Nytt cykeldäck - KRIS!!! - HJÄLP?!

jumx2

Ny medlem
jag behöver hjälp och vägledning.
idag under resan hem till sommarvistelsen lastades min cykel på cykelstället utan längre tanke så framdäcket hamnade oturligt nog mitt för avgasröret vilket resulterade i sönderbränt däck, slang och plastinlägget i USD-fälgen.

Däcket som satt på är ett Bontrager Jones ACX K, 26x2.2", 52/54 slanglösa. Fälgen: Bontrager Race Disk Lite slanglösa. Frågan är vilket däck som jag kan köpa nu, verkar ju som om det finns olika standarder vad gäller passning mellan däck och fälg.
Vill gärna ha ett likvärdigt däck som detta, några rekomendationer?
Plastremsan som satt fastgjuten i fälgen fuckade ju också, kan jag ersätta denna med fälgband och köra med slang i framtiden?
Funderar också på möjligheten att flytta bakhjulet fram och köpa nytt bakhjul, vad rekomenderar ni då?

Men huvudfrågan: Vilka däck passar till min fälg?
Tack på förhand!

länk till däcket som satt där: http://www.bontrager.com/Mountain/Wheelworks/Tires/5729.php
länk till hjulet: http://www.bontrager.com/Mountain/Wheelworks/Wheels/5864.php

Senast redigerad av en moderator:
Alla däck passar som heter xx*559(26") ( xx är däckets bredd, 559 är omkretsen i mm på hjulet ).
Om du har en UST fälg behövs inte fälgbandet.
Köper du ett UST däck behövs inte slang, du kan också köpa ett vanligt däck för slang och köpa till
Stan's Notube(flytande latex) å ha i däcket.

Vilket däck du ska ha beror på hur/vad du kör ( dh,xc,asfalt ) och hur underlaget där du kör ser ut.

Lycka till. =)

OK tack för svaret.
men för att klargöra, plasten som sitter som sitter fastpressad för alla hålen inuti fälgen smälte också sönder vilket gjorde att jag var tvungen att rycka bort den. Detta gjorde väl att den inte funkar som slanglös längre och därför behövs väl fälgband i fortsättningen?
På däcket står det "to fit HB-575 RIM" är det ngt annat mått än för xx-559?

Jag cyklar vanligtvis i omväxlande terräng med lerhål, stenar, rötter och stigar.
Har ni några däck ni rekomenderar

Med en vanlig fälgband kan du välja bland alla vanliga 559 däck (också känd som 26" Mountain bike däck) på marknaden, men man kan ifrågesätta om en fälg som har utsatts för tillräckligt mycket värme att bränna bort en däck, slang och fälgband är pålitlig nog att cykla med. (En fråga - varför körde du med slang om du hade en slanglös däck och fälg?)

Att flytta bakhjulet fram fungerar bara om du har en Surly Pugsly eller om du har köpt Mike Curiaks custom snow Moots. Alla andra MTB som jag har sett har smalare framnav än baknav, oftast 100mm fram och 135mm bak.

Om det var mitt så skulle jag skaffa ny framhjul eller låta en bra hjulbyggare bygga om hjulet med en ny fälg och ekrar. Om du känner att allting måste matcha färgmässigt ta kontakt med Duells och fråga om de kan ordna en liknande fälg och däck. Annars finns det alternativ från andra tillverkare, bara se till att fälgen har samma antal ekerhål som din framnav (28 om jag minns rätt.)

anledningen till att det var slang var att det var så när jag köpte den för några månader, USD-däcken är väl dyrare.
Det var inte så att det brände bort däcket, värmen var bara så pass hög så att det sakta (3 timmar)torkade ut och smälte däcket, slangen och fälgbandet. Lacken var det ingen påverkan på, tror du att materialet i fälgen har påverkats så mkt. Har för mig att temperaturen för värmepåverkan av aluminium ligger ganska högt om man jämför med temperaturen för att smälta gummi.

Det jag menade med att flytta bakhjulet var menat bakdäcket och inte själva fälgen och resten av grejerna.

I så fall är det minst jobbigt att köpa och montera en vanligt fälgband, slang och däck. Din däck var en 2.2, så en 26"/559mm däck mellan 2.1 och 2.3 borde fungera.

Tillbaka
Topp