Nyköp canyon XC elr AM?

pontan92

Medlem
Nyköp canyon XC elr AM?
hej!

Funderar på att köpa en ny Canyon cykel, har just nu en 26" hartail, men är sugen på fulldämpat eftersom jag alltmer har börjat gilla mer "stökig" terräng.
har kollat lite på Canyons Nerve XC 8.0 och Nerve AM 7.0, har förstått att det som skiljer är ramens geometri och slaglängden. Behöver man ha 150mm slag om man som jag inte kör så himla mykt utför?

Nyköp canyon XC elr AM?
Nej du klarar dig gott med 120. Den stora skillnaden (tycker jag) är inte slaglängden i sig utan skillnaden i geometri mellan de båda. Så även om du inte kör så mycket utför så kanske det finns branta partier där geometrin på 150 ger lite mer självförtroende (och säkerhetsmarginal om du klantar dig).

Nyköp canyon XC elr AM?
okej kanske är värt att tänka på 150 ändå just för geometrin, var lite orolig att 150 versionen blir för "klumpig" när man kör grusvägar/basvägar

Nyköp canyon XC elr AM?
Jag har en XC med 120mm och det räcker för allt jag gör, stökiga stigar och även en del utför i relativt lätt men ändå halvstökig terräng. Grymt nöjd med XC:n då den svarar snabbt man sitter grymt skönt på den vid stigcykling.

Nyköp canyon XC elr AM?
Jag har provcyklat en snabbis på båda varianterna och tyckte AMen var klart roligare, Kan iofs vara inställning och eller storleken på XCn som gjorde att den kändes klumpigare. Skulle jag byta cykel idag skulle det nog bli en Nerve AM. (Kör en Meta 4a nu som jag tokgillar)
Rekommenderar VERKLIGEN att du provar innan du köper!

/T

Senast ändrad:
Nyköp canyon XC elr AM?
Jag prövade båda och föredrog XC:n som jag sedan köpte. Tyckte AM kändes lite tung och klumpig. XC:n upplevde jag som rapp och lekfull och den tvingar mig att busa fram som en tokig på varenda stig jag kan hitta!

Summan av alla svar verkar ju vara att upplevelsen av hojarna är väldigt subjektiv. Återigen är alltså det bästa alternativet att ta sig till Bålsta och göra en egen bedömning!

Lycka till!

Tillbaka
Topp