Nytt kvinnligt blod i SCF Styrelse?

GarryJones

Aktiv medlem
Läs nyheten här....
https://www.facebook.com/elisabethoglund.se/posts/861785223946066

Man kan följa hennes blogg här:
https://elisabethoglund.se/blogg/anna-haag-forstorde-sveriges-mojligheter-att-ta-guld-damstafetten/

Vad tror ni i Cykel Sverige?

Årsmöte 11 mars. Om inte ni kan komma själva via distrikt eller förening kan ni påverka besluten via era ord här. Uppskattningsvis är ca 70 % av ombuden, kanslipersonal och förtroendevalda HAPPY medlemmar. Man lägger förstås större vikt med det som sades vid telefon- och fysiskamöten, men många kollar även här.

I ett läge när SFC:s kompetens är kraftigt ifrågasatt vore det rätt synd att välja in en konspirationsteoretisk dåre i styrelsen.

Kan ju inte bli så mycket värre än vad det redan är. Och det kanske är svårt att hitta folk som vill befläcka sitt namn genom att förknippas med scf...

SÅ illa är det väl inte?
Kanske inte första valet men kunde absolut vara värre tycker jag vilket är ett stort fall framåt för SCF.

/T

Spacekitty sa:
Är Elisabeth Höglund insatt i cykling, är hon cyklist själv? Visste inte detta.
Från hennes blogg: "Jag har ju två SM-guld i bagaget, 2 SM-silver, 2 SM-brons, samt ett otal SM-medaljer i lag. Jag cyklade i landslaget mellan 1971 och 1975. Jag har deltagit i 2 VM, i Frankrike och Spanien, där jag kom på 17:e resp. 21:a plats."

Där ser man. Hon blir bra.

"Numera tävlar jag aldrig men tränar desto mera, både på racercykel, mountainbike, skidor och rullskidor."

Senast ändrad:
Spacekitty sa:

"Numera tävlar jag aldrig men tränar desto mera, både på racercykel, mountainbike, skidor och rullskidor."

Vem vet, hon kanske hänger här. Inkognito. :-)

5658946467979.jpg

Så, hon är skidåkare? Vad ska hon i SCF och göra då? Är det kvotering på gång eller varför just hon liksom?

poqa sa:
Spacekitty sa:
Är Elisabeth Höglund insatt i cykling, är hon cyklist själv? Visste inte detta.
Från hennes blogg: "Jag har ju två SM-guld i bagaget, 2 SM-silver, 2 SM-brons, samt ett otal SM-medaljer i lag. Jag cyklade i landslaget mellan 1971 och 1975. Jag har deltagit i 2 VM, i Frankrike och Spanien, där jag kom på 17:e resp. 21:a plats."

Coolt!

Spacekitty sa:

Absolut - hon är fortfarande en bra cyklist. Jag möter henne då och då ute på söndertörn när hon rullar racer. Dessutom tycker jag att hon var bra som journalist. Driven, klok och vältalig.

Förutom att hennes insikter i cykelvärlden är över 40 år gamla verkar alla hennes övriga aktuella meriter också komma från 70-talet eller något annat århundrade. Tänker på hennes mindre populära uttalande om kvinnors rätt, klimatförändringar eller kriminalpolitik, en riktig faktaförnekare är vad SCF behöver just nu.

Stumpy sa:
lundatok sa:
Retorisk uppförsbacke om man vill ha fler tjejer i sporten med hennes inställning kan jag tycka.
https://www.dagensmedia.se/medier/d...isabet-hoglunds-debattinlagg-om-metoo-6878344
De flesta tjejer/kvinnor jag pratat med om #metoo säger precis samma som Bettan, så hon är nog inte så kontroversiell egentligen.
Jag har rätt många I min närhet som tycker att det var på tiden att hänga ut även alla de små "oskyldiga" beteenden som samhället är fullt av som är symtom på ett större problem med synen på människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Jag har svårt att inte hålla med. Sen finns det så klart en hel del trams också, det gör det alltid. Men också en hel del som gör det rätt genant att vara man..

Stumpy sa:
lundatok sa:
Retorisk uppförsbacke om man vill ha fler tjejer i sporten med hennes inställning kan jag tycka.
https://www.dagensmedia.se/medier/d...isabet-hoglunds-debattinlagg-om-metoo-6878344
De flesta tjejer/kvinnor jag pratat med om #metoo säger precis samma som Bettan, så hon är nog inte så kontroversiell egentligen.

Så bara för att en kvinna har det dåliga omdömmet att klä sig slampigt så är det frikort för män eller?

(eller "dåliga omdömet"... folk skall fan få klä sig som de vill utan att bli antastade, trakasserade, mobbade osv)

Senast ändrad:
Lite som att om nån har en snygg, vältopsad hoj så är det fritt fram och ta den på en åktur. Vem som helt. Utan att fråga ägaren lixom. :-)

Bruka allvar. Det finns en metoo tråd för er där ni kan babbla om metoo.

I den här tråden kastar vi skit på scf.

Jag tror inte Elisabeth hade behandlat våra cyklister så som den där pajasen i poc-skandalen.

Rent krasst. Spelar det egentligen någon roll om styrelsen för ett förbund har meriter som aktiva i aktuell sport? Viktigare måste väl vara ett brinnande intresse, ledarskapsegenskaper av något slag, lyhördhet och en ödmjukhet för att ingen oavsett meriter kan allt själv. Eller?

Rattnalle sa:
Spelar det egentligen någon roll om styrelsen för ett förbund har meriter som aktiva i aktuell sport?

Nä, men inga meriter är heller inte meriterande. Kanske att det t o m är så att du då behöver komplettera avsaknaden av att vara insatt med ännu mer meriterande meriter. Hade varit intressant att höra vad valberedningen tänker sig att hon ska bidra med i styrelsen.

Luktapåblommorna sa:
Rattnalle sa:
Spelar det egentligen någon roll om styrelsen för ett förbund har meriter som aktiva i aktuell sport?

Nä, men inga meriter är heller inte meriterande. Kanske att det t o m är så att du då behöver komplettera avsaknaden av att vara insatt med ännu mer meriterande meriter. Hade varit intressant att höra vad valberedningen tänker sig att hon ska bidra med i styrelsen.
Att behöva ha andra mer meriterande meriter skulle ju kunna vara positivt faktiskt.. :-P

Luktapåblommorna sa:
Konkret sa:
Bruka allvar. Det finns en metoo tråd för er där ni kan babbla om metoo.

I den här tråden kastar vi skit på scf.

Jag tror inte Elisabeth hade behandlat våra cyklister så som den där pajasen i poc-skandalen.

Var EH proffs?

Hmm troligen inte. Men det var väl inte många av bröderna fåglum heller.

Dock snackar vi nutid och jag tror bestämt att inte att EH hade tyckt det var lämpligt att ha två åkare och ett par bibs.

Bruka allvar

Då var drevet i gång igen. Verkar som om det finns många här som haft en taskig barndom. Säkert en del mobbare också.

Tillbaka
Topp