Nyköpt barnhjälm för gammalt tillverkningsdatum?

Sreith

Medlem
Jag köpte häromdagen en liten cykelhjälm (Tec Lelle) till min 10 månader gamla son, att använda i cykelstolen. Jag såg när jag kom hem och tittade i hjälmen att den är tillverkad 2020. Den har antagligen legat på något mörkt lager i några år och ser helt fräsch och fin ut, men jag har ju hört om att man rekommenderas att byta hjälm vart 3-5 år pga matrialtrötthet. Hur hade ni tänkt i en sån situation? Bör man kunna förvänta sig att en nyköpt hjälm har ett senare tillverkningsdatum? Och är det bäst att byta ut den mot en nyare ur ett säkerhetsperspektiv?

3-5 år är snicksnack. En tysk magazin har gjort test av hjälmar de hade lagrat från test från 8 till 10 år sedan och dämpingen hade minskat med 15-30%, som är som skillnaden mellan olika tillverkare/modellen.

Mekaniska skador och långvarig förvaring i solljus är väl det som är kritiskt. Hjälmar som förvarats korrekt och inte krachats håller jättelänge. Sedan kan olika tillverkare ha olika matrial i plasten, men länge än några år lär nog även de sämsta hålla. Det brukar vara skumplasten / stoppningen som åldras först.

Det dom hänvisar till är mest för att sälja nya produkter (lex bilbarnstol) baserat på någon typ av worst case scenario. Vi har så låg UV här i Sverige, men 5 år i solen i tex Australien kanske faktiskt kan skada platsen.
Kör bara kör.

Mekaniska skador och långvarig förvaring i solljus är väl det som är kritiskt. Hjälmar som förvarats korrekt och inte krachats håller jättelänge. Sedan kan olika tillverkare ha olika matrial i plasten, men länge än några år lär nog även de sämsta hålla. Det brukar vara skumplasten / stoppningen som åldras först.
håller med. en en annan faktor kan vara kemisk påverkan från hårfett. frigoliten lär efterhärda vid användning, blir iaf då sprött på något vis, och självsprickor kan uppstå.

korrekt lagring av en ej använd hjälm bör vara lugnt.

men själv som vuxen och med risker för högenergetiskt våld skulle jag inte vilja använda hjälm där frigolit är det bärande materialet samtidigt som det skall sköta stötupptagningen. så kör alltid med hårdskalshjälm.

dock för barnhjälmar kan den hjälmtypen bli i tyngsta laget.

att hjälmen har ett yttre hårt skal, som då egentligen är det bärande i konstruktionen. dessa hjälmar står dels emot högenergetiskt våld på en helt annan nivå, dels är funktionen inte känslig för lagring eller användning på samma sätt.

en vanlig konstruktion för cykelhjälmar är att yttre skalet är en tunn folie, kosmetisk till sin karaktär. förutom att de bör kasseras redan efter några år, är dessa hjälmar är alltid 'engångs'.

eftersom de också de facto är mjuka i yttre ytan har de som biverkan att de greppar underlaget vid en impakt, vilket föranlett att man infört ett glidande lager längst in för att minska rotationsvåld. kallas mips. det man då i princip gjort är att flytta skalet från hjälmens utsida till dess insida.

och skapat ett sopberg av kasserade hjälmar.

Ah. Jag förstår!

Jag har accepterat att MIPS är något bra och alla familjens medlemmar har den funktionen. Många gånger har jag funderat på hur det verkligen kan vara något unikt men nu inser jag ju att friktion mellan hjälmen och underlaget är där problem uppstår.

