Nytt hjulpar inför våren

Nytt hjulpar inför våren
Hej,
Jag tänkte boosta min cykel inför våren med ett par nya hjul men har svårt att avgöra hur bra/dåliga mina nuvarande är jämfört med nya i prisklassen jag har råd med.
Nu har jag ett par Syncros race 24 som är standard på Scottcyklarna i prissklassen 12-25000. Jag tänkte köpa ett par Hunt alu gravel för 4500-6000 eller ett par Shimano RX 570 gravel för ca 5500-6000. Är dessa hjulpar så mycket bättre än Syncros race 24 så det är värt pengarna?
Tack på förhand för era åsikter.
JP

Nytt hjulpar inför våren
Jag vet inte exakt men det är förmodligen OEM hjul som motsvarar hjulset i prisklassen 2-3kkr. Bör bli en ganska bra uppgradering. (förutsatt att jag inte har helt fel)

Jag hade kollat runt lite på bike-discount för fler alternativ, ex: https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.r.25-622-sp-cl-fade-shimano-hg-wheelset (inget jag har testat själv men newmen ska vara riktigt bra enligt recensioner)

Nytt hjulpar inför våren
Hej,
Jag tänkte boosta min cykel inför våren med ett par nya hjul men har svårt att avgöra hur bra/dåliga mina nuvarande är jämfört med nya i prisklassen jag har råd med.
Nu har jag ett par Syncros race 24 som är standard på Scottcyklarna i prissklassen 12-25000. Jag tänkte köpa ett par Hunt alu gravel för 4500-6000 eller ett par Shimano RX 570 gravel för ca 5500-6000. Är dessa hjulpar så mycket bättre än Syncros race 24 så det är värt pengarna?
Tack på förhand för era åsikter.
JP
Förutsatt att dina nuvarande hjul är runda, raka och styva och du ändå köper nya hjul återkom då gärna med en recension om den upplevda skillnaden. Du kan tyvärr inte göra en blindtest förmodar jag.
Jag tror att mycket är placebo - om hjulen är i samma viktklass och skodda med lika däck.
Däck kan vara värda en uppdatering däremot.

Nytt hjulpar inför våren
Jag vet inte exakt men det är förmodligen OEM hjul som motsvarar hjulset i prisklassen 2-3kkr. Bör bli en ganska bra uppgradering. (förutsatt att jag inte har helt fel)

Jag hade kollat runt lite på bike-discount för fler alternativ, ex: https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.r.25-622-sp-cl-fade-shimano-hg-wheelset (inget jag har testat själv men newmen ska vara riktigt bra enligt recensioner)

+1 på Newmen. Tuffa fälgar, lättare än många kolhjul och nästan tyst frihjul. Bästa val om man inte vill köra högprofilerad.

Nytt hjulpar inför våren

Tack!

Nytt hjulpar inför våren
Förutsatt att dina nuvarande hjul är runda, raka och styva och du ändå köper nya hjul återkom då gärna med en recension om den upplevda skillnaden. Du kan tyvärr inte göra en blindtest förmodar jag.
Jag tror att mycket är placebo - om hjulen är i samma viktklass och skodda med lika däck.
Däck kan vara värda en uppdatering däremot.
Du verkar tveka om att det är värt pengarna. Det är precis vad jag undrar.... Jag kör på Schwalbe G-one allround som är sbnabb och perfekt för ändamålet (Lite gravel, lite landsväg, mycket pendling- 33 km dagligen.)

Nytt hjulpar inför våren
Du verkar tveka om att det är värt pengarna. Det är precis vad jag undrar.... Jag kör på Schwalbe G-one allround som är sbnabb och perfekt för ändamålet (Lite gravel, lite landsväg, mycket pendling- 33 km dagligen.)
Om nya hjul är värt pengarna kan bara den som har möjlighet att jämföra svara på.
G-one är ju uppskattade för sin allsidighet, men vad är du egentligen ute efter; snabbhet, komfort eller nåt helt annat?

Nytt hjulpar inför våren
Om nya hjul är värt pengarna kan bara den som har möjlighet att jämföra svara på.
G-one är ju uppskattade för sin allsidighet, men vad är du egentligen ute efter; snabbhet, komfort eller nåt helt annat?
Snabbhet!! 25000 kr-hjul är mycket snabbare men är ovannämna hjul snabbare än mina Syncros race? Johan RR och Berk verkar ha koll så nya hjul blir det! :-)

Nytt hjulpar inför våren
Zipp hjul är väl själva symbolen för snabba hjul
och Zipp 303 S är populära för gravel/lvg

Kostar 861,33 € inkl svensk moms här

Nytt hjulpar inför våren

Tack!

