Nytt jobb, ny cykel - cyklist med ambitioner

Kosmio

Ny medlem
Detta blir mitt första inlägg på happymtb även om jag läst genom forumet många gånger. Det är så att jag ska börja med ett nytt jobb strax som innebär att jag måste cykla närmare 15 km par dag, drygt 50-70 km par vecka. Lånar idagsläget min sambos 20 kg klump cykel som är en monark damcykel som fungerar som ett bra transportmedel till mitt nuvarande jobb som bara är 2,5 km från hemmet. Men då jag saknar körkort och kommer ha cykel som mitt enda transportmedel vill jag nu ha en mer lättare smidigare cykel som tar mig framåt snabbt.

Jag har varit på team sportia och kollat och de rekomenderade mig en Crescent Pico cykel.

Mina ambitioner är att cykeln ska klara av året-runt körning, blir nästintill obefintlig gruskörning utan den stora delen av underlaget kommer vara asfalt. Den ska vara lätt och smidig, den ska dels fungera som arbetscykel men även som träningscykel för mina mål att cykla vätternrundan nästa år. Vill gärna ha rakt styre då bockstyre ger mig känslan att jag ska ramla framåt. Han i affären sa att jag skulle satsa på en racerhybrid med 28 tums däck som tar mig snabbt fram.

Jag väljer inte att länka något för att jag är helt "grön" inom detta. Budgeten ligger på max 7000kr och då är stänkskärmar inkluderat i det priset. Jag är 183 cm lång med korta ben och lång överkropp, väger 135 kg. Så kära cyklister, jag tar emot alla tips jag kan!

Har varit i din situation för några år sedan. Möjligen inte riktigt mycket trivselvikt, men annars liknande. Hade också liknande tankar kring bockstyre. Tyckte det var skitläbbigt. Idag skulle jag aldrig sätta mig frivilligt på en hybrid. Om det är vinter och snökaos - MTB, snöfritt så gäller CX (och därmed bockstyre) och varierad däcksbredd beroende på årstid. Är det riktigt fint väder och läge för lång extrarunda till och från jobbet så blir det räsern.

Lyd ett gott råd och hoppa över hybriden. Den är varken hackad eller malen. Om du ska ta dig runt pölen nästa år så behöver du ändå bockstyre - för du tänker väl inte hasa dig runt på en hybrid? Det finns en Kona CX som håller sig inom din budget. Kolla den.

Om du blir biten så kommer du, precis som för alldeles för många av oss, ändå ha en samling cyklar att välja på beroende på dagsformen. Jag lovar att ingen av dem är någon hybrid.

Jag var livrädd för bockstyre. Känslan att man lägger hela sin vikt över framhjulet, att man inte kan nå bromsarna i tid, att det är helt klart sämre grepp som kräver mer styrka (mina referensbromsar är shimano zee, fyrkolvade hydrauliska dh bromsar). Jag har dessutom kört endast mtb.
Nu pendlar jag glatt på en Kona Jake. CX är nog den mest allsidiga cykeln du kan någonsin tänka dig. Vill du vara snabb, sätt på smala däck, vill du kunna köra iite grus eller snälla skogsstigar, då är det cx däck som gäller. Du har dessutom möjligheten att sätta på skärmar och pakethållare och även lowriders. Med lite modifikationer så har du en racer, en vardagshoj och en touringhoj i ett.
På det så får du helt ok skivbromsar, som håller för pendling i slask.
Notan gick på 10K, kanske lite mer än vad du har tänkt dig, men du får en mycket roligare och mångsidigare cykel.

Men cx cykel, går de att komma snabbt fram med de tjockare däcken? Känns som de är mer gjorda för cyclocross tävling.

Det går snabbt! Inte för att jag har någon men hyfsat hårdpumpade mtb-däck av icke kladdigaste gummisort rullar ju bra så de lär inte vara sämre.
Köpte en hybrid som första cykel och de är inte roliga. Har väl cyklat till bussen nångång med den sen jag köpte racer och mtb :-)
CX låter rätt för dig!

dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går snabbt! Inte för att jag har någon men
> hyfsat hårdpumpade mtb-däck av icke kladdigaste
> gummisort rullar ju bra så de lär inte vara
> sämre.
> Köpte en hybrid som första cykel och de är inte
> roliga. Har väl cyklat till bussen nångång med
> den sen jag köpte racer och mtb :-)
> CX låter rätt för dig!

Men går de att hitta för ett bra pris inom min budget? Jag kommer att köpa cykeln via en fysisk butik, team sportia, intersport eller biltema som vi har här på gotland. Budgeten är 7000kr.

Min spontana tanke är att inte göra det. Inte någon av dem butikerna är specifika cykelbutiker. Vad jag vet så erbjuder de inte något perk i fork av livstidsservice, så du ha ingen anledning att köpa hos dem.
En nätbutik lär möjliggöra att du kommer närmare till din budget och får mer kvalitet för pengarna.

Spontant känns det som att du kommer att få bättre hjälp och service om du köper cykeln från en nätbutik, än om du går till någon av de fysiska butiker du nämner.

Kosmio skrev:
> Men går de att hitta för ett bra pris inom min
> budget? Jag kommer att köpa cykeln via en fysisk
> butik, team sportia, intersport eller biltema som
> vi har här på gotland. Budgeten är 7000kr.

Så illa är det väl inte? Men sju lök är en tight budget.
Inne i Visby finns väl Löfqvist som kanske kan plocka hem någon Revolt 3 om de inte har någon, och Cykel & MC -hallen påstår ju att dom har Trek CrossRip hemma i strlk 54 (vilket borde funka).
Dock är båda i prisklassen nio á nioåenhalv lök.

Men Pico är väl inte helt fel. Enda är väl att om du känner att den blir jobbig för axlar och handleder så blir det väldigt dyrt att göra något åt det (förutom bar-ends vilket egentligen inte löser problemet utan flyttar det).
Team Sportia - som kan vara bra butiker, allt beroende på ägare/personal - säljer ju också Trek CrossRip för åtta lök på hemsidan, men den kanske inte handlarn tatt hem?

Hurra för dig som ska börja cykla. 7 km enkel väg tror jag är alldeles lysande lagom. lyssna på kroppen och ta vilodagar här och där.

Du kan givetvis cykla på en hybrid, det viktigaste är ju att komma igång. Jag cyklar ca 20km varje dag på en gammal mtb med rakt styre och det funkar alldeles utmärkt.

För vätternrundan kommer du vilja ha en lVG eller cx. Så kompromissen är kanske att hitta en gammal mountainbike till en billig penning, byta till slicks och sen till nästa vår köpa en lVG eller cx. cykel vikt har ju mest betydelse i backar, som väl saknas på Gotland, så jag tror du kan fynda något som rullar bra.

Lycka till!

Började cykla som 135kg/190+cm för 6 månader sedan. Räkna inte med att du kan cykla den sträckan varje dag. Nu vet jag inte hur hög andel fett det är i din vikt, men för mig som inte såg tjock ut tog det otroligt hårt på knän, arsle och rygg. Tävla med dig själv och dina tider för in/utresa från arbetet, det blir genast roligare att trampa på när du känner dig tjock och slut.

Kötta på, det är den enda realistiska cardion för oss med pondus på utsidan, och den är mycket effektiv dessutom.

Det är inte snyggt, men det tar bort känslan av att ramla framåt. Jag talar om styrstammen.
IMG_0062.jpg

Senast ändrad:
Känns relevant att bifoga bilden hur man kan hålla i ett bockstyre, om du köper en hybrid kan du bara hålla på ett sätt vilket ger mer belastning på armar och axlar.

Bilagor

• styre.gif
    styre.gif
    27.1 KB · Besök: 138
Funkar det med cx/räcer om man har riktigt stor mage, som jag gissar ts har? Håller med om allt som sagts hittils, men man kanske glömmer bort de fysiska begränsningarna? Kan ju vara så att en racerhybrid trots allt vore en realistisk startpunkt för ev vidare äventyr? Det är ju inte så att de inte går att cykla på.

En nackdel med CX som sällan nämns är tåöverlappet från pedal till framhjul, i kombination med skärmar kan det bli riktigt drygt om man har lite "knixande" till jobbet.

Håller med allt som sagts om bockstyre.
Att cykla långt med rakt styre blir jobbigt i längden trots barends.
Nu har ju Team Sportia rea på Trek Crossrip Comp för 7999 med fri frakt.
Men den kommer ju inte i fråga om budgeten sätter stopp, tråkigt bara att kanske behöva uppdatera hybriden med de fördyringar som det innebär.

Sedan går det att ju cykla Vättern med alla sorters cyklar, roligaste var nog gubben som cyklade iförd träskor med en oväxlad damcykel med korg med en bergsprängare i.
Men det kanske är att dra självplågeriet lite för långt?

En skivbromsad cx med extra bromshandtag uppe på styret gör att övergången från plattstyre till bockstyre kan ske gradvis :-)

Håller för övrigt helt med om att en cx är att föredra framför en racerhybrid.

[edit]Det går givetvis bra att efterkomplettera med de extra bromshandtagen

Kore_cyclocross_cockpit.jpg

Senast ändrad:
MatteXC skrev:
> En nackdel med CX som sällan nämns är
> tåöverlappet från pedal till framhjul, i
> kombination med skärmar kan det bli riktigt drygt
> om man har lite "knixande" till jobbet.

Till sagda ändamål skall man inte ha en riktig tävlingscross, varken praktiskt eller inom budgeten. Det jag antar de flesta pratar om är en sk "touringcross", där man tänkt på detta också. Dessutom brukar de ha ett bredare styre och mindre drop. Nästan som en hybrid fast med "bockstyreförlängning" och ovan nämnda cross bromsar. De flesta "crossar" med fäste för skärmar och pakethållare brukar funka. Jag vet att Nishiki har en som heter allroad som är för dyr för budgeten, men liknande borde finnas i lägre prisklass.

I början kan det vara bra att komplettera med ovan nämnda (skitfula) styrstam av praktiska skäl. Men när kroppen anpassar sig till cykling skall det inte vara några problem att byta tillbaka.

Själv kör jag på denna:
http://www.ciclib.de/Raeder/Trekkin...Id=&a=article&ProdNr=A5195&t=98&c=1003&p=1003

Det finns säkert något ännu mer prisvärt idag, kanske något med mer cred? Apollo high viz? On-one london road?

MVH
Magnus

Senast ändrad:
Kona Rove Al, som tidigare nämnts (som "Kona CX"). 6995kr på Sportspec, kan vara dåligt med storlekar dock, de påstår att jag knep den sista 59cm (som fanns inne då iaf). http://www.sportspec.se/web/Produkter/Cyklar/Kona/Kona_Rove_AL-13434.aspx

..Sen tillkommer dock kostnaden för pedaler, skärmar, ev. pakethållare och väskor, lampor, (nya däck rekommenderas också), så det beror lite på hur strikt den där 7000kr-budgeten är; Med ovanstående cykel har man 5kr över till kringutrustning, och jag tror man behöver minst 500kr.

oskka skrev:
> Det är inte snyggt, men det tar bort känslan av
> att ramla framåt. Jag talar om styrstammen.

Verkar ju ännu läskigare att cykla upp och ner...

varför antar alla att det finns en stor mage med i 135kg?
Kan mycket väl vara så, inget konstigt! men det är väl inte otänkbart med 135kg muskler? ;-)

gsb skrev:
> Hur är det med den lilla Bianchi-handlarn
> bortanför Kräklingbo?
> Finns han kvar?

Dom hade öppet förra sommaren iaf. Bra ställe!

Hur liten är handlaren om vederbörande är känd som den lilla handlarn, egentligen? Som en italiensk klättrare. Eller ännu mindre?

fredrikforsberg skrev:
> varför antar alla att det finns en stor mage med
> i 135kg?
> Kan mycket väl vara så, inget konstigt! men det
> är väl inte otänkbart med 135kg muskler? ;-)

Det är ganska ovanligt med fettfri vikt över 80 kg.

Fliken skrev:
> Hur liten är handlaren om vederbörande är känd
> som den lilla handlarn, egentligen? Som en
> italiensk klättrare. Eller ännu mindre?

En tvärhand!

CX är trevligt men budgeten för en ny CX är lite tight, men det går som sagt att ta sig fram på någonting hybridliknande med stel gaffel. Anledningen till att folk kör CX istället för räcer för pendling är att man får plats med skärmar samt vinterdäck (Många skaffar snabbt ändå en räcer).

Ganska få pendlar på asfalt med CX-däck, utan man kör med räcer eller touring-däck, CX + 2 vettiga däck är ännu svårare att få in under 7000.

Skulle jag skaffa en cykel ytan bockstyre för pendling så skulle jag sikta på någonting med skärmar och lyse från början, om 1.5 månader börjar det bli mörkare igen. Sedan skulle jag kränga på typ Continental 4-season 32-mm däck, de rullar fort och har bra punkteringsskydd.
Jag antar att du inte kommer köra i jobbbyxorna (eller att du jobbar i typ blåkläder) annars är kedjeskydd att rekommendera.

Om jag var du skulle jag kolla om det fanns några kortare motionslopp att köra lokalt för en mindre slant, innan jag pungade ut för Vättern (kostnad lopp, ev övernattning + restaurang, transport). För att kolla om du faktiskt tycker att det är kul att köra ens hälften så långt. Vätternpengarna går ju en bit till att cykla söderöver på vintern och 30 mil på raken sliter en del om du inte är van.

En bra grej med CX/räser är om du tror att du med tiden kommer vilja köra med någon klubb, då kan det vara mer välkommet med bockstyre än med ett rakt styre som sticker ut och hakar i. Jag spekulerar dock i att vid det laget har du redan köpt räcer.

maxel skrev:
> Känns relevant att bifoga bilden hur man kan
> hålla i ett bockstyre, om du köper en hybrid kan
> du bara hålla på ett sätt vilket ger mer
> belastning på armar och axlar.

Saknas campagnolo-stilen, där du håller händerna i överdelens krök; tummen där campagnoloväxeln skulle sitta.

fredrikforsberg skrev:
> varför antar alla att det finns en stor mage med
> i 135kg?
> Kan mycket väl vara så, inget konstigt! men det
> är väl inte otänkbart med 135kg muskler? ;-)

Tror du han är2.30 lång

Kosmio:

Är målet med vätternrundeplanerna och mer cykling att tappa vikt eller att röra dig mer i största allmänhet?

Om du tänker på tappa vikt så skulle jag nog köpa en så sportig cykel jag kunde hantera, dock med bekvämlighet som stor prio. Blir det för mycket att hänga över ett bockstyre (tror egentligen inte det blir det) så köp någonting med högre styre o mer upprätt sittställning.
(Det går att få upp ett bockstyre ganska högt, det avlastar armarna till att börja med. Pröva runt! Bockstyre är klart mest bekvämt att pendla på i och med att du faktiskt kan variera vart du sätter händerna.)

Om målet är att röra sig mer och transportera sig till jobb, köp den hoj du tycker är mest bekväm, kör på den ett tag, kommer du in i cyklingen så kommer du garanterat att omprioritera med tiden. Vilket betyder större budget och kännedom om vilken hoj du vill ha som nästa steg.

Senast ändrad:
Köp en cykel som du kan cykla om folk med ;-) Låter kanske fånigt men åtminstone tyckte jag när jag började cykla att det var riktigt skoj när man kunde börja hänga med "elitpendlarna" o kanske även dra ifrån dem. En CX som du byter däck efter årstid låter rätt.

Tips om du är villrådig är också att köpa begagnat, prova ett par månader o sedan (kanske) sälja den o köpa den perfekta cykeln. Köper du beg till rätt pris bör du kunna sälja den får samma peng ett halvår senare.

Tillbaka
Topp