Tack!

att hjälmen har ett yttre hårt skal, som då egentligen är det bärande i konstruktionen. dessa hjälmar står dels emot högenergetiskt våld på en helt annan nivå, dels är funktionen inte känslig för lagring eller användning på samma sätt.

en vanlig konstruktion för cykelhjälmar är att yttre skalet är en tunn folie, kosmetisk till sin karaktär. förutom att de bör kasseras redan efter några år, är dessa hjälmar är alltid 'engångs'.

eftersom de också de facto är mjuka i yttre ytan har de som biverkan att de greppar underlaget vid en impakt, vilket föranlett att man infört ett glidande lager längst in för att minska rotationsvåld. kallas mips. det man då i princip gjort är att flytta skalet från hjälmens utsida till dess insida.

och skapat ett sopberg av kasserade hjälmar.
Otroligt intressant!
Har du exempel på tillverkare som har lbg hjälmar med hårt skal?

har inte direkt koll på just lvg-specifika hjälmar. det är möjligt att de inte finns vidare utbud av hårdskal, vilket ju är konstigt iom att högenergiskt våld är ett tema kanske mer där än inom mtb eller pendling.

och för de disciplinerna är det ju hyggligt lätt att hitta hårdskal. inget hindrar att man tar en sådan på en landsvägscykel:)

Jag köpte en Sweet Protection-hjälm för något år sen, som var tillverkad 2-3 år tidigare. Kontaktade dem för att fråga och de var tydliga med att det som avses med 3-5 år är tid under användning och inte tid sedan tillverkning.
Sen låter det fullt rimligt ett som skrivits ovan, att förvaring i direkt solljus kan vara skadligt.

Jag köpte häromdagen en liten cykelhjälm (Tec Lelle) till min 10 månader gamla son, att använda i cykelstolen. Jag såg när jag kom hem och tittade i hjälmen att den är tillverkad 2020. Den har antagligen legat på något mörkt lager i några år och ser helt fräsch och fin ut, men jag har ju hört om att man rekommenderas att byta hjälm vart 3-5 år pga matrialtrötthet. Hur hade ni tänkt i en sån situation? Bör man kunna förvänta sig att en nyköpt hjälm har ett senare tillverkningsdatum? Och är det bäst att byta ut den mot en nyare ur ett säkerhetsperspektiv?
Mejla tillverkaren och fråga hur länge en sådan hjälm kan lagras? Tror inte det är något problem med en hjälm från 2020 men om det är för kort "bäst-före" tid kvar hade jag reklamerat.

Hjälmen är det sannolikt inget större fel på.

Nu vet jag inte vad du betalade, men eftersom branschen rekommenderar byte var femte år hoppas jag att du inte behövde betala fullpris för en fyra år gammal hjälm. Det vore ju fult av handlaren att ta betalt för ”ett års användning”, till priset av fem.

Tänk så här, hjälmen pallar att ligga ute i Australien, i en trädgård i 5 år.
Svett och anvädande är huvudåldrandet för en hjälm som används regelbundet.
Jag skulle tro att jag kör mina uppåt 10 år, om jag inte kraschar dem.

Tack för input! Tillverkaren är på samma linje som ni (men anger en livstid på fem år):

”Nyttjandetiden som du nämner är upp till 5 år. Den räknar man från den dagen en säkerhetsprodukt börjar användas och utsätts för väder, vind och framförallt handhavande.”

Således kör vi på med glatt humör!

Min 3-åring har en Lelle. Igår vurpade han och hjälmen flög av vid kraschen. Hade han fortsatt och rullat typ ner för en klippa så hade han fallit sista biten helt utan hjälm, som ett exempel.
Spännet är grönt, så det gjorde ju sitt jobb, alltså spännet gick upp vid belastning.

Hur bra är detta kan man ju undra, jag skulle nog vilja att hjälmen hade suttit kvar på skallen.

Köpte en Scott-hjälm till dottern för ett par år sedan, den är utrustad med ett vanligt svart spänne. Han man övergett dom gröna spännena?

Edit: Läste mig till att barn under 7år bör ha hjälm med grönt spänne.
Men jag ställer mig verkligen kritisk till detta.
Min 3-åring cyklar och använder alltid sin hjälm under uppsikt av en vuxen, så risken att han skulle bli hängande och kvävas i en lekställning är minimal.

