Nytt hjul, ojämna lagerbanor?

hannulan

Medlem
Jag har alldeles nyss köpt ett nytt bakhjul till min pendlarcykel. Köpte det hos rose. När det nu kom hem till mig och jag provade att snurra på hjulet samtidigt som jag höll i hjulaxlarna känns det som att hjullagerbanorna inte är riktigt jämna. Det hackar m samma frekvens som hjulet snurrar.

Har ett Shimano Deore XT nav (http://www.roseversand.com/article/shimano-deore-xt-rear-wheel-hub-disc-fh-m756-s/aid:550352).

Provade mitt Fulcrum 7 hjul på samma sätt o känner även då samma sorts ojämnheter.

Är detta korrekt? Ska jag skicka tillbaka hjulet eller göra nåt annat med det (typ fetta in lagerbanorna eller liknande).

Hur brukar nya hjul kännas?

Tänkte mer på om den rullar lätt när hjulet väl sitter på plats, borde ju märkas skillnad mot den som känns bra? Snurrar den dåligt lär hjulet stanna rätt snabbt.

Jag har haft ett racerhjul som snurrade lätt o bra men när jag höll det i hjulaxeln och snurrade kände jag en tydlig vibration i samma frekvens som rotationen.
Tog isär navet och konstaterade att konan hade en skada på lagerbanan. Nya kulor och ny kona så var saken biff igen.

Det är nog bara lagren som är för hårt ställda, det brukar dom vara när dom är nya, lätt att justera själv men du behöver en konnyckel.

+1 på Ubus inlägg
Dessutom bäör du inte enbart justera lagerspelet utan även passa på och trycka i lite mer fett.
Även det är det dålig med i nav från fabrik.
Både bristen påå fett och lagerspelet beror på att de som maskinbygger hjul, tex Rose, vill ha det så. Det spara tid för dem, och tid = pengar.

Här kan du läsa om ett enkelt sätt att justera lagerspelet
Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

/Håkan

Håkan menar troligtvis att du inte ska köpa hjul ifrån Tyskland eftersom du ändå måste meka med dom innan du kan cykla med dom. Köp hjulen av en bra hjulbyggare istället.

Jag tycker det verkar heltokigt att skulla behöva meka med nya prylar. Jag skulle kontakta leverantören direkt och skicka det i retur. Genom att meka själv förverkar du garantin.
Genom att skicka det tillbaka ger du leverantören viktig input till att förbättra sin kvalitet.
Ju fler som inte accepterar dåliga grejor, ju bättre kvalitet i framtiden.
Du kan ju inte veta om någon lagerbana i navet är skadad eller om någon kula är skadad.

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC: Menar du att allt är som det ska o jag
> bara ska spänna allting lite mer så kommer det
> bli bra (troligtvis)?

Tvärtom, du behöver (troligtvis) lossa lagerspänningen lite.

/Håkan

Nu har jag provat att lossa lagerspänningen lite. Jag har testat lite olika inspänningar (det blir ju sällan rätt första gången) m även när det glappar lite lite grann (dvs lite för dåligt spänt) så känns de här ojämnheterna.

Funderar på om det är ta isär o göra rent jag ska göra, eller om jag ska lämna in det till nån cykelhandlare eller om det helt enkelt är dags att reklamera det. Men vad talar för att ett annat nav ska vara bättre.

hannulan skrev:

> Funderar på om det är ta isär o göra rent jag
> ska göra, eller om jag ska lämna in det till
> nån cykelhandlare eller om det helt enkelt är
> dags att reklamera det. Men vad talar för att ett
> annat nav ska vara bättre.

Jag skulle ta isär nu det är påskhelg blir ju lång väntan. :)

Senast ändrad:
hannulan skrev:
> Nu har jag provat att lossa lagerspänningen lite.
> Jag har testat lite olika inspänningar (det blir
> ju sällan rätt första gången) m även när det
> glappar lite lite grann (dvs lite för dåligt
> spänt) så känns de här ojämnheterna.
>
> Funderar på om det är ta isär o göra rent jag
> ska göra, eller om jag ska lämna in det till
> nån cykelhandlare eller om det helt enkelt är
> dags att reklamera det. Men vad talar för att ett
> annat nav ska vara bättre.

Äh, jag skulle ta isär och gör rent, syna grejerna, fetta om och testa igen (kolla mekguide om du är ovan, ingen raketforskning dock). Det verkar ju som det kommit in ngt skräp. Blir det inte bra eller du hittar ngn vajsing så skicka tillbaka.

Ett tips är att inte stå över vasken när du plockar ur och rengör lagerkulorna, sist fick jag skruva isär avloppsröret och fiska upp dem ur vattenlåset ;)

Tänk nu på att hjulet ska ha lite lite glapp när du håller det i handen. Det försvinner sedan när du spänner fast det i cykeln.

Jag tänkte faktiskt hålla till vid diskbänken, men innan jag började satta jag i diskproppen, jag har också letat kulor i avloppslåset (m aldrig hittat de). Jag plockade ju isär lite grann men som jag såg det hade det blivit svårt att pilla in kulorna igen utan nån spetsig pinsett så jag slutade. Det får bli efter nästa veckas cykelsemester istället, om nu min lokale cykelhandlare inte kan göra det åt mig.

Varför ska man behöva göra det här m helt nya nav?

Jag håller med, varför ska man hålla på med lösa kulor när man kan köpa hjul med tätade lager ;]

annars är att ha en magnet närvarande vid isärplockning av nav en bra idé

Man fettar in lagerbanan sen ligger kulorna kvar där man lägger dem innan man skruvar dit konorna.

Fördelen med den här typen av lager är att de faktiskt går att serva. Maskinlager får man byta så fort det börjar glappa minsta lilla - och det kostar ofta en slant och är rätt pyssligt.

Kompisen som hjälpte mig påstod att konan som höll fast kulorna var fastpressad o att det var en dum idé att ta bort de. Isf återstår bara att pilla in o ut kulorna. Jag brukar lita på kompisen vad gäller mekaniska problem m han liksom jag är nya på cykelhjul. Menar ni att jag ska ta bort (m våld) prylsen som sitter ivägen för att kulorna bara ska trilla ur?

Tillbaka
Topp