Nytt bakdäck till "enduro"

ebiha

Aktiv medlem
Hej prylfantomer,
Jag har en Genius 930 med bakdäck Bontrager 2,4 XR 4 Team Issue och framdäck Maxxis Dissector 2,6 3C Maxterra, Exo.
Bakdäcket köpte jag tidigare i somras och har slanglöst. Nu blev det ett litet hål på sidan nära fälgen som inte lagar sig själv. Cykelaffären menar att det bara är att köpa nytt däck. Är det så? (kan man använda det om man börjar med slang istället?).
Om jag ska köpa nytt vad ska jag köpa? Kör stig, mycket teknisk stig på klippor och över sten. Gillar även att cykla på snabbt och hoppa/droppa lite. Kör även längre sträckor på Sörmlandsleden. Väger 70.
Vad ska jag köpa? Det är snyggt med bruna sidor på däcket, men det behövs inte.

Hej prylfantomer,
Jag har en Genius 930 med bakdäck Bontrager 2,4 XR 4 Team Issue och framdäck Maxxis Dissector 2,6 3C Maxterra, Exo.
Bakdäcket köpte jag tidigare i somras och har slanglöst. Nu blev det ett litet hål på sidan nära fälgen som inte lagar sig själv. Cykelaffären menar att det bara är att köpa nytt däck. Är det så? (kan man använda det om man börjar med slang istället?).
Om jag ska köpa nytt vad ska jag köpa? Kör stig, mycket teknisk stig på klippor och över sten. Gillar även att cykla på snabbt och hoppa/droppa lite. Kör även längre sträckor på Sörmlandsleden. Väger 70.
Vad ska jag köpa? Det är snyggt med bruna sidor på däcket, men det behövs inte.
Har du ett tubelesslagningskit kan du antagligen bara trycka i en korv i hålet och köra vidare. Nära fälgen utsätts det inte för något slitage och lagningen brukar sitta kvar.

Tack, ska kolla på det. Slanglöst är nytt för mig. Finns det olika lagningskit eller är det bara att beställa hem det första jag hittar?

Är detta bra?

När det hände i skogen tryckte jag in röd plast från makrill i tomat. Det gick inte så bra även om jag fick plastbiten att sitta kvar. :-)

Tack, ska kolla på det. Slanglöst är nytt för mig. Finns det olika lagningskit eller är det bara att beställa hem det första jag hittar?

Är detta bra?

När det hände i skogen tryckte jag in röd plast från makrill i tomat. Det gick inte så bra även om jag fick plastbiten att sitta kvar. :-)
Ser ganska likt ut det rätt basic jag har: https://www.bike-discount.de/en/maxalami-basic-tube-tubeless-repair-tire-flicket

Det funkar absolut för småhål. Större hål går också att lappa och/eller sy om man är ekonomiskt lagd och däcket fortfarande är fräscht så det känns värt besväret.

Något som faktiskt funkar bra som alternativ är att klippa små remsor av gammal slang, kladda på vulkmedel, sen trycka i med samma sorts verktyg som ovan och snurra till en liten knut invändigt.

Och vad du än gör så ge inte upp slanglöst, då lär punkteringarna bara komma oftare.
Ok, jo det är nog bättre med slanglöst. Har cyklat 15 år med slang och tycker nog iofs att jag har fått punka ganska sällan efter jag gick över till kralligare däck. Men om det oftast räcker att trycka i en gummikorv vid hål så är ju det sanslöst mycket bättre än att byta slang. Men ska man ha med en slang ändå för nödlägen - fast då sabbar man väl tubelessventilen?

Kan lägga till att jag gärna lagar saker istället för att slänga - för miljöns skull främst.

Senast ändrad:
Vet inte hur kraftigt xr4 är, men jag kör gärna mer punkaskyddat än ~ exo i Nackareservatet efter flertalet punkor bak med sådana, slanglöst, så inte snakebite på slangen. Den stora skillnaden för mig är att ha insert bak, då klarar sig ~ exo tills sidorna är nernötta så mycket att det läcker genom däckssidorna/jag tycker jag förtjänar fräschare däckyta.
Andra, som kan cykla, verkar klara sig med tunnare däck på samma underlag.
Tl:dr: imho kör slanglöst och med insert bak.

