Nytt hjul Switchnav - alu eller stålbody?

David C

Medlem
Funderar på ett par nya hjul till min 26 tummare. Kollat in ett set med Superstar Switchnav och Pacenti TL 28 fälg. Är det ett ok set för 169 GBP och vad ska man isåfall välja; alu eller stålbody?

Beror ju lite på kassetten också och hur mycket du ämnar bröta på med mycket vrid (låg fart & hög kraft).

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror ju lite på kassetten också och hur mycket
> du ämnar bröta på med mycket vrid (låg fart &
> hög kraft).

I det här fallet beror det snarare på om man vill att bodyn ska spricka eller inte om de inte gjort om konstruktionen.

Jag har haft två hjulpar med Switchnav och det är lite så som Rattnalle skriver att förr eller senare spricker en ALU body. I min erfarenhet ta det runt två år innan detta har hän. Sedan bytte jag till stålbody som verkar rullar fint hur länge som helst.

Klackarna och själva mekanismen är ingen höjdare på Switch-naven heller. Men om du väljer alubodyn kommer du inte att hinna ha problem med klackarna innan bodyn spricker.
Förutsatt att du inte har axeln i aluminium förstås, då kan det vara den du spräcker först.

Har kört alu-body i två år på mina switch utan problem. Får se hur länge de håller. Men för priset har jag inget att klaga på än på dessa nav. Tvärt om, har de hållt upp oväntat bra! Inte knorrat det minsta, trots ett antal besök i bikeparks..

Jag har Switch Evo. Nu tror jag det finns en modell som heter Switch Ultra med ytterligare ett par klackar i bodyn. Totalt 4 par nu, istället för tre i de gamla naven. Dessutom har Switch Ultra en ny body, återstår att se om den är bättre än den gamla. Men som sagt, brukar du köra sönder grejer: välj stålbody.. svårare än så är det inte. :-)

Det är bra om det inte är alltför klena grejer, så då är det väl stålbody som gäller. Är det bara vikten som är nackdelen med stål?
Switch ultra var det till det aktuella hjulpart. Ubu, tack för tipset men tycker prisskillnaden blir lite stor om man ska ha en vettig fälg.

Har switchnav med alu-body.
Inga problem med bodyn däremot har jag kört av två bakaxlar...
Har bytt till annat nav och kommer inte att köra switch mer.
Jag kör också Pacenti TL28 vilka har funkat bra. Ganska tunna o lätta så dom tål inte mycket stryk men om man kör någotsånär smutt så är dom kanon IMHO.

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört alu-body i två år på mina switch utan
> problem. Får se hur länge de håller. Men för
> priset har jag inget att klaga på än på dessa
> nav. Tvärt om, har de hållt upp oväntat bra!
> Inte knorrat det minsta, trots ett antal besök i
> bikeparks..
>
> Jag har Switch Evo. Nu tror jag det finns en
> modell som heter Switch Ultra med ytterligare ett
> par klackar i bodyn. Totalt 4 par nu, istället
> för tre i de gamla naven. Dessutom har Switch
> Ultra en ny body, återstår att se om den är
> bättre än den gamla. Men som sagt, brukar du
> köra sönder grejer: välj stålbody.. svårare
> än så är det inte. :-)

Tror inte bikeparks gäller på just bodyn sådär jättemycket :-)

Tack för synpunkterna. Verkar vara en del problem med dessa nav, så tar till mig att det inte tycks vara någon högre kvalitet och funderar ett varv till innan jag bestämmer mig. Någon som har erfarenhet av Switch Ultra och vet om dessa verkar bättre än Switch?

Tillbaka
Topp