Nytt hjul/nya hjul Scott Spark 945 2017
Köpte nyligen en beggad Scott Spark 945 årsmodell 2017 i välanvänt skick och insett att bakhjulet är potatismos och behöver bytas. Så söker efter goda råd på ett prisvärt alternativ (men ändå bra byggkvalitet) och är öppen för att byta hela hjulparet ifall det anses vara smartare. Stigcyklar lite överallt just nu och som gammal utförsåkare tenderar jag att blåsa på en del utför och tänker att 30mm fälg kanske skulle vara en bra idé? Jag väger runt 82 kg.
Så här ser förutsättningarna ut:
- Cykeln är boost så 15/110 och 12/148 är ett måste
- Sram XD body är ett måste
- 29" är ett måste
- Gärna 30mm fälg så de pallar lite stryk
- Gärna center lock
Hjulen som sitter/suttit på är stock och är 22mm breda Syncros hjul, inget märkvärdigt, men framfälgen är det egentligen inget fel på. Hade tänkt hålla mig runt 3-4k prisklassen för ett eventuellt hjulpar, men skulle ju också kunna köpa endast ett bakhjul och därmed ha lite utökad budget. Eller ska jag rentav utöka budgeten och hoppa upp till ett hjulpar på 6-7k, vad får jag mer då? Lite lost här, men går helst inte över 4k. Har inte megahöga krav och jagar heller inga gram, men vill ha något som rullar bra och håller över tid.
Verkar som DT Swiss E/M 1900 samt E/M 1700 är bra grejer, några åsikter? Andra märken som jag borde kika på?
Tacksam för alla tips! Ha en fin kväll!
Så här ser förutsättningarna ut:
- Cykeln är boost så 15/110 och 12/148 är ett måste
- Sram XD body är ett måste
- 29" är ett måste
- Gärna 30mm fälg så de pallar lite stryk
- Gärna center lock
Hjulen som sitter/suttit på är stock och är 22mm breda Syncros hjul, inget märkvärdigt, men framfälgen är det egentligen inget fel på. Hade tänkt hålla mig runt 3-4k prisklassen för ett eventuellt hjulpar, men skulle ju också kunna köpa endast ett bakhjul och därmed ha lite utökad budget. Eller ska jag rentav utöka budgeten och hoppa upp till ett hjulpar på 6-7k, vad får jag mer då? Lite lost här, men går helst inte över 4k. Har inte megahöga krav och jagar heller inga gram, men vill ha något som rullar bra och håller över tid.
Verkar som DT Swiss E/M 1900 samt E/M 1700 är bra grejer, några åsikter? Andra märken som jag borde kika på?
Tacksam för alla tips! Ha en fin kväll!
Senast ändrad: