Nyinstallerad kedja glappar

jordogp

Medlem
Hej,

Behöver lite felsökningstips!
Installerade nyss en ny kedja, shimano HG53 9 speed 116länkars. Jag har gjort detta 5 gånger tidigare (varje år) på cykeln som är en kona dew plus från 2018.

Jag satte i en pinne som det syns i bilden när jag gjorde detta i armen så att kedjan var slack och bytte kedja som jag brukar med en kedjebrytare.

Den nya kedjan såg jag till var exakt lika många länkar som den gamla, den gamla var lite längre pga att den var uttöjd och 1 år gammal.

Men den nya glappar vid medelhög tramptryck, den glappar speciellt i kugghjulen "i mitten" av vevpartierna det jag brukar cykla på. Cycklar jag på högre eller väldigt låga växlar så glappar den ej!

Jag har testat att justera växlarna så de ligger på bra, men utan resultat.

Skickar 3 bilder;
Gammal kedja.
Ny kedja
Inzoomad bild på kugghjul.

Bilagor

• image1.jpeg
    image1.jpeg
    679.9 KB · Besök: 277
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    764.7 KB · Besök: 244
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    666.4 KB · Besök: 265
Både fram och bak?

Det verkar som att kasetten bak bör bytas oftare, från intrawebz:
"An inner chainring is considered worn when a clean new chain starts to chain suck [when doesn't release well at the bottom of the chainring) and an outer chairing is considered worn when it is very rough running or the shifting is poor or inconsistent. It is somewhat of a judgment. However, if you see daylight between the teeth and a new chain then the chainrings are likely worn."

Hittade en billig kasett https://bikeshop.se/shimano/ecshg2009134/shimano-alivio-hg200-kassett-9-växlar-12-34t Visst räcker det med endast denna del att byta ut?
Då jag enligt konas hemsida har en Shimano HG200 11-34t 9spd

Vet ni förresten om de 2 små hjulen nedanför bakre kassetten också behöver bytas? De verkar rulla på fint även om säkert kullagren blivit äldre i dem.

Jag tänkte göra ingreppet utan att ta isär kedjan, så med samma delar borde väl detta gå an?

Säkert inte fel att byta hjulen i växeln heller. De har levt ett långt liv.

Kasetten ser bra ut.

Bara o köra

Ok. Tar Rulltrissorna på en gång när jag ändå är där, har demonterat dem förut i rengöringssyfte.

En annan del jag kanske skall byta är navbody/Freehub då jag bytte vevlagret fram förra året och denna del är säkert också sliten. Men på https://www.konaworld.com/archive/2018/dew_plus.cfm står det inte vilken modell min cykel har. Vad är livslängden på dessa eller byter man frihjulet vid "problem", mitt hjul rullar på fint.

Här kommer en bild på framklingorna:
image0.jpeg

Frihjulsbody

Bilagor

• image1.jpeg
    image1.jpeg
    601 KB · Besök: 93
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    699.1 KB · Besök: 89
Tillägg: Kanske har min modell av navbody separata friliggande kullager där jag bara kan byta ut kulorna och smörja lite utan att skruva loss navbodyn.

Byt kassett och vevparti. Kanske även vajrar och höljen om det inte gjorts på länge. Blir inte många kronor om man håller sig till Acera ed.
Det går inte att se vad du har för nav/hjul, så det går inte att uttala sig om vilken service som kan vara aktuell där.
Sedan föreslår jag att du tvättar och smörjer åtminstone någon gång ibland. Prylarna fungerar bättre och håller längre då.

Den kassetten ska du inte ha längre. Det är nog läge för service på nav och frihjul också.
Istället för att bara byta trissor kan du byta hela bakväxeln, prisskillnaden och svårighetsgraden är rätt liten.

Om du byter eller demonterar jockeyhjulen (trissorna) så kan jag rekommendera dig att dra åt dem ordentligt, gärna med gänglåsning. Jag gjorde inte det en gång och dels fick jag gå hem (dock inte så långt) och det blev även en ny bakväxel.

kassetten växel 4,5,6 och 7 uppvisar slitage som behöver åtgärdas, och möjligen lilla klingan fram. det är lätt gjort, sedan håller kassetten säkert fem kedjor till.

är kassetten billig eller om du är ohändig, köp gärna en ny. men den gamla kan du inte fortsätta med, om du inte renoverar den.

trissorna uppvisar inte några tvingande skäl att bli bytta, man kan slita dem ner till metallen utan andra problem än oljud och viss friktion. de säljs i par för hanterbara pengar och är mycket lätta att byta. köp gärna maskinlagrade. att köpa ny växel med syfta att få nya trissor kan man se närmast som ett miljöbrott:)

Senast ändrad:
Om du byter eller demonterar jockeyhjulen (trissorna) så kan jag rekommendera dig att dra åt dem ordentligt, gärna med gänglåsning. Jag gjorde inte det en gång och dels fick jag gå hem (dock inte så långt) och det blev även en ny bakväxel.
-1 på att dra åt ordentligt. Det är aluminium och väldigt fina gängor, så väldigt lätt att dra söder dem.
+1 på mild gänglåsning om man är orolig för att det lossnar.

Om man måste ha en ny kassett och nya trissor och nya kransar fram lär bakväxeln också vara slut, så något omåttligt slöseri är det inte.

Om man måste ha en ny kassett och nya trissor och nya kransar fram lär bakväxeln också vara slut, så något omåttligt slöseri är det inte.
vad skulle 'ta slut' i en växel som inte utsatts för haverier? de överlever som regel cykeln, så länge inte någon klåpare meckat sönder dem.

en känsligare punkt är infästningen till växelörat. där kan det efterhand bli glapp, vilket löses med att shimsa in en tunn bricka.

Tack för tipsen, kassetten sitter nu på plats och även trissorna. Cykeln rullar på fint och att byta kassett är verkligen ett snabbt jobb, rekommenderas att man gör detta hemmavid då det är väldigt enkelt!

En ny växel har jag inte köpt, men jag brukar få en hel del inköpstips när jag frågar om råd här så jag är van med att ta sådana råd med en nypa salt :)

Tillbaka
Topp