Nytt hjul ocentrerat från CRC

hp@work2

Ny medlem
Jag har köpt ett hjul med fälgar för v-broms från CRC (XT disc-nav och 317-fälg).
När jag ska montera det upptäcker jag att det är ocentrerat och sitter ca 4 mm närmare kedjesidan, dvs. är förskjutet 2 mm från centrerat läge. Detta gör att jag inte kan justera bromsarna tillräckligt för att få dem till att gå fritt från fälgen.

Är ingen vidare på det här med hjulbyggnad...

Jag undrar om det är så att detta går att ordna genom att ändra ekerspänningen?
Hjulet är dock rakt som det är.

Eller är det så att fel erkerlängder har använts?

Du kan med all säkerhet få det centrerat utan att byta ekrar.

Innan du ger dig på det så kontrollera så att navet sitter ordentligt i dropoutsen.

Besök en LBS och be dem kontrollera så det verkligen är ocentrerat, är du osäker på att fixa det så be en kunnig vän eller rent av betala din LBS att fixa det.

Efter att ha kontrollerat att det är ocentrerat så kan du ju skjuta ett mail till CRC med. Restitution FFS!

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan också vända hjulet för att se om det
> blir lika mycket offset:at åt andra hållet. Är
> det så -> kontakta CRC.

Bra tips!

Det verkar trots allt inte vara ocentrerat. Det låg en ram på jobbet som jag provade på och det var 4 mm skillnad på samma sida av ramen även då jag vände hjulet, dvs. den ramen är "ocentrerad" (men det är med diskbroms så det spelar väl ingen roll).

Ska prova hemma igen på ramen med v-bromsar och se varför jag inte lyckades där...

Tillbaka
Topp