Nytt hjulset, 26" MTB, 100 kg cykli.... latmask.

Mr B

Ny medlem
Mina Mavic CrossRide (09, tror jag) har gjort sitt. Jag köpte ett par HOPE Pro 2 EVO med Stans Arch EX från 18bikes för att ha som skogshjul, och de fungerar bra, men jag behöver ett andra hjulsett. (Svarta nav,vita ekrar, svarta nipplar, och vita fälgar. Passa skitbra till min vit/svarta lackning på hojen)
Men det verkar stört omöjligt att få tag på ett sett till, så, vad ska man ha i stället? Blir mest stadskörning, med lite högre däcktryck, och det blir antagligen även de hjulsettet som får gå på rollers i framtiden.

6-bult fäste till skivbromsen, standardmått för 26" (vad fan det nu är. 100mm fram, 135 bak?) med QR.
Edit
A just ja. En bredare fälg än Crossride är tacksamt. 19mm är lite tunt... Arch EX ligger på 24.6 enligt Google, och det är betydligt trevligare.
/Edit

Naturligtvis "vill" jag ha ett färgmatchat sett, så svart/vitt är en bonus, men det är viktigare att det är ett stabilt hjulsett, då det inte verkar som om jag går ner i vikt speciellt fort... Antagligen delvis för att hojen inte rullar 6+ timmar om dagen längre. Jag är fan glad om det blir 6 timmar i veckan...
Tips?

Senast ändrad:
Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina Mavic CrossRide (09, tror jag) har gjort
> sitt. Jag köpte ett par HOPE Pro 2 EVO med Stans
> Arch EX från 18bikes för att ha som skogshjul,
> och de fungerar bra, men jag behöver ett andra
> hjulsett. (Svarta nav,vita ekrar, svarta nipplar,
> och vita fälgar. Passa skitbra till min
> vit/svarta lackning på hojen)
> Men det verkar stört omöjligt att få tag på
> ett sett till, så, vad ska man ha i stället?
> Blir mest stadskörning, med lite högre
> däcktryck, och det blir antagligen även de
> hjulsettet som får gå på rollers i framtiden.
>
> 6-bult fäste till skivbromsen, standardmått för
> 26" (vad fan det nu är. 100mm fram, 135 bak?) med
> QR.
> Edit
> A just ja. En bredare fälg än Crossride är
> tacksamt. 19mm är lite tunt... Arch EX ligger på
> 24.6 enligt Google, och det är betydligt
> trevligare.
> /Edit
>
> Naturligtvis "vill" jag ha ett färgmatchat sett,
> så svart/vitt är en bonus, men det är viktigare
> att det är ett stabilt hjulsett, då det inte
> verkar som om jag går ner i vikt speciellt
> fort... Antagligen delvis för att hojen inte
> rullar 6+ timmar om dagen längre. Jag är fan
> glad om det blir 6 timmar i veckan...
> Tips?

Stalltipset för hjulbygge enl dina önskemål borde väl vara att du kollar med Velotek i Uppsala.
God jul & lycka till :-D

Jag väger runt 95 och har vägt 100+ länge. Så länge du håller dig på 32 ekrar och typ dt Comp så borde du vara ok.

Ts har jämfört ytterbredd med innerbredd på sina hjul. Arch ex har 21 mm innerdiameter. Phew, äntligen är ordningen på internet återställd...

jofahjalm skrev:
> Ts har jämfört ytterbredd med innerbredd på
> sina hjul. Arch ex har 21 mm innerdiameter. Phew,
> äntligen är ordningen på internet
> återställd...

Det stämmer säkert. Helt klart är att Arch EX är extremt mycket trevligare med lågt ringtryck än vad Crossride hjulen någonsin var. Naven har varit helt servicefria från båda hjulparen så där har jag inget att klaga på.

Vernersson skrev:
> Stalltipset för hjulbygge enl dina önskemål
> borde väl vara att du kollar med Velotek i
> Uppsala.
> God jul & lycka till :-D

Tack. Fast problemet med egna byggen är väll att man måste veta betydligt mer om sina delar än vad jag gör. 18bikes hade ett färdigt hjulsett byggt av Hope, det enda jag fick dem att göra var be Hope använda samma delar, fast i andra färger, och så fick jag vänta någon vecka extra för att de skulle få tag i vita Stans Arch EX fälgar.

Senast ändrad:
Testa att plocka ihop något efter plånbok på actionsports. Om du kan nöja dig med vita nav och svarta ekrar och fälgar är det lätt att färgmatcha. Jag har aldrig förstått hetsen över fälgvikt, så jag tycker flow ex är grymt, rejält mycket breder än arch.

jofahjalm skrev:
> Testa att plocka ihop något efter plånbok på
> actionsports.

Om det var plånboken som fick bestämma så kan de inte erbjuda hjulsett som inte hade varit alternativ. Det är i stället snåltarmen som drar åt, och säger 5-6Kkr är smärtgränsen, för ett hjulpar.

jofahjalm skrev:
> Om du kan nöja dig med vita nav och
> svarta ekrar och fälgar är det lätt att
> färgmatcha.

