Nytt liv i en Miyata High runner

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Efter cannondalen blev klar fick jag ett galet sug efter en Ridge Runner. Ni vet den blå vita som man dreglade över som pojk i alla kataloger. Givetvis är utbudet av dom högst begränsat och speciellt i strl 20,5

Vad göra...?

Jag bygger min egen, på en riktigt sliten High Runner. Då orginalet är i stål så får man se detta bygge som unikt då denna blir i stål/alu.

Vi får se hur det går :)

//Sebbe

Bilagor

• 14245994-7675-479A-8DBD-781496AD7DD5.jpeg
    14245994-7675-479A-8DBD-781496AD7DD5.jpeg
    482.1 KB · Besök: 527
Strippad för lack! Tänker att den skall lackas som orginalet. Vit baktriangel och sittrör.
Subaru Impeza WRx blå och någon vit borde ligga nära.

Bilagor

• 3CD3880C-F7F8-4B01-9F10-166D0CFA90C2.jpeg
    3CD3880C-F7F8-4B01-9F10-166D0CFA90C2.jpeg
    287 KB · Besök: 419
Tjena!

Behöver du verkligen lacka om framtriangeln? Ser ju ut att vara i rätt bra skick och det är väl inte helt lätt att skaka fram dekaler.
Oavsett så är det fet tumme upp till projektet! Kommer ha ett liknande projekt till hösten.

Carl Edfeldt sa:
Tja,

Den är riktigt sliten tyvärr. Dekaler beställdes ikväll från Velocals, kolla där!
Vad skall di bygga kneecap?

/S

Tjena!

Ah, ska kollas! Kan behövas dekaler till mitt projekt också. Dock håller jag det hemligt tills det landat hemma.

Då väntar vi med spänning på ditt projekt.

Har beställt en massa från eBay nu så nu blir det vatten och bröd resten av månaden.

Vad sägs om Onza barends, a-tac styrstam
Xt 1990 bakväxel mm allt är nos. Kommer bli fett detta :)

Carl Edfeldt sa:

Har beställt en massa från eBay nu så nu blir det vatten och bröd resten av månaden.

Tjena!

Ohh, håller på att leta godis, dök på Girvin Flexstem titancombo så jag var nära att trycka hem, men insåg i sista sekund att den var för 1-1/4" vilket blir svårt att montera på en ram med 1" rör..

Bilagor

• IMG_2589_1600x1067__01738.1549934933.700.950.jpeg
    IMG_2589_1600x1067__01738.1549934933.700.950.jpeg
    23.6 KB · Besök: 280
Kneecap sa:
Carl Edfeldt sa:

Tjena!

Ohh, håller på att leta godis, dök på Girvin Flexstem titancombo så jag var nära att trycka hem, men insåg i sista sekund att den var för 1-1/4" vilket blir svårt att montera på en ram med 1" rör..

Alltså Girwin flexstem, det är ju såååå coolt.
Det funkar fasen med en icke titan oxå. Då borde utbudet vara större :)
1” säger du.. stålram?

Snyggt!

En kompis hade en Blåvit Ridge Runner med ett par treekrade spinhjul för många år sedan,snuskigt fin cykel.

Senast ändrad:
Carl Edfeldt sa:
storfiskarn sa:
Snyggt!

En kompis hade en Blåvit Ridge Runner med ett par treekrade spinhjul för många år sedan,snuskigt fin cykel.

Väcker ju habegär! Den måste varit riktigt frän. Denna får bara crossride hjul :)

Jupp, inte helt fel med crossride heller.

Jag är så enormt sugen på en retrohoj, gäller bara att hitta rätt objekt.

storfiskarn sa:
Carl Edfeldt sa:
storfiskarn sa:
Snyggt!

Väcker ju habegär! Den måste varit riktigt frän. Denna får bara crossride hjul :)

Jupp, inte helt fel med crossride heller.

Jag är så enormt sugen på en retrohoj, gäller bara att hitta rätt objekt.

Vad vill du ha då? Märke? Modell?

Finns många som jag är sugen på, men olika modeller från Klein, Cannondale eller GT är väl dom som jag dreglar mest över.
En bekant har en svinfin Zaskar LE som bara samlar damm, men den vägrar han sälja.

Men det får bli att börja med någon billigare stålhoj att renovera o uppgradera.
Ska hitta ett objekt innan vintern iallafall så jag har något att pilla med i mörkret.

storfiskarn sa:
Finns många som jag är sugen på, men olika modeller från Klein, Cannondale eller GT är väl dom som jag dreglar mest över.
En bekant har en svinfin Zaskar LE som bara samlar damm, men den vägrar han sälja.

Men det får bli att börja med någon billigare stålhoj att renovera o uppgradera.
Ska hitta ett objekt innan vintern iallafall så jag har något att pilla med i mörkret.

