Nytt forum?

Leffe

Aktiv medlem
Nytt forum?
Efter att ha surfat på det här forumet i ca en två månader har jag upptäckt några saker:

1: Mycket kunnigt folk.
2: Många intressanta trådar, nya som gamla.
3: Bra stämning.

Men:

4: Ruskigt dålig struktur på forumet, den är väldigt platt, och nästan allt skrivs på samma ställe och allt blir rörigt. Det finns några fasta avdelningar utöver huvuddelen som man når via startsidan.

Varför används t.ex. inte www.phpbb.com? Vad jag har förstått(är långt ifrån säker) är det gratis att använda och lätt att modifiera. Många sidor använder ovanstående som forum och det är väldigt användarvänligt i mina ögon...

:)

Nytt forum?
noob: Happy är platt därför att många (med mig) vill ha det så! ;) En uppdelning är vad jag har förstått på gång men ännu är den inte färdig(?). Visst happy är lite ostrukturerat men precis som i verkligheten så kan många diskussioner pågå i samma rum, för inte är väl världen uppdelad så att vissa saker bara får diskuteras i vissa rum? Mat i köket, tv-program i tv-rummet, filmer på biografen osv. osv. :)

(Samma svar som när du ställde frågan i en annan tråd... ;) )

Nytt forum?
Om det är vad majoriteten vill så är det ju bra :)
Men jag har svårt att förstå varför man åtminstonde inte ens delar upp mellan OT och resterande cykel- ämnen.

Men om en omstrukturering är på gång(som muerto sa) så kanske inlägget var onödigt.

Senast redigerad av en moderator:
Nytt forum?
Låt happy vara som det är, helst skulle jag vilja köra det i DOS prompter. Nu är det enkelt, tydligt och vackert. I princip alla andra forum jag varit inne på är röriga, döda och plottriga.

Eländigt med uppdelning, eländigt.

Nytt forum?
Jag tror knappast att det här forumet blir dött av en omstrukturering med tanke på alla aktiva personer som vistas här. Forum som är döda är det p.g.a av för lite besökare och inte en hierarkisk struktur.

Det stora problemet som jag ser är att många bra trådar förvinner i mängden. De nya trådarna trycker ner allt till gammla sidor, inget problem om man kan sitta och surfa här 24/7 eller gillar sökfunktionen :P.

:)

Nytt forum?
Jag tror inte en uppdelning MTB / LVG skulle döda forumet. Det gäller bara att inte skapa för många kategorier på en enda gång. Uppdelning blir förr eller senare ett måste om man har några ambitioner på att få sidan / forumet att expandera. Sedan kan man diskutera hur pass stor den ska bli, för stort är inte bra heller. PunBB skulle kunna vara ett bra alternativ.

Nytt forum?
Se på MTBR's forum och många andra. Hur lätt är det att hitta det man söker där? Det finns ungefär 100 forumkategorier att leta runt bland och sökfunktionen ger i princip 500 träffar hur man än söker. *smått överdrivet*

Varför skulle stort == bra?

Och varför skall LVG diskuteras i ett eget hörn? Mer lämpligt vore väl i så fall att ha nån egen avdelning där man kan bestämma träff för att ge sig ut och hojja tillsammans. Behövs det mer än så? Och måste man läsa alla inlägg som intresserar en (LVG, XC, den där särskilda bromsen, Doping, eller vad det nu kan handla om)? ;)

Nytt forum?
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Se på MTBR's forum och många andra. Hur lätt är
> det att hitta det man söker där? Det finns ungefär
> 100 forumkategorier att leta runt bland och
> sökfunktionen ger i princip 500 träffar hur man än
> söker. *smått överdrivet*
>
> Varför skulle stort == bra?
>
> Och varför skall LVG diskuteras i ett eget hörn?
> Mer lämpligt vore väl i så fall att ha nån egen
> avdelning där man kan bestämma träff för att ge
> sig ut och hojja tillsammans. Behövs det mer än
> så? Och måste man läsa alla inlägg som intresserar
> en (LVG, XC, den där särskilda bromsen, Doping,
> eller vad det nu kan handla om)? ;)
> --
> /calsmusic
> Music Makes You Lose Control

För många kategorier är lika dåligt som att ha bara en kategori.

Om det görs en kategori till lvg kanske det kommer hit fler lvg- cyklister som annars kanske skrämms bort av att sidan är mest en mtb- sida. Andra slipper navigera runt dessa trådar.

