[Nytt långlopp] Vad vill du åka?

Mattias F

Aktiv medlem
Hej, vi är några som bäst håller på att planera för ett nytt långlopp i Bergslagen 2014. Vi undrar vad ni skulle vilja ha ut av ett sådant? Vad anser ni vara viktigast, banan eller arrangemanget? Om banan är viktigast, hur vill ni i så fall att den ska se ut? Vad är du beredd att betala för ett bra långlopp, 400, 500, 700...? Många frågor, men nu har ni chansen att säga vad ni tycker innan loppet existerar.

Tack på förhand för konstruktiva svar.
/Mattias

Jag är inte så kräsen på banor så länge jag slipper asfalt. Däremot gertanken på ett dåligt arrangemang mig kalla kårar. Banan får gärna vara omväxlande men spara tekniska bitar till andra halvan då fältet är utdraget. Kö på en rolig teknisk stig är fullkomligt värdelöst. Ska jag stå och mingla så kan jag göra det på en grusväg istället. :)

Det råder ju ingen motsättning mellan en bra bana och ett bra arrangemang, de står ju absolut inte i motsatsförhållande till varandra. En bra organisation ska väl kunna prioritera båda dessa tänker jag mig (kika gärna på exempelvis Snapphaneturen, Billingeracet eller Bockstensturen). Passa på att åka på många studiebesök under 2013 och plocka det bästa från de lopp som redan finns :)

Kul med fler långlopp!

En personlig önskan är att ni inte dras med i Cykelvasa-vågen utan vågar sticka ut hakan och starta ett nytt långlopp som inte bara är lättåkta grus- och skogsvägar. Det är en lite tråkig tendens att fler lopp går mot det hållet just nu, men det finns definitivt plats för lite mer tekniskt orienterade lopp också.

Jag tycker inte att det behöver vara så tekniskt men inte heller massa trist asfalt. Däremot är det kul när det är kuperat. Långa klättringar FTW.

Konstant flowiga nerförslöpor, utan köer! Då skulle jag kunna tänka mig åka ett långlopp igen. :)

För mig gör det inget om det är lite uppförsbackar i asfalt. Ser dessa som en transportsträcka till det roligare. Men plana/utför asfaltsvägar är ju heltrist...

Sen lite arrengemang före är alltid trevligt. Ja, så att det blir lite stämning och gott humör :) Givetvis startgrupper..

/G

Nått jag saknar på olika MTB-motionslopp är lite alternativa bansträckningar.

Ofta så blir det köer vid dom tekniska partierna, dom som inte är så duktiga eller lite trötta brukar stoppa upp lite, till förtret både för dom själva och dom bakom.

Det borde kunna vara bra om att när man kommer fram till ett extra svårt tekniskt parti med rotmattor och stenrösen, så kunde man ha en parallell sträckning vid sidan om som är lite enklare. (skyltar som visar ”enklare väg” och ”svårare väg”)

Det kanske är svårt att göra, och man vill inte göra för stora ingrepp i naturen så klart.

Men jag tror att detta skulle kunna bidra till att fler skulle kunna hålla sitt eget tempo och vi skulle få mindre irritation i skogen.

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Nått jag saknar på olika MTB-motionslopp är
> lite alternativa bansträckningar.
>
> Ofta så blir det köer vid dom tekniska
> partierna, dom som inte är så duktiga eller lite
> trötta brukar stoppa upp lite, till förtret
> både för dom själva och dom bakom.
>
> Det borde kunna vara bra om att när man kommer
> fram till ett extra svårt tekniskt parti med
> rotmattor och stenrösen, så kunde man ha en
> parallell sträckning vid sidan om som är lite
> enklare. (skyltar som visar ”enklare väg” och
> ”svårare väg”)
>
> Det kanske är svårt att göra, och man vill inte
> göra för stora ingrepp i naturen så klart.
>
> Men jag tror att detta skulle kunna bidra till att
> fler skulle kunna hålla sitt eget tempo och vi
> skulle få mindre irritation i skogen.

