Nytt hjul

trallgök

Ny medlem
Nytt hjul
Cyklade en sväng igår kväll jätte skönt tills det började låta lustigt från bak någonting, rullade och tittade ned på drivlina varpå hela jävla paketet bara fick tuppjuck.
Tvärnit, kul bara knalla hem med jonnen, kommer hem och öppnar eländet xt nav, bara skit av kulorna på bodysidan.
Åker till min lokala handlare den berömda olofströmsmästaren, har ingen body hemma, beställa nej tack!
Drar en repa till karlshamn men där funkar det inte heller, beställa?
Kommer hem och tittar, kanske inte är så farligt, har lite kulor liggandes som jag plockar ihop skiten med.Provkörde en sväng nu ikväll verkar ok men jag vill tjacka ett nytt hjul så nu till den stora frågan vad fasiken skall man köpa för nått.Kollat CC och Evalds hemmabyggda runt 2500 pistoler kan det va något?

Nytt hjul
Ska själv få mitt nya bakhjul vilken dag som helst. Nu kör jag med Deore-nav med X117-fälg men jag ska få en XT-nav med CenterLock skivinfästning och X717-fälg. Kostar runt 1300 på cc. Framhjulet är lite billigare. Vi får se hur det blir men jag hoppas på det bästa. För 2,5 lax kan du få rätt bra hjul. Du kan även kolla på Mavic Crossland men jag vågade inte ta dem pga rädsla för icke-standarda hjul.

/imsoja

Nytt hjul
Satsa på bra nav och beryktade byggare. Merlin cycles t ex. Får jag förslå:
Mavic XC 717 byggda på Hope XC? Borde hålla länge och vara lätta!

Nytt hjul
Varför inte Mavic Crossland. Borde finnas för under 2000 kr om man "nöjer sig" med blanka fälgar.

Både till Fälg- och skivbroms.
Både slang o slanglöst.

Inte överdrivet lätta, men vem bryr sig........

Maskinkullager som förhoppningsvis fungerar ett bra tag, med lite omvårdnad.

Nytt hjul
deta hjul från atomlab för cirka 1400kr från chainreactioncycles

5092.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5092

Nytt hjul
Det är svårt att rekomendera hjul om vi inte vet vad du skall ha dem till, vad du väger och vad du prioriterar (vikt, hållfasthet, UST etc.) ... lite mer info om det så får du bättre och fler tips kan jag lova.

Nytt hjul
Säkert ett väldans bra hjul.(atomlab) Jag tycker ändå att Crossland (fram och bak) för 1770 kr var ett fynd.

Framtiden utvisar alltid om man gjort rätt eller "fel". Om naven och allt annat på hjulet fungerar mycket längre så är det ju värt mer.

Under mina år som "aktiv" i branchen har jag ännu inte uppfattat att högt pris är lika med lång livslängd.

Vore jag "rik" så skulle jag ha en uppsättning "finhjul" till vilket pris som helst, bara för att njuta av den perfekta känslan som givetvis finns i dessa hjul, och byta till en "rimligare" variant så fort det regnade, eller var olägligt på annat sätt.
Nu får Crossland vara "finhjulen" och jag "vågar" nog inte prova nåt "bättre" utan investerar i tid för cykling i stället.

Tillbaka
Topp