Nytt forum?
phpbb e jättenkelt att installera och få igång, verkligen.
Det är dessutom väldigt enkelt att göra grupper, forum, categorier etc.
Det finns väldigt många "skinn" till det så det kan se väldigt "basic" ut. Man kan dessutom lätt som en plätt knåpa om det så att det skulle se ut precis som happy ser ut i dag.

det som är ett problem är att om man skall byta forum måste man också trixa med databasen där alla trådar och inlägg ligger så att man inte får ett gammalt och ett nytt forum utan alla trådar & inlägg i det nya systemet. Detta är inte lika självklart enkelt.

Vad jag anser däremot är att man borde ta det man har nu och åtminstone ändra så att det står på antingen svenska eller engelska överallt, nu är det en otrevlig blandning =)

Nytt forum?
Om man har en avdelning för mountainbike och en för landsväg, var ska man då diskutera crossar, hybrider, långfärdscykling samt pendling? Var ska man diskutera prylar som är samma för båda, tex camelbaks?
En för off-topic och en för cykling tycker jag räcker bra.

Nytt forum?
Det går självklart att ha flera forum även med Phorum som används idag, det är inte av tekniska orsaker som vi valt att inte dela upp forumet utan snarare av de orsaker som nämns ovan och att det är enormt svårt att göra vettiga kategorier. Det blir alltid massor av ämnen som faller mellan stolarna hur man än gör om man inte gör en väldigt generaliserad uppdelning. Och då kommer alla alltid titta i alla forum ändå, dvs uppdelningen är meningslös.

Nytt forum?
OCke Skrev:

> Vad jag anser däremot är att man borde ta det man
> har nu och åtminstone ändra så att det står på
> antingen svenska eller engelska överallt, nu är
> det en otrevlig blandning =)

Var hittar du engelskan? Det är inte meningen...

f

Nytt forum?
jag lägger iaf min röst på att åtminstonde ot får en egen del.

Å andra sidan är ju Forumet redan uppdelat med tanke på mektips, länktips m.m. men det är just delen som kallas "forum" som behöver delas i minst två.

Nån meningslös uppdelning har redan skett eller, hmm? ;>

Nytt forum?
Mycket är vunnet om alla sätter bra rubriker, då blir det direkt lättare att hitta rätt tråd. Den här tråden till exempel hade med fördel kunnat haft något som utlyste att den inte handlade om cykling... ;)

Nytt forum?
Jag har ett jättebra förslag. Dom som inte gillar hur det här forumet funkar kan ju göra ett annat. Det är uppenbarligen ganska lätt, om jag tolkar några tidigare inlägg rätt. (förmodligen helt underhållsfritt också.)
Sen är det bara att posta här med information om det andra, mycket bättre forumet så får vi användare bestämma själva. Jag lovar att registrera mig och testa.

Nytt forum?
Kan man inte göra ett forum där man kan se inläggen som här, eller uppdelat efter kategori samtidigt?
t.ex. om jag döper ett inlägg till [MTB] så hamnar den under mtb och i en lista där alla inlägg hamnar. På så sätt skulle man kunna välja hur man vill se forumet. (Låter som rätt mycket jobb dock)

/A

Nytt forum?
Gillar Happy som det är. Jag tror en uppdelning kommer göra så att forumet dör lite. Visst, OT och Cykel skulle väl kunnas delas upp, men jag tycker det är bra som det är.
Med hjälp av "ny-flaggorna" så ser man lätt vilket senaste inlägget i tråden är.

Nytt forum?
Ville Skrev:
> Jag tror att en uppdelning kommer göra att forumet
> dör som alla andra.
>

Håller med, har sett hur uppdelning har tagit död på ett flertal andra forum

Nytt forum?
Jag gillar forumet som det är men att säga att det inte kan förbättras är ju en lögn.
Qoutingen är ju rätt dålig och aä något som jag skulle vilja se förbättrat.

Nytt forum?
som många andra vill jag inte ha en uppdelning...eftersom jag läser alla olika inlägg och tycker det bara är jobbigt att "hoppa" mellan olika forumdelar

Nytt forum?
Jag tror t.o.m att "bristen" på struktur främjar Happy. Om någon nytillkommen ställer en fråga som det finns svar på i en annan tråd, rycker di gamle in och hjälper till. I ett superduperpreussiskt strukturerat forum hade det kanske inte hänt eftersom det inte behövts. Den nytillkomne hade hittat sitt svar utan att behöva ta hjälp av andra, och hade förblivit obemärkt och ensam istället för att upptagas i gemenskapen...

Visst, Happy är beroende av att forumdeltagarna engagerar sig. Men Happys mycket enkla struktur uppmuntrar forumdeltagarna att engagera sig och interagera med varandra, och bidrar på så sätt till att Happy är ett så fantastiskt bra forum. Halleluja!

Nytt forum?
Det enda jag hade kunnat vilja se på happy var att man kunde bestämma hur många trådar som ska visas per sida, vissa gånger när happy är väldigt aktivt halkar trådar väldigt fort utanför förstasidan och glöms bort och dör i sin ensamhet.