Fina val allihop. Klein är ju lite svår att gå tag på till humana priser. Cannondale finns en del, lika så miyata. Köpte den blå för 800 pix.
Egentligen helt ok pengar för en muffad aluram, men visst det skenar snabbt iväg.
Cannondalen jag byggde innan blev tokigt dyr då jag ville gå all in. Miyatan blir mer gjord från grunden men blir ändå vettiga pengar i slutändan.
Du har många stål och alu att välja på till djukt bra priser iaf ;)

Japp, ska bara ta hand om alla andra utgifter så blir det att leta sen.
Får nöja mig med såna här trevliga byggtrådar tills dess.

Tjenare,

Tänkte att den kombon skulle falla i smaken.
Kommer skippa framväxel, man har tydligen inte sådant idag ;) måste hitta en xt thumbshifter till xt bakväxeln.
Xt v-bromsar av några år modernare snitt än växlarna ger en fin retrokänsla. Vevarna på det och lite Answar, Onza och kanske Ringl’e på det, vem vet!

Xt hajfena finns givetvis också för att fullända ridge runner känslan.

Kneecap sa:
Tjena!

Wohoo mer blått! Men ett Zanzibar som inte är från Tranz-X??

Ja så galet, jag är lika förbryllad som du. Men shit va lätt det styret är. Blir nog bra med de transparenta handtagen som blir en hyllning till Greg Herbolds diton på miyata.
Blå USE stolpe kan vara på väg in...
Flitesadel??
Finns ingen återvändo nu ;)

Flite sadel är ju ett måste! ?

Carl Edfeldt sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Wohoo mer blått! Men ett Zanzibar som inte är från Tranz-X??

Ja så galet, jag är lika förbryllad som du. Men shit va lätt det styret är. Blir nog bra med de transparenta handtagen som blir en hyllning till Greg Herbolds diton på miyata.
Blå USE stolpe kan vara på väg in...
Flitesadel??
Finns ingen återvändo nu ;)

Tjena!

Hittar bara det styret hos en säljare på E-Bay, vart fick du tag i det?
Hittade iofs en tysk sida med original Zanzibar i lila, dom hade fler prylar som jag blev sugen på så ska nog beställa när jag fått hem projektet. Känner redan att det kommer spåra ur.. Som vanligt.. Har dessutom två projekt till på g, lite nyare retro och vansinnigt neoretrolightweight DH-bygge.

Kneecap sa:
Tjena!

Hittar bara det styret hos en säljare på E-Bay, vart fick du tag i det?
Hittade iofs en tysk sida med original Zanzibar i lila, dom hade fler prylar som jag blev sugen på så ska nog beställa när jag fått hem projektet. Känner redan att det kommer spåra ur.. Som vanligt.. Har dessutom två projekt till på g, lite nyare retro och vansinnigt neoretrolightweight DH-bygge.

Tjena,

Hittade det på Ebay, garanterat samma säljare.
Det spårar ALLTID ur, Cannondalen ballade ur fullständigt och jag fick skäll hemma.
Nu hotades det med att jag måste sälja en hoj innan en annan kommer in.
Lovade att detta bygge skulle bli mer användbart och kunna ställas på busshållplatsen över natten... ser mörkt ut med det tänket!

Ser fram emot att se vad du har i bakfickan @kneecap. Neo retro is da shit!

Carl Edfeldt sa:
Tjena,

Det spårar ALLTID ur, Cannondalen ballade ur fullständigt och jag fick skäll hemma.
Lovade att detta bygge skulle bli mer användbart och kunna ställas på busshållplatsen över natten... ser mörkt ut med det tänket!

Tjena!

Ett projekt är ok här, så jag måste gömma dom andra två, har en bil som måste gömmas också..
Är ju sugen på en Cannondale också.. https://www.blocket.se/vi/85872814.htm

Kneecap sa:
Carl Edfeldt sa:
Tjena,

Tjena!

Ett projekt är ok här, så jag måste gömma dom andra två, har en bil som måste gömmas också..

Super V är galet... kolla här ?

@markusF spännande va? ;)

Bilagor

• 970828D4-F7AC-4E70-BA46-06CC679BBA0A.jpeg
    970828D4-F7AC-4E70-BA46-06CC679BBA0A.jpeg
    309.3 KB · Besök: 305
Tjena!

Den är grymt snygg, men för den rätta retro Cdale looken borde du ha en gravt nedåtvinklad styrstam. Men den som sitter där är ju ruskigt klockren också.

Kneecap sa:
Tjena!

Den är grymt snygg, men för den rätta retro Cdale looken borde du ha en gravt nedåtvinklad styrstam. Men den som sitter där är ju ruskigt klockren också.

Jag håller med dig på många sätt, men bygget tog en annan väg efter ett tag och då blev det blankt, läder och kolfiber

Kneecap sa:
Carl Edfeldt sa:
Tjena,

Tjena!

Ni har det värre än mig :)

Tillbaka
Topp