Nytt hjulpar inför våren

Jag hade en cykel med 303 tub. Bytte sen till Hunt alu- nånting. Kan inte påstå att jag kände nån skillnad. Förutom att det gick att få stopp på fanskapet. Fälgbromsar.
Men vi är alla saliga i vår tro.

Nytt hjulpar inför våren
Den viktigaste komponenten är den som sitter _på_ cykeln. Bra byggda hjul med bra däck, förhöjer upplevelsen/manöverhanteringen på cykeln, men skillnaden i fart är marginell. Du är alltid värd nya hjul, om "plånkan" tillåter, men du blir snabbare om du skarvar på två pendlingar på hemvägen som träningar.

Nytt hjulpar inför våren
Jag hade en cykel med 303 tub. Bytte sen till Hunt alu- nånting. Kan inte påstå att jag kände nån skillnad. Förutom att det gick att få stopp på fanskapet. Fälgbromsar.
Men vi är alla saliga i vår tro.
Enda dom hjulen har gemensamt med nuvarande 303 är väl namnet.

303s eller firecreast är riktigt fina hjul.

Nytt hjulpar inför våren
Jag hade nog kollat ungefärlig vikt på hjulen du har idag. Om det ligger någonstans mellan 2100 - 1800g blir det nog en stor skillnad i känsla och kanske även lite i fart om du kommer ner till 1600-1400g som Zipp och Newmen hjulen väger. (Zipp hjulen är nog snabbare pga aerodynamiken men newmen lättare)

Men om det är enbart fart du är ute efter kan du nog lägga pengarna på en bikefit för att bli mer aerodynamisk istället.

Nytt hjulpar inför våren
Cyclingnews gjorde nyligen ett ganska omfattande test i vindunnel.
Testet i i sin helhet är bakom betalvägg men det finns bits and pieces att läsa på olika siter om resultaten.

Stora vinnaren blev Scribes hjul som presterade snudd på som de allra dyraste till en tredjedel av priset:

Nytt hjulpar inför våren
Det motsäger jag inte att det skulle vara fina hjul.
Men får man vad man betaler för, blir man märkbart "snabbare" om man lägger 20' istf 6' på ett par hjul eller är det priset som utgör placebon?

Skillnader i hastigheten är marginella. I tävlingen kan det göra skillnad mellan vinst o förlust. När man inte tävlar ser jag inte att en kring 1% hastighetsåkning är värt pengarna. Men placeboeffekten kan vara en helt annan sak.

Obs att luftmotståndsmätningar oftast görs vid 45 km/h. Skillnader vid 30 km/h är mindre än hälften så stor.

Nytt hjulpar inför våren

Har kört med 303S nu drygt en säsong landsväg, 28mm tubeless och supernöjd, inte hittat något att klaga på där så kan rekomendera dom.

Nytt hjulpar inför våren
Jag hade nog kollat ungefärlig vikt på hjulen du har idag. Om det ligger någonstans mellan 2100 - 1800g blir det nog en stor skillnad i känsla och kanske även lite i fart om du kommer ner till 1600-1400g som Zipp och Newmen hjulen väger.
Enl min erfarenhet spelar hjul+däck en stor roll för att få en cykel som känns kvick. Och då spelar rotationsvikten större roll än totalvikten, dvs lätta fälgar och däck är det som gör störst skillnad. Personligen betalar jag hellre för 100g mindre på fälgarna än 150g mindre på naven, särskilt som lätta nav ofta medför en hel del nackdelar utöver högt pris.
Ytterligare en sak som kan spela stor roll är hjulens laterala(sidledes)-styvhet, enl tester är det många som tycker att lateralt flexiga hjul bidrar till att göra så att cyklingen känns trög och trist på ett annat sätt än vikten.
I praktiken betyder det att man bör undvika hjul med onödigt få ekrar liksom även med onödigt tunna ekrar på båda sidor av hjulet. Moderna reda fälgar hjälper ofta till med att göra hjulen lateralt styvare.
Att få till hjul med dessa egenskaper brukar inte vara ngt problem för den som bygger egna hjul, eller för den som åtminstone specar sina egna och låter ngn annan bygga dem.

Men om det är enbart fart du är ute efter kan du nog lägga pengarna på en bikefit för att bli mer aerodynamisk istället.
+1

Tillbaka
Topp