter 05
Scott har kommit med några fina kolfiberramar. Cannondale har släppt Prophet, en lättvikts freeride eller vad man ska kalla det. Specialized har kommit med en ny Enduro och vidareutvecklat Brain konceptet på Epic. Titus nya Motolite ser ju fin ut, sedan har väl de flesta märkena ändrat lacken på samma gamlaq ramar som dom haft ettantal år. Det finns säkert en hel massa mer som är värt att nämna men som jag inte kommer på nu, antagligen en massa dirt och DH varianter som jag inte har så stor koll på.

Börjar bli lite trött/ god natt

Nyheter 05
[reklam]Ny på MTB-sidan? Sök "Interbike" här på Happy för bilder från Oktober. Jättedyra custom 29'er SilkTi från Castellano, Maverick har en ny 6-tums Trail ram (ML-8), Moots Cinco 5" Trail med Ti framtriangel och Ventana-svetsade Al bakswing, Titus har inte bara Moto-Lite, de har också gjort om Switchblade ganska rejält, Turner har 4 ny modeller: Nitrous (redan slutsåld för 2005), Flux, 6 Pack (6" Trail/FR) och Highline (FR). Ventana har gjort om El Saltamontes och X-5 för att fungera med Fox DHX 5.0.[/reklam]

Trek har gjort om Liquid-serie för bättre standover, Giant har några intressanta nya FS modeller, Specialized Enduro har fått en makeover, Slingshot har...fortfarande ingen downtube. (Just seeing if you were paying attention!)

Nyheter 05
Kona har förlängt slaglängden på några av sina FS (Coiler, Dawg, Kikapu). Nya Stinky Supreme ser inte fel ut med 8" (?) slag.

Trek har gjort en ny freeride-serie kallad Session och dirt/street/freeride-serie som heter Bruiser.

Dooh, hinner inte skriva mer , måste till skolan. =)

Nyheter 05
Kinesis svetsar på i vanlig ordning:

CoyoteFrame_big.jpg

CoyRearStays_big.jpg

CoyFront1_big.jpg

Inget att skriva hem om, kanske.

Nyheter 05
Ted_B Skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit va snygg! Var hittar man de ramarna? Pris?

Crc har säljer kiesis ramar, ingen av dom är speciellt dyr.

Nyheter 05
Ni hittar litet info på tyske Kinesis-distributörens webbplats: <http://www.level-bike.de/fr_coyote.html>

Ramen är inte superduperbillig: kostar 699 EUR - men vartenda rör (förutom sadelröret, tack för det) är "hydro"-format, så den är nog hi-tech så det räcker för de pengarna. Kanske kan man tycka att den är specade vikten är ngt hög, men det kan ju vara så att den är helt enkelt bara är helt korrekt (istället för som brukligt är; den minsta ramstorleken vägs olackad).

Jag tycker ramen är rätt cool; framför allt gillar jag att det är en Kinesis!

Nyheter 05
Man får ju hoppas att de där kinesis-ramarna är handsvetsade av en kines utan spackelspade och slipstift i bakfickan. ;)

Mycket snygga svetsfogar, men de ser väldigt slipade ut. :)

Nyheter 05
=David Skrev:
> Det funkar ju fint när Cannondale gör det iaf.
>
> Mvh David
>
>

Fanken du hann slå före mig.

Nyheter 05
Det fungerar säkert bra med slipade svetsfogar i praktiken. Jag har svårt att avgöra vilket som är bäst,
en estetiskt fulare fog med mera material i fogen, eller en nedslipad fog. Det är väl i regel inte fogarna
som är den svaga punkten utan gränsen mellan "svetsområde" och "normalt rör".

Nåväl, huvudsaken är trots allt att det är en kines som svetsar kinesis ramar.

Nyheter 05
Rent spontant så borde ju en slipat svets har mindre brottanvisning än en vanlig.

Fast jag vet att man brukar säga att det är bättre att låta svetsen vara som den är.

