nytt HT-projekt

• Trådstartare Trådstartare Orv
  • Start datum Start datum

Orv

Aktiv medlem
nytt HT-projekt
Kom över en Cotic Soul från Stockholm men från Göteborg från början - den gamla modellen med 68 mm bb och äldre vajerdragning - lackad i blå volvofärg på Blocket. Penslade på Dot 4 bromsolja och lät ligga i plastsäck ett dygn - hade inte tålamod att vänta längre. Då gick det ganska bra att skära bort lacken med kniv. Visade sig att ramen hade varit lika orange som Leos Soul, men den gamla pulverlacen var omsorgsfullt bortskrapad förutom på en del obskyra ställen. I alla fall skrapade och stålborstade jag den ren och lät sedan pulverlackaren glasblästra bort resten och lägga nytt pulver i vitt. (Ja, jag vet att vitt är ute.) Lämnade den kl. 11 hos lackaren och klockan 14 var jobbet klart. Hoppas jag hinner (har råd) att bygga klart till 1:maj riden här i Uppsala. Ramen väger enligt min fiskevåg 1,84 kg. Inga märkvärdigheter precis, men bara för att bidra med något till Happy ... Här några närbilder:

08-02-26021.jpg ht=540

IMG_0367.JPG ht=450

IMG_0368.JPG ht=450

IMG_0371.JPG ht=450

IMG_0373.JPG ht=450

nytt HT-projekt
He he ... en dekal från Reynolds som förtäljer om 853 kommer på posten. Mer vet jag inte om jag vill ha. Cotics språkrör Paul har blivit ombedd av mig att mot betalning skicka en decal, men han är väl så jäkla trött på mig eftersom jag har försökt få dom att skicka mig en olackad ram, något de inte kan prestera trots att jag erbjudit en 5-hundring extra för detta.

nytt HT-projekt
Wow!

Här händer det grejer. Stål-Orv har mörkat byggformen minnsan. Tre byggen inom loppet av några månader. Eller har det producerats mer som vi inte ver om?

Du tänker väll inte riva Manifeston nu?

nytt HT-projekt
Ola skrev:
-------------------------------------------------------
> Nais. Sen den riktiga frågan: gaffelval?
>
> Ola

Ja, jag vill ha en Marzoochi - troligen eftersom jag ligger efter i mode. Kom över en Marzoochi xc 600 SL till en annan hoj jag har och den vekar perfekt, går att trycka upp i styvhet (luft) och ställa slaglängden på 90 - 130 mm har jag för mig. Kan köpa en till sån för ca 300 dollar med 50 dollars frakt plus moms för 200 dollar vilket blir 2500 kr lite högt räknat. Är det vettigt? En sån här:

bfd.JPG ht=542

nytt HT-projekt
S: Manifeston rivs inte. Den är fix.
Jojje: Nej, denna skall ut, men jag har svårt att inte ta gamla stålkonan.
Fahlborg: 300 är standardpriset till kaffekassan, men nu ville jag ha glasblästrat så jag gav en 5-hundring utan att fråga.

nytt HT-projekt
Orv skrev:
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nais. Sen den riktiga frågan: gaffelval?
> >
> > Ola
>
> ... Marzocchi ... slaglängden ... 130 mm ...

Jag hittar rätta nyckelord här, kör på det :D

Ola

nytt HT-projekt
Ola skrev:
> ... Marzocchi ... slaglängden ... 130 mm ...
>
> Jag hittar rätta nyckelord här, kör på det :D
>
> Ola

Får kanske bli så, men sen finns denna på blocket: http://www.blocket.se/vi/15247214.htm?ca=10_s
Han säljer en fin Marzoochi Marathon, men är obegripligt sölig med att svara på mina bud.

nytt HT-projekt
Brakastruten skrev:
> Då jag gillar blått.. så kanske text i konsum blåvitas typsnitt kunde vara ngt.?
Klockren - text Cykel med konsumfont på diagonalröret:-)

nytt HT-projekt
Så här ... väntar nu på en laddning från Chainreaction med vevar, styre mm. och efter den återstår bara sadel, kasset, sadel och pedaler. Har någon en bra kassett och ett fett bakdäck köper jag gärna. Väntar fortfarande på Reynolds 853-dekal, men den är på väg.

IMG_0398.JPG ht=544

nytt HT-projekt
Vänligt sagt *Mikael* - tack för ditt omdöme! Det är en fin och lätt ram. Av någon anledning är den extra förstärkt med gusetts vid vevhuset vid kedjestagen, något jag inte riktigt fattar. Styrröret tycker jag verkar lite klent och jag bara hoppas att den håller ihop där. Sadelstagen på Cotic-ramarna är väldigt smala och tunna. Hoppas att de har tänkt rätt.

nytt HT-projekt
Den håller, det kan jag lova. Har kört rejält hårt i skogen med min sen hösten 2004 och den är som ny fortfarande. Nåja, inte i lacken då men annars. :-) Grattis till köpet av en av troligtvis världens bästa stålhardtails! Kommer köra hårt med min i många år till innan den ger upp...

