Nytt kvinnligt blod i SCF Styrelse?

Konkret sa:
Luktapåblommorna sa:
Konkret sa:
Bruka allvar. Det finns en metoo tråd för er där ni kan babbla om metoo.

I den här tråden kastar vi skit på scf.

Jag tror inte Elisabeth hade behandlat våra cyklister så som den där pajasen i poc-skandalen.

Var EH proffs?

Hmm troligen inte. Men det var väl inte många av bröderna fåglum heller.

Dock snackar vi nutid och jag tror bestämt att inte att EH hade tyckt det var lämpligt att ha två åkare och ett par bibs.

Bruka allvar
Tror du får läsa på kring bröderna Fåglum. Samtliga fyra bröder körde som proffs i Italien.
http://sok.se/idrottare/idrottare/s/sture-pettersson.html
http://sok.se/idrottare/idrottare/e/erik-faglum.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gösta_Pettersson
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomas_Fåglum

Luktapåblommorna sa:
Konkret sa:
Bruka allvar. Det finns en metoo tråd för er där ni kan babbla om metoo.

I den här tråden kastar vi skit på scf.

Jag tror inte Elisabeth hade behandlat våra cyklister så som den där pajasen i poc-skandalen.

Var EH proffs?
Inga damer var proffs på den tiden. Damcyklingen blev professionell för typ max 15-20 år sen.

För att förklara så alla förstår!

EH har inte gjort något rätt eller fel i den här historien. När hon tillträder så kommer hon vara den i styrelsen som dribblat minst med svenska cyklister.

"– Den här konflikten är för mig fullständigt obegriplig och gubbig och på något vis 1800-talsmässig, säger hon.

– Jag vet inte, de är ovanligt konservativa och har inte hängt med i utvecklingen. Om jag fick bestämma skulle en sådan grej överhuvudtaget inte kunna hända. Nu är konflikten löst vad jag förstår, men jag kan inte förstå hur det har kunnat fortsätta under en sådan lång tid. Det är så barnsligt och gubbigt, att det blir så prestigeladdat."

Låter lovande i mina öron iaf!

Citat från DN, skribent Malena Johansson, [https://www.dn.se/sport/hoglund-om-rissveds-konflikten-gubbig-och-1800-talsmassig/]:
"""
Höglund om Rissveds-konflikten: ”Gubbig och 1800-talsmässig”

Bild 1 av 2 Journalisten Elisabet Höglund har en bakgrund som landslagscyklist. Nu är hon nominerad till Svenska cykelförbundets styrelse.

Uppdaterad 19:16 Publicerad 13:45

Svenska cykelförbundet vill bredda kompetensen i styrelsen – och nominerar Elisabet Höglund som ledamot.
Den välkända journalisten är kritisk till hur konflikten med storstjärnan Jenny Rissveds har skötts.
– Det känns som att det sitter några fullkomligt okänsliga superbyråkrater uppe på cykelförbundet, säger hon.

Det var cykelförbundets valberedning som föreslog för Höglund, som är före detta tävlingscyklist, att anta uppdraget som styrelseledamot.
– Jag blev chockad. Jag har aldrig fått en sådan fråga förut. Jo, en gång i tiden fick jag frågan om jag ville bli ordförande för gångförbundet, men det sade jag omedelbart nej till.

Höglund menar att någonting måste göras åt att sporten får så lite uppmärksamhet i Sverige.
– I och med att jag har samhällskontakter och dessutom talets gåva och även skrivandets gåva, så kan jag framföra vad jag kan i debatter.
Hon vill också underlätta ekonomiskt för unga att cykla.
– Det är en dyr sport, med cykel och utrustning, snygga kläder och så vidare. Jag kommer att föreslå att man får bidrag till att köpa cyklar. Ekonomiskt måste man ju stärka sporten, att man har avtal med cykeltillverkare. Cykelförbundet har väldigt få sponsorer.

Sedan en tid tillbaka har förbundet varit i konflikt med OS-guldmedaljören Jenny Rissveds lag, på grund av ett avtal som innebär att alla som företräder landslaget måste ha förbundets sponsor Pocs hjälmar. Något som har ställt till problem även för landsvägscyklister, och som Rissveds själv säger har bidragit till att hon fortfarande inte orkar komma tillbaka till tävlandet. Hon har nu brutit sitt proffskontrakt. Förbundet har samtidigt backat, men Höglund är inte nöjd med hur saken skötts.
– Den här konflikten är för mig fullständigt obegriplig och gubbig och på något vis 1800-talsmässig, säger hon.
– Jag vet inte, de är ovanligt konservativa och har inte hängt med i utvecklingen. Om jag fick bestämma skulle en sådan grej överhuvudtaget inte kunna hända. Nu är konflikten löst vad jag förstår, men jag kan inte förstå hur det har kunnat fortsätta under en sådan lång tid. Det är så barnsligt och gubbigt, att det blir så prestigeladdat.

Själv cyklar hon fyra, fem mil om dagen på sommarhalvåret, säger hon, och följer proffscyklingen noga.
– Jag hänger med ganska mycket i den internationella sporten. Jag har inte följt så mycket i Sverige, för det står ju ingenting i tidningarna om det. Då får man gå till andra källor och det har jag inte riktigt haft tid med. Men jag känner väldigt starkt känslomässigt för cykelsporten.

Valberedningens ordförande Jonas Sköld säger att Höglunds är ett namn som cirkulerat ett tag. Även Bengt Jönsson, med bakgrund i simförbundet och Sveriges olympiska kommitté, föreslås som ny ledamot när valberedningen vill bredda kunskaperna i styrelsen.

Fakta.Elisabet Höglund
Ålder: 73 år.
Främsta cykelmeriter: SM-guld på tempo 1971 och 1972. Deltog på VM i Gap 1972 och Barcelona 1973.
Yrke: Journalist, författare.

"""
Slut citat.

Tillbaka
Topp