Nytt drev/vevparti?

Gmac

Medlem
Nytt drev/vevparti?
Har en GT Avalanche Expert 29, 2019 som jag skulle vilja bli lite mer multifunktionell.
Jag tänkte att man kanske kan byta främre drev eller vevparti till något större. Jag upplever den lite väl lättrampad även i brantaste uppförsbackarna och inte tillräckligt driv på plan mark.
Men jag är hopplöst förlorad i denna värld och har ingen koll på vad jag ska kolla efter. Händig är jag så skruva av och på samt justera, men som sagt vet jag inte vad jag ska leta efter för del/delar. Jag misstänker att pedalstammen är fast i vevpartiet på den (se bild)? Sen gissar jag att det behövs en längre kedja?

Om någon kunnig vet vad för delar jag kan köpa är jag väldigt tacksam för hjälpen!
image0.jpeg
image2.jpeg
image1.jpeg

Nytt drev/vevparti?
Vevpartiet verkar har drev med Sram 3-bult infästning (men kolla på baksidan av drevet). Då har du en stor urval av drev. Jag gissar att cykeln inte har Boost standard på bakaxeln, då skulle du behöva drev med 6 mm offset.

Du måste dock kolla hur mycket utrymme du har vid kedjestaget. Varje tänd extra gör drevets radie 2 mm större. Om det inte finns mycket utrymme skulle du kunna köpa ett drev med 3 mm offset istället.

EDIT: 3 mm -> 6 mm

Senast ändrad:
Nytt drev/vevparti?
Du bör kunna lossa på vevpartiet från andra sidan mot den på bild.

Det kan vara lite osäkert om du får plats med speciellt mycket större drev innan det börjar skava mot kedjestaget. Du kan ju kolla i manualen och se om du hittar någon max storlek.

Jag bytte själv från 32t till 34t och kan inte säga att det var speciellt stor skillnad.

Nytt drev/vevparti?
Två tänder på trettiotvå ger ju en sextondel eller en sjuttondel beroende på hur man räknar. Så det är på marginalen.

Tillbaka
Topp