Enda felet är väl att de inte verkar ha varken vita nav, eller vita fälgar.
Vita nav, svarta ekrar, vita nipplar, och svarta fälgar, tror jag hade varit bättre än motsatsen, som jag har nu. Även om det är rätt snyggt som det är.

jofahjalm skrev:
> Jag har aldrig förstått hetsen
> över fälgvikt, så jag tycker flow ex är grymt,
> rejält mycket breder än arch.

Dels är det så klart för att det är kul. Men jag har aldrig haft en hoj under 10 kilo, så jag är inte så brydd. Som hojen står nu, väger den 12.2kg. Tillsammans väger vi enligt vågen 112.3kg, och jag är fullt påklädd. Så jag matchar inte riktigt 100kg i dag. Fast å andra sidan har jag inte käkat kvällsmat än i heller. Poängen är att hundra gram mer eller mindre gör säkert inte mig olycklig.

Man får jättefina hjul för under 5 papp. Jag tycker ju hopenav är det man ska välja, men funn works finns som vita. 420 euro med vita nav, svarta flow ex svarta sapim race och svarta nipplar. Jag går inte i god för att naven är bra, men några här på forumet säger att dom funkar.

jofahjalm skrev:
> Man får jättefina hjul för under 5 papp.

Ja, möjligheterna är det inget fel på.

jofahjalm skrev:
> Jag tycker ju hopenav är det man ska välja, men
> funn works finns som vita. 420 euro med vita nav,
> svarta flow ex svarta sapim race och svarta
> nipplar.

Mm, i någon utsträckning håller jag med, Hope är nice.

För vita nav blir det ett custombygge med Fun Works.
Fun Works 4Way Pro Disc IS
NoTubes ZTR Arch EX
Sapim D-Light 2.0/1.65 black
och svarta nipplar, men... mässing, eller alu? Viktskillnaden är inte hela världen, och jag misstänker att mässing är signifikant starkare. Någon med en åsikt?

Det som skrämmer mig lite är väl den här texten som återfinns under deras färdigbyggda hjulsett med samma nav och Flow EX:
Achtung! max 110 Kg Fahrergewicht!

De använder dock DT Swiss Comp Race ekrar, och DT Swiss Pro Lock Alu Nipplar. Vågar man hoppas det är därifrån viktbegränsningen kommer?

Och eftersom tyskan suger... Är viktangivelsen bara för cyklisten, eller är det totalvikt? Personligen känns det som om totalvikten borde vara det relevanta.

Mässingnipplar är helt överlägset eftersom de inte går sönder.

Du hittar nog inte så mycket hållbarare hjul än flow ex utan att gå på DH-prylar. Jag tycker däremot att du ska gå på flow ex och riktiga ekrar med tanke på din vikt. Känns ganska lite meningslöst att försöka spara några gran på ekrar och fälgar när systemvikten är tresiffrig med marginal.

Va fan! Kallar du mig fet? Hade jag orkat hade jag cyklat i kapp dig och tvångsmatat dig med en flottig burgare!
Fast det är inte aktuellt, jag orkar knappt upp på cykeln... ;- D

Definiera "riktiga" ekrar är du snäll?

jofahjalm skrev:
> Jag trodde allt var muskelmassa?

Vilande i så fall. Jag är som tur är rätt lång, så 100 kilo är inte SÅ hemskt, men det ÄR tid att göra något åt bilringen, innan jag inte längre klarar av att ta mig upp på cykeln...

jofahjalm skrev:
> Jag väljer DT Competition 2.0/1.8 till mina hjul.

Tack. Vi får se vad det blir av det.
B!

Långa personer p 26or tycker jag ser kul ut :)

Ett tips: Lägg ut en "blänkare" i köp och sälj. 26" är ju inte lika "populärt" längre så prisvärda hjul dyker upp lite då och då.

Jag har faktiskt ingen känsla för hur mycket flexigare det blir med tramsekrar. Men det är mycket tuffare att köpa öl för pengarna istället. Jag känner verkligen ingen skillnad på den typen av viktbesparing på en mtb.

Kikon skrev:
> http://www.ebay.com/itm/371476154443

Långt om länge har bikewagon svarat. Trots vad som står på eBay-sidan så säljer de inte till Sverige. Vilket ju innebär att jag kan köpa dem, och sen vänta på en fraktkostnad som blir hemsk, eftersom de inte vill ge en någon hänvisning före köp... Trist, annars kunde det fungerat.

NickPick skrev:
> Långa personer p 26or tycker jag ser kul ut :)

Långa personer ÄR kul. Oavsett hjulstorlek.

NickPick skrev:
> Ett tips: Lägg ut en "blänkare" i köp och
> sälj. 26" är ju inte lika "populärt" längre
> så prisvärda hjul dyker upp lite då och då.

Jag har hållit ögonen på köp o sälj i någon utsträckning, men det är ju som alltid... Mina önskemål om ett visst utseende matchas sällan av säljarnas begagnade produkter. Hade vi pratat datorer, eller radiostyrda bilar, saker som ska användas, då hade det inte varit så noga, men cykeln ska ju bara stå i hallen och vara snygg...