Men ska man ha med en slang ändå för nödlägen - fast då sabbar man väl tubelessventilen?
Beror väl på hur långt du är beredd att gå hem? Kan ju också vara svårt att få däcket att sätta sig med handpump eller vad man nu har tillgång till ute i fält. Jag har alltid med en slang men har inte behövt använda än.

Varför skulle tubeless-ventilen sabbas av att använda slang? Man får ju ta bort den så klart för att få i slangen, ibland sitter den ju så hårt fastskruvad att man behöver något verktyg, typ tång, så det åker också med i verktygsväskan.

Beror väl på hur långt du är beredd att gå hem? Kan ju också vara svårt att få däcket att sätta sig med handpump eller vad man nu har tillgång till ute i fält. Jag har alltid med en slang men har inte behövt använda än.

Varför skulle tubeless-ventilen sabbas av att använda slang? Man får ju ta bort den så klart för att få i slangen, ibland sitter den ju så hårt fastskruvad att man behöver något verktyg, typ tång, så det åker också med i verktygsväskan.
Aha ok,
Jag trodde att den var ditlimmad men är den alltså fastskruvad.

Brukar gå fint att sätta en laglapp för slang på insidan däcket också. Gör rent med alkohol, bräkleen eller liknande, rugga och limma dit en lapp.

Köpte lagningssats och det höll tätt. Men nu är det punka igen, pust. Så jag vill köpa ett hållbarare bakdäck som ändå inte är alltför tungt. Någon som har ett bra tips på trail/endurodäck?

Tack för tips - ser intressant ut! Nu kör jag 2.40 däck. Är det rimligare med 2.30 för enduro-trailande, typ stenig svårcyklad Sörmlandsled mixat med snabbare utförslöpor?

Tack för tips - ser intressant ut! Nu kör jag 2.40 däck. Är det rimligare med 2.30 för enduro-trailande, typ stenig svårcyklad Sörmlandsled mixat med snabbare utförslöpor?
Jag har ett sånt och det mäter lika brett som ett 2.4. Skillnaden är en något rundare profil än 2.4WT och att man sparar ca 100 gram. Det är fortfarande hyfsat lätt och lättrullat. Behöver du däck med kraftigare däcksidor som klarar att stå emot sten så kanske detta är ett alternativ:

Det blev miniondäck enligt ovan. 😊 Vi får se om det håller. Köpte även minions till min gamla 27.5 hojj. Funderar lite på korvar inne i däcken. Påverkar det rull och vikt märkbart? Använder man det mest i bakdäck.

Det blev miniondäck enligt ovan. 😊 Vi får se om det håller. Köpte även minions till min gamla 27.5 hojj. Funderar lite på korvar inne i däcken. Påverkar det rull och vikt märkbart? Använder man det mest i bakdäck.
Väger ett par hundra gram och gör att du kan köra något lägre tryck utan att få genomslagspunka eller sabba kolfiberfälgen. 0.2 bar kanske.

Hoppas det blir bra. Glömde nämna att mitt dhr2 i 29x2.3 nog är det däck jag haft med sämst överensstämmelse med angiven vikt. 932g eller +9% mot angiven vikt.

Var hittade du vikten? Maxxis US websidan är de enda pålitliga källan och den ger 951 eller 953 gram, beroende på gummit, så också fel ;)
Så sant. BD och Bike24 anger båda 855 g för 29x2.3 i dual men mitt minne av att det skulle vara det som misstämt mest kommer ju från när jag köpte det vilket bör vara 3-4 år sen (jag skriver upp vikten på alla däck jag har i en tabell för att hålla nån ordning på dem).
Jag vill minnas att Maxxis gjort nån översyn av vikterna på sin amerikanska hemsida för ett par år sen. Jag tror att Magervalp delade med sig av en excelfil med data på alla Maxxis-däck som jag kastade bort då vikterna inte stämde med de uppdateringar som gjordes.

Tillbaka
Topp