Carl Edfeldt
Aktiv medlem
Nytt liv i en Miyata High runner
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kneecap sa:Tjena!
Wohoo!
storfiskarn sa:Ser jävligt bra ut.
planetx sa:Har du likadana xt bromsar för fram oxå? Har ett par för ett hjul annars.
Carl Edfeldt sa:Tack för omtanken, jag har fram också.
Det jagmpste ha nu är thumbshifter deore 7 växlad, det känns prio :)
Kneecap sa:Carl Edfeldt sa:Tack för omtanken, jag har fram också.
Det jagmpste ha nu är thumbshifter deore 7 växlad, det känns prio :)
Tjena!
Inte helt omöjliga att få tag på, men varför när det finns XT thumbies? En av Shimanos bästa produkter genom tiderna.
Carl Edfeldt sa:Tja,
Det går ju självklart lika bra med dom.
Föredrar ju dom framför deore :)
Kneecap sa:Carl Edfeldt sa:Tja,
Det går ju självklart lika bra med dom.
Föredrar ju dom framför deore :)
Tjena!
Sitter Deore på mitt kommande objekt, men vill uppgradera till XT. Dom har dock stuckit iväg en del i pris tyvärr.
Carl Edfeldt sa:Skulle du få för dig att sälja så är det intressant ;)
Kneecap sa:Carl Edfeldt sa:Skulle du få för dig att sälja så är det intressant ;)
Tjena!
Om jag får tag på ett par XT så har du lätt första tjing på Deore-reglagen!
Kneecap sa:Tjena!
Bakväxel är ju helt ny ser jag nu!
Ska slänga in en liten glimt imorgon. ;)[/
Tjena,
Det mesta är nytt förutom bromsarna och och vevarna... som förövrigt inte passar på den gamla axeln nu när jag drog fast den... lutar åt att byta låsringen på baksidan till en tunnare... eller byta vevar...
Makten sa:Det blir väldigt fräsigt det där, men jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dig som lägger ner massa arbete och pengar på en cykel som har helt vedervärdig geometri och egentligen inte är bra till något alls:-))
Laederlappen sa:Underbart att du faktiskt bygger med hjärtat![]()
Makten sa:Det blir väldigt fräsigt det där, men jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dig som lägger ner massa arbete och pengar på en cykel som har helt vedervärdig geometri och egentligen inte är bra till något alls:-))
Carl Edfeldt sa:Det är ju ungefär som att renovera en alfa Romeo.
Kneecap sa:Makten sa:Det blir väldigt fräsigt det där, men jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dig som lägger ner massa arbete och pengar på en cykel som har helt vedervärdig geometri och egentligen inte är bra till något alls:-))
Tjena!
Det är inga problem att cykla med gammal geometri, det är snarare skitroligt eftersom man får kämpa rejält själv istället.
Carl Edfeldt sa:Det är ju ungefär som att renovera en alfa Romeo.
Näää! En Alfa är ju fantastiskt rolig på vägen, den ger ju glädje, det duger den mer än gott till.
Hasse#7 sa:Ett av kneecaps projekt går under arbetsnamnet "Pizzaracern".
Hasse#7 sa:Vad fin den blir. Grymt jobb. Måste kolla tillbaka var du fick dekaler ifrån.står det inte får du gärna berätta.
Ett av kneecaps projekt går under arbetsnamnet "Pizzaracern".
Kneecap sa:Det är inga problem att cykla med gammal geometri, det är snarare skitroligt eftersom man får kämpa rejält själv istället.
Makten sa:Kneecap sa:Det är inga problem att cykla med gammal geometri, det är snarare skitroligt eftersom man får kämpa rejält själv istället.
Jag råkar ha cyklat rätt mycket nyligen på en Miyata från samma era och det är allt annat än "skitroligt". Därmed inte sagt att jag inte förstår trådskaparens skäl till cykelbygget:-)
Carl Edfeldt sa:Makten sa:Kneecap sa:Det är inga problem att cykla med gammal geometri, det är snarare skitroligt eftersom man får kämpa rejält själv istället.
Jag råkar ha cyklat rätt mycket nyligen på en Miyata från samma era och det är allt annat än "skitroligt". Därmed inte sagt att jag inte förstår trådskaparens skäl till cykelbygget:-)
Vet att ni alla sympatiserar, men visst kan det väcka frågor när man lägger tid, pengar och energi på i mångas ögon ”skrot”
Nyfiken fråga, vilken modell körde du på?
Martinmat sa:Som sagts ovan dessa cyklar bygger man inte för att de är grymma i skogen utan för nostalgins skull plus att de är lite läckra i sina smäckrare linjer än dagens endurohojar.
1ggr per år brukar vi här i Östersund köra en happy vintage ride, då plockar man fram sin 90-talare drar på sig de numera ngt för små 90 tals lycra kläderna cyklar snäll stig ut till ett fik på Frösön tar en kaffe å spanar in polarnas läckerheter från svunna tider och pratar gamla minnen.
På onsdag blir årets tur så då ska denna luftas
Martinmat sa:Som sagts ovan dessa cyklar bygger man inte för att de är grymma i skogen utan för nostalgins skull plus att de är lite läckra i sina smäckrare linjer än dagens endurohojar.
1ggr per år brukar vi här i Östersund köra en happy vintage ride
Den är ju så najs, ser ut som den fått ännu mer puts sen sist
Den där idén med vintagetur smakade fågel.
Kul initsiativ för alla och mkt dreglande, komponent och tekniksnack förmodar jag?
Kläderna är ju bara det en snackis i sig...
En Trailrunner, gissningsvis med väldigt snarlik geometri. Grejen är inte att den är dålig i skogen. Den är inte bra på nåt annat heller;-)Carl Edfeldt sa:Vet att ni alla sympatiserar, men visst kan det väcka frågor när man lägger tid, pengar och energi på i mångas ögon ”skrot”
Makten sa:En Trailrunner, gissningsvis med väldigt snarlik geometri. Grejen är inte att den är dålig i skogen. Den är inte bra på nåt annat heller;-)Carl Edfeldt sa:Vet att ni alla sympatiserar, men visst kan det väcka frågor när man lägger tid, pengar och energi på i mångas ögon ”skrot”
Visst går det att få något mer rimlig prestanda ur dessa gamla härken, men då måste man ju ändå göra sig av med halva cykeln. Riktiga bromsar, bredare styre, och så vidare. Eller bara slänga på ett bockstyre, för det är nog därifrån man lånat geometritabellen.
storfiskarn sa:Blir fint som fan!
velovin sa:Asså, förlåt en dum fråga, men vad gör hajfenan egentligen? Förutom det uppenbara att cykeln blir dubbelt så snabb då.
jesperC sa:velovin sa:Asså, förlåt en dum fråga, men vad gör hajfenan egentligen? Förutom det uppenbara att cykeln blir dubbelt så snabb då.
Tanken var väl att hindra kedjan från att kila in sig och fastna mellan däck och kedjestag, en vanlig åkomma i början av 90-talet.
//j