Det kräver väl att den mindre tekniska vägen är tillräckligt mycket längre för att en tekniskt duktig åkare och en superstark åkare ska vara jämnsnabba på de båda sträckorna.

Men idén är inte dum. Även på superotekniska cykelvasan var det fullt med klubbkläder på plastcyklar som bromsade sig nedför backar försiktigt för att sedan komma som skjutna ur en raket när det planade ut.

Det jag vill ha ur ett långlopp:
-så mycket stig som möjligt, uppbrutet med grusvägsuppförsbackar. Utför är det roligare att åka stig, men det är bra om det finns enkla ställen att köra om på, uppför på grusväg kan den som är starkare lätt ta sig förbi utan att behöva använda axlarna...

-lättförståelig hemsida för anmälan/betalning

-kort/ingen kö när man ska hämta ut nummerlapparna, möjligt att hämta ut till kort tid innan start så man inte måste resa dit 2 h innan och sen stå och vänta på starten

-startgrupper som inte är för stora alternativt en start som sållar ut de långsammare före stigarna kommer.

-tydlig info om vad som ingår i loppet på hemsidan, mat? dricka? var är depåerna?

Mat efter loppet tycker jag är rätt meningslöst, en 25 grader varm pastasallad på överkokt pasta lockar inte mig efter ett lopp. Bättre att ta bort maten helt och ha en lägre anmälningsavgift isf.

Jag tycker snapphaneturen är rätt nära optimalt långlopp förutom att många bryter efter första varvet, det skulle vara ett långt varv istället så de inte kunde kliva av så lätt ;)

Jag är lite tvärtom, inte så mycket leriga stigar men gärna lite halvkassa grusvägar.
Sen är det alltid trevligt att pusta ut på någon asfaltssträcka.
FÖR MIG så tyckte jag cv var perfekt.
Både arrangemangsmässigt och bantyp.

Suveränt med så mycket åsikter, tackar återigen happy;)

Ingen som funderat på vad ni är villiga att betala för en i ert tycke lyckad tävling?

Hur långt är ni beredda att åka för att ställa upp på en tävling?

/Mattias

Bra initiativ! Jag tycker också att alternativa sträckningar på kortare partier kan krydda tillställningen och minska köproblemet. Jag skulle vilja se ett lopp som inte följer grusrallytrenden. Det är enligt mig inte rimligt att ta ut mer än 300kr för en start.

/Jonas

Alternativa sträckor är kungligt! Att få välja den stökiga slänten eller en lång flack omväg ger ju alla vad de vill ha, men det är ju tävling så det ska i min värld gynna den tekniske åkaren! Låt oss säga ett tekniskt parti som tar 30 sekunder att forcera, skall ha en alternativ enklare slinga på 2 minuter. Känns rimligt i min värld i alla fall. :)

Håller med angående maten. Strunta i den eller ha den som tillval!

Angående pris så tycker jag att 400-700kr är skäligt för ett bra arrangerat långlopp :)

Kom på en grej till. Gärna på hösten. Det känns som om det är väldigt många lopp på våren och sedan tar säsongen slut i september.

Oktober och november är bästa perioden för mtb.

Tyckar att Ränneslättsturen i Eksjö är ett mycket bra lopp till exempel.
Och sen önskar jag:
- Grusväg i starten så att fältet kan spridas ut
- Gärna så många stigar som möjligt
- 80km till 100km långt
- upp till 500kr
Och sen hållar jag med Diogenes att oktober är bra!

Angående köer finns ju en lösning som till viss del tillämpas redan i Vasaloppet:
Se till att ha mindre startgrupper där man får kvalificera sig till bättre startled.

Ett typexempel på hur det inte skall se ut är ju Lida Loop. Ställer man sig inte i startfållorna 2 timmar innan start hamnar man längst bak.

Hade man haft mindre startgrupper med kvalificering hade det säkerligen inte blivit tvärstopp redan i mitten på slalombacken. Försökte själv anvancera där, men det visade sig omöjligt.

Att arrangera ett långlopp sent i september eller i oktober kan det bli lite svårt att få tillstånd från alla markägare/jägare med tanke på att älgjakten snart börjar då.

Tillbaka
Topp