Senast ändrad:
Min 3-åring har en Lelle. Igår vurpade han och hjälmen flög av vid kraschen. Hade han fortsatt och rullat typ ner för en klippa så hade han fallit sista biten helt utan hjälm, som ett exempel.
Spännet är grönt, så det gjorde ju sitt jobb, alltså spännet gick upp vid belastning.

Hur bra är detta kan man ju undra, jag skulle nog vilja att hjälmen hade suttit kvar på skallen.

Köpte en Scott-hjälm till dottern för ett par år sedan, den är utrustad med ett vanligt svart spänne. Han man övergett dom gröna spännena?

Min 3-åring cyklar och använder alltid sin hjälm under uppsikt av en vuxen, så risken att han skulle bli hängande och kvävas i en lekställning är minimal.
Samma hände för vår dotter, resulterade i flisor som slogs ur på två framtänder, små skrapsår i ansiktet, sår på halsen från ”bågen” osv. Bytte sedan till en Abus Youdrop FF ?

Tror man bör undvika grönt spänne vid mer aktiv cykling! ?

IMG_0558.jpeg

Nu skapas hjälmstandard efter en genomsnittlig användning och inte efter hur ni passar era barn. Man anser att risken att ett lekande barn fastnar i en klätterställning och blir hängande i hjälmbandet och strypt eller får knäckt nacke är högre än behovet av skydd för en andra smäll. Barn under 7 år kommer ofta även att gå på dagis och i förskola det är inte helt säkert att uppsikten då är på sekundnivå.

Tur att min son redan vid 5 år hade en så bred huvudet att han behövde en vuxenhjälm. Han började då cykla de flesta stigar i Hellasgården, kunde ha gått riktigt dåligt med en vurpa i en stenkista.

Nu skapas hjälmstandard efter en genomsnittlig användning och inte efter hur ni passar era barn. Man anser att risken att ett lekande barn fastnar i en klätterställning och blir hängande i hjälmbandet och strypt eller får knäckt nacke är högre än behovet av skydd för en andra smäll. Barn under 7 år kommer ofta även att gå på dagis och i förskola det är inte helt säkert att uppsikten då är på sekundnivå.

Tjena!

Jag har bara hörts talas om ett fall har dött pga fastnat med hjälm. På en förskola där barnen använder hockeyhjälmar när dom åkte pulka. Felet ligger hos förskolan som inte har översyn av barnen, enligt mig.
Fullt möjligt att det har hänt fler gånger, men inget jag har noterat. Däremot känner jag till flera fall där hjälmar med grönt spänne har lossnat vid cykelolycka, samt några gånger där barn själva slitit av spänner när dom suttit i barnstol.

Upp till sex års ålder så var mina barn aldrig utan uppsikt vid lekplatser eller liknande. Det var vän runt sju dom började få röra sig mer fritt. Då fanns det inga hjälmar med grönt spänne som passar längre. Hade inte köpt det iallfall, mina ungar slängde av sig hjälmen så fort som hoppade av cykeln iallafall.

Köpte en Scott-hjälm till dottern för ett par år sedan, den är utrustad med ett vanligt svart spänne. Han man övergett dom gröna spännena
Samma hände för vår dotter, resulterade i flisor som slogs ur på två framtänder, små skrapsår i ansiktet, sår på halsen från ”bågen” osv. Bytte sedan till en Abus Youdrop FF ?

Tror man bör undvika grönt spänne vid mer aktiv cykling! ?

Visa bilaga 716539
Dramatiskt ?
Grabben har betydligt mer mod i backar och cyklar fortare än vad dottern gjorde i samma ålder. Så jag tror en Full face-hjälm kan vara bra.
Sedan kan man ju ha en vanlig hjälm, kanske med grönt spänne till och från skolan.

Anusen du nämnde ser fin ut

Tillbaka
Topp