Nyköp för nystart! [det blev en anthem]

Tja, ny här på forumet. Liten presentation;

21 år, 167 cm, 71 kg. Motions/Amatörtävlat i mina tonår, men haft ett uppehåll på 4-5 år vilket fört min kondition till ruinens brant. Fick det svart på vitt nu på en hälsocheck för några dagar sen :( Som mitt nick lyder vill jag ha nya fina grejer att leka med för att bringa mig rätt motivation och nu har jag gått och förälskat mig i specialized's hojjar. Min gamla Diamondback vertec pro känns helt enkelt för gammal, och jag orkar inte meka med den. Vill dessutom ha heldämpat då jag har lite problem med smärta i svanskotan sedan en vurpa baklänges för länge länge sedan... delvis detta som gjorde att jag la av med cyklingen. Skadan kan ha läkt under mitt långa uppehåll men bara för att vara på den säkra sidan, sedan är det väl lika att spara på ryggen när man kan.

Min cykling kommer bestå mestadels av motionsspår och skogsstigar i varierande skick. Någon asfaltsrunda också, men det är inget att bry sig om. Men låsbara dämpare har ändå en viss tyngd som variabel. Tittat runt och sett att jag kommer behöva lägga en 15000-20000 för att få en cykel jag kan cykla på obekymrad, saken är den att jag inte riktigt vet vilken modell av tidigare nämnda märke som passar min åkning. Svårt att hitta vikter på specializedcyklarna bland annat. Jag tror att behöver lite hjälp för att hitta rätt cykel för just mig eftersom dom har så många modeller som i mina ögon ser ut att ha samma användningsområde men samtidigt heter olika och har lite olika setup (dämpare t.ex).

Samtidigt är man ju hemskt intresserad av vad frakten kan tänkas gå på ända upp till Kiruna från Tyskland, fahhradnet24 verkar vara bästa stället att köpa ifrån!

http://shop.fahrradnet24.de/product_info.php/cPath/22_40_74/products_id/995 Specialized Stumpjumper FSR Comp Mountainbike 2007 - Skitfin cykel, men läste något om att den vägde 15-16kg vilket låter lite väl tungt för vad jag kommer använda cykeln till? Mycket långa tunga uppförsbackar där var jag cyklar, dock en hel del nedför självfallet. Även en hel del sträckor där 2-3 mil är nästan enbart uppåt svagt.

http://shop.fahrradnet24.de/product_info.php/cPath/22_40_80/products_id/2746 Specialized FSR XC Pro Disc Mountainbike 2007 - Verkade jävligt fin, oerfaren när det gäller dämperiet men känns som det kan vara där dom sparat in. Tittade även på 06an som var en tusenlapp billigare (http://shop.fahrradnet24.de/product_info.php/cPath/22_40_80/products_id/1049) men den hade en hel del "deore" grejer, vilket inte föll mig i smaken.

http://shop.fahrradnet24.de/product_info.php/products_id/995 - Specialized Stumpjumper FSR Comp 120 Mountainbike 2007 - Här dök plötsligt "120" upp i namnet... huvudbry...

Många områden som jag inte kan något om nu då nya modellbeteckningar, märken på bromsar etc trätt fram sedan jag var insnöad för 6-7 år sen.

Finns det kanske någon modelltyp som precis passar mig som jag missat!?

Hursomhelst så känns specialized helrätt för mig som märke (älskar utseendet, färgsättning etc), frågan är bara vilken.

Mycket tacksam för hjälp.

Senast redigerad av en moderator:
Om du är fast hos specialized är det nog Epic du skall titta på. Känner igen mig själv i att FSR var en grym XC-hoj för 5-10 år sedan men saker har hänt sedan dess. Själv kör jag en Giant NRS som "ersatts" av Giant Anthem och är grymt nöjd.

Skall du inte köra freeride eller riktigt extrem XC hade jag tittat på något mer raceanpassat.

Ah fan... hittade inte någon epic i min prisklass riktigt. Däremot råkade jag klicka in mig på en tråd som tog upp denna hojj... http://www.poisonbikes.de/shopart/1762.htm - Arsen T.
Nästan i full färd med att beställa en sådan, men är jäkligt osäker på storleken (jag 167 cm). En tjej på 160 cm tyckte att en 42a var bra... men då kan det vara så att damen i fråga har kortare armar eller något... kan det vara värt att köra på 46 och ev. kortare styrstam?

Tror ni om phosphor T? Hittar ingen egentlig skillnad förutom bromsarna, sadeln och däcken, men ändå skiljer det ~450€ i pris. Den fanns i ramstorlek 43 som borde bli snudd på perfekt till mig.

Hej!

Jag har en Arsen Xn i storlek 46 med 100 mm styrtapp. är 177. tycker att det är lagom. men då sitter jag ganske ledigt, ingen fällkniv direkt.

skillnaden mellan phosphor och arsen är kanske att Arsen har 120 mm fjädringsväg bak medan jag tror at phosphor har 100 mm. lite olika insatsområden således.

jag är själv mkt nöjd med min arsen, haft den 1 år nu.

Mvh Nils

Ok, tack för svaret Nizzy, du har inte haft några bekymmer alls med den? Hur är det efter hårt underlag? Tänkte om psosphor är lite hårdare, ifall Arsen:en är i mjukaste laget? Ska mäta upp min gamla cykel och se vad måtten blir iaf, på den sitter jag helt okej.

Jag gjorde så att jag mätte på min gamla cykel. det funkade bra!

Nej jag har inte haft några problem. se bara till att bewställa riserstyre vid köpet om du vill ha sånt. jag har bytt ut det raka styret som var på min till ett riser och då blev det lite tight med att vajrar och sånt skulle räcka.

Med den lilla erfarenhet jag har av fulldämpad cykel så kan jag direkt säga att en arsen inte är något som man står upp och trampar på, för då gungar det ordentligt (om man inte låder dämparna dvs.)

jag kör ju mest stigletarturer och ligger inte med pulsmätare och så. Därför tror jag säkert att det finns fulldämpade cyklar som är mer lämpliga om man vill tävla eller motionera och skulle störas av att dämparen rör sig någon millimeter när man sitter ner och trampar.

\Nils

7.0an är det som gäller i vilket fall tror jag. Går det att pumpa in lite mer luft i bakdämparen ifall man skulle tycka XC:n är för svampig? Jag brukar gilla hårda dämpare, i varje fall när det gäller saker som drivs av motorer... :)

Till att börja med så måste du bestämma vad du skall ha den till. Finns gått om heldämpade som inte gungar alls när man står upp (Canyon, Giant Anthem/NRS, Epic o.s.v) men då har man oftast kortare fjädringsväg. Andra cyklar har ofta mer än 100 mm slaglängd bak men då förlorar man kraft i pedaltagen för den ökade komforten/flexibilititeten.

Mitt tips äratt du först bestämmer vad du skall ha cykeln till och beskriver det så kommer det säkert bra tips här, just nu verkar du inte riktigt säker?

Nåja, en hel del motionsspår, men våran lokala tävlingsbana är ett småtekniskt helvete med hala rötter, mycket tekniska stigar, en brutal stigning på 50/50 asfalt/grus så det är väl det som ställer till det. Träningen lär vara förlagd till antagligen en 60% hårdare, jämnare spår med inslag av "potholes" (grusväg/motionsspår/hårdare stigar/fyrhjulingsspår), 10-20% skogsstigar (rötter, stenar), och 10-20% asfalt. Förutom detta kan det bli några långturer som rallarstigen/kungsleden, och ni som cyklat den vet att den ändå är rätt varierande.

Börjat kika på poison phosphorn T igen, en s.k "fultysk" som jag lärt mig på senaste, då jag läste att Jamiscyklarna var precis som jag tror (:D) att jag vill ha en FS Hojj, d.v.s inte svampiga och rätt hårda tills det blir guppigt på riktigt och phosphorn har ett liknande om inte samma länkage. Hört en massa gott om foxdämpare, mindre gott om rock shox (reba sl på denna modell fram, och dt swiss ssd 190 bak). I övrigt är ju specningen helt okej med XT runt om, vikten ligger bra också (11.8kg tycker jag iaf är lite i sammanhanget). Sedan hade ju Canyon en jäkligt shysst hemsida och verkar ha toppenservice när det gäller garantier osv.

Mycket bang for the buck är viktigt i sammanhanget då jag är en relativt snål människa och förutom cykeln "måste" köpa nya skor, kläder, hjälm, dator/pulsmätare och massa annat :(

Bästa vore väl om man kunde köpa 3 cyklar, men nu är ändå mitt primära mål att komma i form till vinterträningen och oktobers återbesök hos hälsokollen _och_ ha kul under tiden :)
Tids nog kan man bygga på sitt förråd med en cykel för varje underlag!

Köp Rocky Mountain. Dyrt och väldigt bra. Väldigt bra. Lite som ferarri. Du kommer aldrig mera kunna skylla på hojjen.

Materialcyklaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Hört en massa gott om
> foxdämpare, mindre gott om rock shox (reba sl på
> denna modell fram, och dt swiss ssd 190 bak).

Fox är bra, det är även Rock Shox, de hade en rejäl svacka men köper du nyare gaffel så är det inget man skall hänga upp sig på. Sedan SRAM tog över har det hänt saker, positiva sådana. :)

Reba:n verkar ha många nöjda ägare.

Om jag frågar så här då!

Tror ni jag skulle bii besviken om jag beställer en Nerve XC 8.0 med tanke på min behov? (enda (S) -canyonhojjen som finns på express)

Detta erbjöd s-tec mig... vad tror ni? Skulle vilja ha SRAM x.9 bak och på styret. Men samtidigt inte gå upp i pris jättemycket, vars ska man kompromissa mer...?

Giant Anthem 07, Rock Shox Reba Race , Ritchey WCS parts , Shimano XT group complete , Magura Louise Disc , wheelset Mavic Crossride , Schwalbe Nobby Nic tyres , SLR saddle , SPD 420 pedals and Shimano shoes for 2450 euro.

Materialcyklaren skrev:
> Detta erbjöd s-tec mig... vad tror ni? >
> Giant Anthem 07, Rock Shox Reba Race , Ritchey WCS
> parts , Shimano XT group complete , Magura Louise
> Disc , wheelset Mavic Crossride , Schwalbe Nobby
> Nic tyres , SLR saddle , SPD 420 pedals and
> Shimano shoes for 2450 euro.

Det där är nog en kanonhoj med en otroligt fin spec. om inte priset avskräcker dej så behöver du inte tveka.
Du kommer få en hoj som är både snabb på grusvägen, och mjuk och följsam över rötter och stenar.

Jag köpte en Giant NRS från S-TEC i våras och är kanonnöjd.

Jo det är ju priset, och det kan man väl alltid sova gott med ändå, bara det är prisvärt! Är ju lite kapital i det hela iaf :) Också kikat på en NRS, men den verkar ha lite mindre stökfaktor än anthemen?

Japp verkar så, nu gäller det bara att bestämma sig för SRAM x.9 eller Shimano XT växleri annars är det nog dags för beställning. Har XT (LX fram uppe på styret) på mitt gamla härk och vet väl inte om jag blev så imponerad. Hade ett helvete att justera till dom efter att dom tappade precisionen efter någon säsong och inte ens lokala cykelhandlaren lyckades få till dom speciellt bra.

Vet ni vad det är för fälgar som sitter på bilden? (http://s-tec-sports.de/media/cases/giant_anthem07_big.jpg). Jäkligt snygga och kan vara värt för mig att betala någon krona extra enbart för looksen ;) Ser ut som att det är en slanglös setup, är det något att ha i träningssyfte? Jobbigare vid ev. punktering, men det kanske svårare blir punka? Tyngre, lättare?

Edit; En sak till, vad för pedaler var det dom erbjöd? SPD 420? Hittar ingenstans!

Aja, nu börjar det närma sig beställning. Får SRAM X9 växlar för 2370 euro, utan pedalerna och skorna (fick så liten info så detta kan jag gott beställa för sig). Pirrigt!

Fälgarna som du frågar efter - eller rättare sagt hjulen - är Mavic CrossMax SL. Alltså ett komplett, ganska dyrt, fabriksbyggt hjul som räknas som ett tävlingshjul för xc. Passar också bra i svenska skogar men inget du droppar med direkt. Fina hjul men de lägger på en hel del på cykelns totalpris.

Helt rätt att gå på SRAM X9 tycker det är bättre än Shimano.

helt rätt med x.9 istället för xt :D:D

angående hjulen, så har pewe rät, det är mavics näst finaste xc hjul. kostar ungefär 3-4000 kr mer än crossride om ja inte minns fel. på ett ungefär då.

Jo listade ut att det var crossmaxhjulen, och att dom var rejält mycket dyrare :)
Kul att ni tycker att jag verkar ha valt rätt mellan SRAM och Shimano. Vad jag kunde utröna genom att läsa tonvis med information var att jag inte kunde få ett klart svar, och eftersom jag testat Shimano (XT) kan jag lika gärna testa SRAM nu och nästa gång veta själv vad jag vill ha.

F.ö får jag tacka för tipset om att be dom sätta på Riserstyre, planerade att göra det men glömde bort det tills jag bläddrade igenom denna tråd en extra gång.

Nu är cykeln helt klar.

GIANT Anthem 07, silver/white, size S
Rock Shox Reba Race Poploc fork
Ritchey WCS stem (100mm length)
Ritchey WCS riser bar
Ritchey WCS seatpost
Selle SLR saddle
Sram X 9 shiftingset with rear derailleur
Shimano XT cassette
XT chain
XT crankset
XT front derailleur
Magura Louise disc 180/180mm
Mavic Crossride wheelset
Schwalbe Nobby Nic tyres
= 2370 euro

Tack tack!

Jag får tuppjuck här hemma av väntan på cykeln. Måste köpa pedaler och skor... har ingen butik som säljer sånt här, så det blir väl internet. Några tips om nätbutiker som är billiga och välsorterade på skor/pedaler, samt tips om främst pedaler? Blir SPD eftersom det är det jag är invand på.

Grattis (inte alls avundsjuk, fast min NRS Composite duger gott)!

Cyclecomponents har bra utbud och pris. Fast när det gäller skor tycker jag att det är värt att åka till en handlare och prova ut något som sitter riktigt bra. Skall du köra SPD så köp Shimano 540, billiga och lika bra funktion som de dyrare modellerna. Lägger överskottet på bra skor.

Som sagt tyvärr väldigt långt till en riktig cykelhandlare. Nästan då värdare att plocka hem 2 skor istället för att betala en massa bilbensin :)

Något man bör tänka på när det gäller XC-dojjer? Kardborre, snörning, vattentätt, ventilationshål? Man bor ju i nordligaste Sverige så det kan bli rätt kyligt här även under sommaren.

När det gäller pedaler så är Cyclecomponents hyfsat billiga, beställde i veckan Shimano 540 som verkar vara bra enligt många. Tänk på att många cykelskor kan vara små i storlekarna, och lite smala, iaf för mig hehe, fick ta en storlek större än vad jag brukar ha.

Tillbaka
Topp