Eller, ja, jo, du vet?
B!

Eftersom alla spår verkar rinna ut i sanden har jag strandat igen. Om vi skiter i färgerna, har ni några tips på hjul till en totalvikt på strax under 120 kilo, för en inte längre speciellt teknisk, och ganska långsam åkare? Slanglöst är inte heller ett absolut krav, det går ju att köpa grejerna separat, eller ful mecka.Bredare än Mavic Crossride, och stabilare. De flexar som fan, jag är sjukt förvånad över att de fortfarande är raka...

Velotek i Uppsala har inte svarat på mail, kan möjligen vara stängt över jul o nyår?
B!

Tjena!

http://www.bikester.se/sunringle-charger-comp-mtb-hjul-vit-363418.html Problemet är att du kör med QR, men adaptrar finns.. Jag har nog ett par till framhjulet liggandes, bak är jag lite mer osäker men kan ha..
Inte så lätta dock (1900) jag köpte BlackFlag Expert till dottern och tog en provtur, kändes stabila och fina. Charger borde vara stabilare. 22,8 innermått.
Har du is i magen så sänker nog bikester dom snart. När jag köpte så låg dom på 800...

Lättare (1550) men mer pengar och inte riktigt rätt färger (men nästan iaf) och rätt axlar.. Dock 22,2 inner. Bra rabatt iaf.. http://www.chainreactioncycles.com/se/en/sun-ringle-charger-pro-sl-26-wheelset/rp-prod109068

jofahjalm skrev:
> 24/28 ekrat, riktigt fint! :)

Tjena!

Oväntat. Hjulexperten klev in.
Karln skrev ju stadskörning i första inlägget. Kommer inte gå längre i denna diskussionen.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> http://www.bikester.se/sunringle-charger-comp-mtb-
> hjul-vit-363418.html Problemet är att du kör med
> QR, men adaptrar finns.. Jag har nog ett par till
> framhjulet liggandes, bak är jag lite mer osäker
> men kan ha..
> Inte så lätta dock (1900) jag köpte BlackFlag
> Expert till dottern och tog en provtur, kändes
> stabila och fina. Charger borde vara stabilare.
> 22,8 innermått.
> Har du is i magen så sänker nog bikester dom
> snart. När jag köpte så låg dom på 800...

Var hittar man adaptrar? Hittar inte dem på deras sida, så det är nog inte aktuellt att köpa dem därifrån?
Det där hade nog varit funkis, och visar det sig att de inte tål det så är det en "billig" läxa.
Visst, lyckas jag få igång cyklandet kanske jag behöver byta fälgar en gång till, men reserv är bra.

Kassett. Det sitter en CS-M770 (Xt 9 växlat, 11-34) och en sådan är ju bekvämt att komplettera med, och de har dem listade för 435:-
Kedjor har jag tre, och roterar flitigare än jag faktiskt cyklar... Eh, ja, nästan i alla fall.
Bromsskivor. Fram har jag en liggande (köpte 185mm fram & bak, visade sig att det inte gick in 185mm bak. (160mm max) Oväntat som fan...) Antar att det är mest kosmetiskt & viktmässigt skivorna skiljer sig åt? Sitter Avid Cleansweep G2 i dagsläget, förhoppningsvis hamnar skivan på samma ställe med de nya hjulen så man slipper justera vid byte, men annars är det ju kvickt gjort...

Nice, det går helt klart i rätt riktning.
B!

Tveksam till till svarv, men det går kanske att hitta på något med en pelarborr och fil, vad vet jag.
Om jag förstår det rätt, måste man köpa fram och bak separat från CRC, för över en 500'ing totalt, vilket känns lite väl häftigt. men om man provar med rekommendationen "is i magen" och ser om priset droppar lite till, så går det ju att motivera i alla fall.
Du ska ha ett stort tack för tipset, vi ser vad som händer. Det är kallt och jävligt just nu, så det blir inget ut och trampa på ett tag...
B!

Mr B skrev:
> Tveksam till till svarv, men det går kanske att
> hitta på något med en pelarborr och fil, vad vet
> jag.
> Om jag förstår det rätt, måste man köpa fram
> och bak separat från CRC, för över en 500'ing
> totalt, vilket känns lite väl häftigt. men om
> man provar med rekommendationen "is i magen" och
> ser om priset droppar lite till, så går det ju
> att motivera i alla fall.
> Du ska ha ett stort tack för tipset, vi ser vad
> som händer. Det är kallt och jävligt just nu,
> så det blir inget ut och trampa på ett tag...
> B!

Tjena!

Jag svarvade ner mina på fem minuter med en vanlig borrmaskin och sandpapper.. Det är inte mycket som ska bort och det behöver inte vara exakt. Är dessutom inte ens säker på att det behövs svarvas. Alltså behöver du bara köpa bak. Eller ja, du behöver ju pröjsa hela 39:- gör mina.
Har du tur så sänker Bikester, sänker dom lika mycket som sist så är det en grym deal..

Tillbaka
Topp