Nytt forum?
Antalet trådar på förstasidan är medvetet rätt lågt nu för att spara bandbredd. Index-sidan suger i sig 20% av vår bandbreddsförbrukning enligt statistiken (ja, vi använder mod_gzip). Hade vi haft den dubbelt så lång hade det varit ännu mer.

Övergående problem tills vi flyttat till vår nya server!

Nytt forum?
Hej!
Vill inte heller ha en uppdelning i ämnesgrupper. Har väldigt svårt att se hur den ska bli tydlig och heltäckande utan att spåra fel. Sätt vettiga, vägvisande rubriker så är mycken tydlighet vunnen!

Men, något som jag ibland har funderat på är någon sorts anslagstavlemöjlighet där man som registrerad medlem kunde bygga en anslagstavla för en mer eller mindre lokal grupp Happyiter. Där kan man annonsera turer och liknande. Många långa trådar på forumet har ganska lokal karaktär och är av typen "jag kommer inte för jag är förkyld" eller "Tror du att vi behöver dubbdäck ikväll?" Personligen tror jag att om de "förvisades" till något mindre allmän plats så skulle en del vara vunnet i form av överskådlighet.
Om sedan turen resulterar i bilder av allmänt intresse eller som man vill visa upp borde det väl gå att lägga upp en länk med tydlig rubrik t ex "Länk: Bilder från tur" på Stora Forumet.

Bra eller dåligt? Tyck till!

Curt

Nytt forum?
jomper Skrev:
> Antalet trådar på förstasidan är medvetet rätt
> lågt nu för att spara bandbredd. Index-sidan suger
> i sig 20% av vår bandbreddsförbrukning enligt
> statistiken (ja, vi använder mod_gzip). Hade vi
> haft den dubbelt så lång hade det varit ännu mer.
>
> Övergående problem tills vi flyttat till vår nya
> server!
> life is for living

I see, då förstår jag. Tror du man kommer kunna få en längre förstasida på nya servern?

Nytt forum?
> Om det görs en kategori till lvg kanske det kommer
> hit fler lvg- cyklister som annars kanske skrämms
> bort av att sidan är mest en mtb- sida. Andra
> slipper navigera runt dessa trådar.
>
Själv är jag först och främst lvg. Skräms dock inte det minsta av allt MTB. Kanske skulle funka med 3 kategorier. Cykling, utrustning & OT är mitt förslag...

Nytt forum?
Varför uppdelning? Alla trådar spårar förr eller senare ut och börjar handla om rakning, politik, fysik, ekonomi eller att alla börjar missförstå varandra och därmed börjar skriva konstiga inlägg. En hel del jobb sparas för moderatorerna och Jomper som när det nu bara finns en avdelning slipper flytta trådar för att dom skulle passa bättre under en annan kategori vilket dom annars hade varit tvungna att göra med 99% av trådarna... ;)

Nytt forum?
Muerto Skrev:
> Varför uppdelning? Alla trådar spårar förr eller
> senare ut och börjar handla om rakning, politik,
> fysik, ekonomi eller att alla börjar missförstå
> varandra och därmed börjar skriva konstiga inlägg.
> En hel del jobb sparas för moderatorerna och
> Jomper som när det nu bara finns en avdelning
> slipper flytta trådar för att dom skulle passa
> bättre under en annan kategori vilket dom annars
> hade varit tvungna att göra med 99% av trådarna...
> ;)

Jag tar tillbaka det jag skrev, men det var en ganska bra idé...
Happy skall vara happy och trådarna skall spåra ur, det är ju en av anldeningarna till att vi trivs här. Eller hur?

Nytt forum?
Jag håller med "kakad" i att inte ha sönder fungerande saker. Det är väl fler än jag som har justerat ett lager, växel etc lite för mycket trots att det funkade helt OK innan, resultatet blir att man måste börja om från början eftersom man justerade lite för mycket. Dessutom tycker jag inte att man skall dela upp i lvg respektive mtb, den uppdelningen finns ju redan delvis i "cykelsverige" med tillhörande murar och motsättningar. Det är väl roligare om vi kan ena alla som är intresserade av cykel och på så sätt lära av varandra, vilket ju är precis det som sker nu på Happy i dess nuvarande form.

/Urban

Nytt forum?
Behåll det som det är men tänk efter vad som skrivs i rubriken så att det blir så tydligt som möjligt vad tråden handlar om. Märk offtopic-trådar med OT plus en bra rubrik, ibland är OT-trådar intressanta också.

Nytt forum?
Den här gången funkade sökfunktionen förvånansvärt bra, får nog räcka med exempel.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp