Nytt kedjeskydd - hur ta bort det gamla?

niskabike

Aktiv medlem
Hej! Jag köpte ett nytt basic kedjeskydd på biltema. Steg 1 är att ta bort de gamla armarna som höll i det gamla kedjeskyddet, för att byta ut mot nya armar (de är inte lika långa så jag kan inte återanvända). Den gamla armen/armarna har jag markerat med gröna pilar på bilden nedan. Hur gör jag för att byta ut dessa mot nya armen markerad med turkos pil?

Behöver jag först skruva av "muttern" markerad med röd pil? Jag lyckas nämligen inte med detta eftersom min sexkantshylsa är för tjock och inte får plats. Det kanske finns sexkantshylsor med tunnare kant, eller så behövs något specialverktyg? Eller så behöver jag inte alls skruva av för att komma åt de gamla armarna. Hjälp tack!

Bilagor

• IMG_5327.JPG
    IMG_5327.JPG
    252.9 KB · Besök: 2,066
  • 27528.jpeg
    27528.jpeg
    22.4 KB · Besök: 1,111
Du behöver ta av hela vevarmen för att byta ringen. Först måste skruven ut (antagligen fungerar en tunnväggig hylsa) och sen behöver du en vevarmsavdragare för att få loss vevarmen.

Konvalj sa:
Du behöver ta av hela vevarmen för att byta ringen. Först måste skruven ut (antagligen fungerar en tunnväggig hylsa) och sen behöver du en vevarmsavdragare för att få loss vevarmen.

Även de verktygen finns på BT.
Dränk skruven ordentligt med krypolja eller 5-56 ordentligt med cykeln liggande, och låt den ligga över natten, innan du ger dig på vevarmen med avdragaren. Risken att vevaxeln inte är infettat före montage finns och isf är chansen god att du strippar gängan.
Fetta in före återmontage.

Fullösning: kolla om det går att göra nya hål i skyddet kedjeskyddet så du kan återanvända gamla fästena. Du har förmodligen gängor i hålen på kedjeskyddet så en sådan lösning med nya hål, så får du använda kort bult+mutter eller buntband (stripes).

Tja!

Jag gör samma grej som Niskabike och har fått av pedalen men undrar hur i h-vete man ska få av den där plastgrejen som håller armarna för kedjeskyddet på plats? Detta är en Sjösala Sunnanö ifall någon känner till modellens egenskaper.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    699.6 KB · Besök: 282
Man lossar vevarmen på vänster sida och med hjälp av ett splinat vevlagerverktyg tar man bort hela vevlagret då det är det som klämmer fast kedjeskyddsfästet. Återmontera i bakvänd ordning och provpassa skyddet mot fästet innan lagret dras fast slutgiltigt.

Har på Logan Smögen den typen den sitter även en skruv 6 mm under som de borrat ner i lager förbindelse hylsan det är sjuster på vänster sida lager spel.
Är en 68+2 millimeter för 122 mm till 124.5 mm Axel längd vevpartiet med brittiska inch gänga för ram in gänga.

Senast ändrad:
Man lossar vevarmen på vänster sida och med hjälp av ett splinat vevlagerverktyg tar man bort hela vevlagret då det är det som klämmer fast kedjeskyddsfästet. Återmontera i bakvänd ordning och provpassa skyddet mot fästet innan lagret dras fast slutgiltigt.
Hej! Jag ville bara återrapportera att du hade helt rätt, jag fick skaffa det där vevlagerverktyget på Biltema, tog med cykeln för att verkligen få rätt bult, och efter lite kraftiga tag kom vevlagret loss och även hållaren till kedjeskyddet som jag sedermera kunde ersätta. Man lär sig något nytt varje gång man ska meka med en cykel. Tack igen Sivert!

Nedan är verktyget jag behövde utöver pedalarmavdragaren.

Bilagor

• CB715173-05C8-4DA3-B459-7669343FC558.jpeg
    CB715173-05C8-4DA3-B459-7669343FC558.jpeg
    74.5 KB · Besök: 189
Tillbaka
Topp