Nyheter 05
cal: Det är helt rätt att "Det är väl i regel inte fogarna som är den svaga punkten utan gränsen mellan "svetsområde" och "normalt rör"" om svetsen är ordentligt gjord.

Om svetsen är slipad och spacklad så signalerar det att det är någor man vill dölja. Om jag minns rätt när ett haveri sker ut i industrin el. dyl. så är det bland det första man tittar på är om svetsen ser bra ut. Om svetsen är dåligt gjord så finns det en massa porer och gropar vilket försämrar hållfastigheten på konstruktionen. Jag pratade precis med en hållfastighetsexpert här på jobbet och han hävdade att man alltid skall betrakta en svets som den svagaste delen i en konstruktion även om inte är fallet.

Men visst en slipad svets mer estetiskt tilltalande.

// Miche

Nyheter 05
Om man slipar en fog borde den väl bli försvagad? Jag tänker mig liksom att bullen som fogen utgör liksom blir som en samanhållande massa som spänner över de två sammanfogade ytorna. Utan något som spänner över de två ytorna är det bara fogen mellan och inte ovanför som håller ihop metallerna vilket borde göra att fogen spricker lättare. Såhär ungefär:

o = svetsfog

oslipad  slipad

oooo 
||oo||   ||oo||    
||oo||   ||oo||
||oo||   ||oo||

Nyheter 05
Mathias Skrev:
> Om man slipar en fog borde den väl bli försvagad?
> Jag tänker mig liksom att bullen som fogen utgör
> liksom blir som en samanhållande massa som spänner
> över de två sammanfogade ytorna. Utan något som
> spänner över de två ytorna är det bara fogen
> mellan och inte ovanför som håller ihop metallerna
> vilket borde göra att fogen spricker lättare.
> Såhär ungefär:
>
o = svetsfog
>
> oslipad slipad
>
> oooo
> ||oo|| ||oo||
> ||oo|| ||oo||
> ||oo|| ||oo||
>

Gud va hungrig jag blev av ditt inlägg

Nyheter 05
Mathias: Det verkar rimligt det du säger med din 'bulle' för det är något som kallas för A-måttet som avgör svetsens hållfastighet om jag minns rätt (väljer att vara lite försiktig).

// Miche

Nyheter 05
Sjukligt duktigt, inser ni vilken rutin man måste ha för att inte lägga svets som en pajas?

Jag jobbade något år med svetsning och då handlade det inte om TIG, men det var svårt nog ändå att få det snyggt. Å andra sidan kanske dom inte fotar sina misslyckanden och lägger upp på sin hemsida. :P

Nyheter 05
Jag vet att det är svårt att svetsa stålrör med en MIG maskin utomhus när det blåser utan en riktig vindskydd.

Jag vet att det gör mycket ont när en knappnålsstorlek boll av flytande metal faller ner mellan skotungan och strumpan.

Jag vet att jag har aldrig varit och kommer aldrig att vara i närheten av att kunna svetsa så bra som folk från Kinesis eller Moots.

Jag har ingen aning om hur Kinesisramarna är svetsade, om de är spacklade eller inte, men Hydroformed Aluminium är mycket avancerade material och jag har ingen anledning att tro att någon skulle känna sig besviken med någonting som Kinesis tillverkar.

Nyheter 05
> Daner Skrev:
>
> Jag vet att det är svårt att svetsa stålrör med en MIG maskin utomhus när det blåser
> utan en riktig vindskydd.

Skyddsgasen har sin funktion när flussmedel saknas på tråden. ;)

> Jag vet att det gör mycket ont när en knappnålsstorlek boll av flytande metal
> faller ner mellan skotungan och strumpan.

Word! Men det gör ännu ondare när den hamnar i örat! *aj*

> Jag vet att jag har aldrig varit och kommer aldrig att vara i närheten av att kunna
> svetsa så bra som folk från Kinesis eller Moots.

Inte jag heller. Däremot vet jag att gubbarna på Aero welding i Sthlm är riktigt duktiga
med TIG'en och kan åstakomma fogar i likhet med dem på dina bilder utan problem
om förutsättningarna är de rätta.

Tillbaka
Topp