/Leo

nytt HT-projekt
'vitsippor' - vackert ord och vackra blommor! Livet är underbart - ser fram emot våren!

IMG_0413.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
nytt HT-projekt
DanneP skrev:
> woops... är det min "gamla" gaffel, SL:en, som
> jag släpa hem från USA?

Ja i princip. Just din har jag på en annan hoj. Detta är en precis lika dan.

*Mikael* skrev:
> Dags för resultatbilder?

IMG_0902.JPG ht=540

nytt HT-projekt
tjejen har en vit ram liggandes här hemma som ska bli hel cykel snart. Letande efter passande (vit) gaffel och passande (vit) sadelstolpe och andra komponenter pågår. Jag tycker det lutar åt en marzocchi corsa från crc och en fsa sadelstolpe från rose men det är ju hennes pengar... :)

nytt HT-projekt
Mycket prat om slutförvaring som jag inte förstår, men det låter roligt iallafall.

Hur funkar det att köra utan både framväxel och kedjespännare fram? Det kanske sitter en kedjespännare fram men då är den osynlig för mig på bilden.

nytt HT-projekt
pean skrev:
> Hur funkar det att köra utan både framväxel och
> kedjespännare fram? Det kanske sitter en
> kedjespännare fram men då är den osynlig för
> mig på bilden.

Kedjespännaren finns det ju redan (bakväxeln), du tänker nog på kejdjestyrare och det går alldeles utmärkt utan.

nytt HT-projekt
Ja, kedjestyrare menade jag ju förstås. Grejen är den att jag tänkte plocka bort framväxeln på min cykel, men frågan är om kedjan bara hoppar och jävlas om jag inte har någon styrare. Orv cyklar ju på samma ställen som jag, så han borde kunna ge mig ett bra svar tänkte jag.
Nå jag ska inte kapa Orv's tråd när jag har en egen tråd på ämnet.

Senast redigerad av en moderator:
nytt HT-projekt
pean skrev:
> ...
> Hur funkar det att köra utan både framväxel och
> kedjespännare fram? Det kanske sitter en
> kedjespännare fram men då är den osynlig för
> mig på bilden.

Så länge det inte skakar för mycket funkar det bra. Jag har kortat kedjan maximalt. Av åker den dock ändå och det kan räcka med ett hopp ner från trottoarkanten när kedjan ligger på något mindre drev bak.
Funderar på att skaffa en MRP MiniMe System 3:

15494.jpg ht=242

nytt HT-projekt
Låter halvbra. Samtidigt känns det helt onödigt att spara växeln när jag sätter på bash. Jag kan inte minnas när jag växlade från mellanklingan sist. Borde väl skaffa någon kedjestyrare innan jag plockar bort den. Eller ska jag chansa och testa lite hur det funkar? Jag testar. Learning by doing.

nytt HT-projekt
pean skrev:
> Låter halvbra. Samtidigt känns det helt onödigt
> att spara växeln när jag sätter på bash. Jag
> kan inte minnas när jag växlade från
> mellanklingan sist. Borde väl skaffa någon
> kedjestyrare innan jag plockar bort den. Eller ska
> jag chansa och testa lite hur det funkar? Jag
> testar. Learning by doing.

Köra utan styrare i stan och för riktningslösa lek-sessioner är inga problem. Då kan det vara värt att lägga på kedjan för att slippa extra skräp på hojen. I skogen med ett gäng åt ett håll är det inte lika kul, något jag fått erfara med min gamla stålkona som går på 1x9 utan bash men med en N-gear styrare ( http://www.gvtc.com/~ngear/ ) på insidan.

nytt HT-projekt
En sådan där N-Gear verkar lagom slimmad. Funkar den bra, är du nöjd? Jag har skruvat din bashen nu, men lät växeln sitta kvar ändå.

nytt HT-projekt
pean skrev:
> En sådan där N-Gear verkar lagom slimmad. Funkar
> den bra, är du nöjd? Jag har skruvat din bashen
> nu, men lät växeln sitta kvar ändå.

N-gear har funkat fint på Raffes hoj som har en bash. Jag vet inte att han tappat kedjan någon gång.
Om du beställer så var noga att kolla diametern på klamman du beställer (fantastiskt lätt och trevligt att beställa. Grejerna kommer och du betalar om du gillar vad du får). Växeln funkar nog ungefär lika bra/dåligt.

nytt HT-projekt
Riktiga kedjestyrare verkar vara dyra och komplicerade maskinerier. Tanken är ju förstås att få bort grejer från hojen, inte smälla dit massa nya klumpar. Att enkelt lösa kedjeproblemet med en n-gear verkar fylla sitt syfte mer ändamålsenligt.

Tillbaka
Topp