Nytt liv i en Miyata High runner

Snyggt! Flyttade just undan Ridge Runnern jag tänkte göra iordning åt pappa, och så ser jag den här tråden. Hittar inga bilder på mina Miyator, velospace.org där jag hade ett gäng är en zombiesajt numera tyvärr. On/Off Roadrunnern cyklar jag dock till vardags på, så den går jag ut och och fotar direkt. Bytte bromsbelägg fram igår.

Olackad lagning av sadelröret, men rosttonen matchar lädersadeln riktigt bra, så jag låter det nog vara... Mustaschstyre, styrändsreglage, Schwalbe Super Moto däck. Kool Stop bromsbelägg fram! :)

20190713_184341.jpg

20190713_184401.jpg

Jag har väldigt liten erfarenhet av att cykla mountainbike på cyklar från den här tiden, men nog hade Miyatorna väldigt "modern" MTB-geometri? Korta kedjestag och förhållandevis brant styrvinkel. Bra på snabba stigar och klättring. Tror knappast det finns några bättre gamla MTB:s, vad skulle det vara i så fall?

Naugas sa:
Snyggt! Flyttade just undan Ridge Runnern jag tänkte göra iordning åt pappa, och så ser jag den här tråden. Hittar inga bilder på mina Miyator, velospace.org där jag hade ett gäng är en zombiesajt numera tyvärr. On/Off Roadrunnern cyklar jag dock till vardags på, så den går jag ut och och fotar direkt. Bytte bromsbelägg fram igår.

Olackad lagning av sadelröret, men rosttonen matchar lädersadeln riktigt bra, så jag låter det nog vara... Mustaschstyre, styrändsreglage, Schwalbe Super Moto däck. Kool Stop bromsbelägg fram! :)

Jag har väldigt liten erfarenhet av att cykla mountainbike på cyklar från den här tiden, men nog hade Miyatorna väldigt "modern" MTB-geometri? Korta kedjestag och förhållandevis brant styrvinkel. Bra på snabba stigar och klättring. Tror knappast det finns några bättre gamla MTB:s, vad skulle det vara i så fall?
Gillar stuket på den.

Äsch, slänger in en bild på Ridge Runnern också... Dekalerna har börjat flagna, men annars är den ganska fin i lacken. Styret är bytt för att passa en gubbe, sadeln har en ekorre ätit upp(!). Ska fixas till så småningom.

Men - jag tycker den väger bly för att vara en top of the line-cykel? DX-växlar har den också. Finns det någon katalogbitare här som har koll på siffror och utförande på de olika årsmodellerna?

20190713_191229.jpg

Edit:
20190713_191806.jpg

Parkera aldrig under en gran. :(

Senast ändrad:
Naugas sa:
Äsch, slänger in en bild på Ridge Runnern också... Dekalerna har börjat flagna, men annars är den ganska fin i lacken. Styret är bytt för att passa en gubbe, sadeln har en ekorre ätit upp(!). Ska fixas till så småningom.

Vilka härliga Miyator?
En äkta Ridge Runner slår ju högre en fejkad (min) alka dagar i veckan.
Patinan på dina smäller högt. Gillar det skarpt
Jag har nog uteslutande bara cyklat Miyata om man bortser från Treken.
Får för mig att det finns många Miyata puritaner därute... hoppas fler delar med sig här av sina klenoder?⭐

Carl Edfeldt sa:
Naugas sa:

Vilka härliga Miyator?
En äkta Ridge Runner slår ju högre en fejkad (min) alka dagar i veckan.
Patinan på dina smäller högt. Gillar det skarpt
Jag har nog uteslutande bara cyklat Miyata om man bortser från Treken.
Får för mig att det finns många Miyata puritaner därute... hoppas fler delar med sig här av sina klenoder?⭐

Jag har bra katalog koll.. vad vill du veta? ?

Som sagt, tycker det är lite skumt att Ridge Runnern känns så tung och har DX-växlar. Ska det vara så...? Har ingen vikt på den just nu, men den känns t_u_n_g. Vad "ska" den väga, och vilka växlar hade den? Hade modellen DX nåt år bara i Sverige eller nåt kanske? Hur kollar man årsmodellen? Kan ju sätta mig och googla själv, men om det är någon här som har alla ramnummerserier i huvudet så vore det ju bekvämt för mig, och så kul för den personen att få nytta av kunskapen!

Jävlar vilken fin jonne!!!
Stilren och klassisk, NU snackar vi retro MTBs på hög klass! :D
Och du med ekorren som ätit upp din sadel. Den sadeln ser rätt skön ut....;)

Naugas sa:
Som sagt, tycker det är lite skumt att Ridge Runnern känns så tung och har DX-växlar. Ska det vara så...? Har ingen vikt på den just nu, men den känns t_u_n_g. Vad "ska" den väga, och vilka växlar hade den? Hade modellen DX nåt år bara i Sverige eller nåt kanske? Hur kollar man årsmodellen? Kan ju sätta mig och googla själv, men om det är någon här som har alla ramnummerserier i huvudet så vore det ju bekvämt för mig, och så kul för den personen att få nytta av kunskapen!

Ridge Runner fanns redan i mitten/slutet på 80-talet i Miyatas modellprogram.
Från början var den Deore XT utrustad men från modellår 1990 så fick den lite uppgraderad ram, Big Fork gaffel fram, nytt färgschema och DX gruppen rätt igenom.
Modellen hängde med fram till -92 men såldes längre då Sjöstrand bike company inte sålde allt man tog in så snabb takt.

Vikten kan du tacka stålramen för, gaffeln, sadelstolpe, styrstammen och styret för
Troligtvis var sadelstolpe, styre och stam levererade av SR och Nitto.. inte de lättaste komponenterna. På din sitter det säkert ritcheyfälgar och det var väl inte heller lättviktare.. sadeln ser ut att vara orginal Avocet Gel... blytung...

Greg Herbold har flera gånger uttryckt att hans RR från 1990 inte var något lättviktsbygge men att den var pålitlig som fan och höll för allt... visserligen var det ju downhill han körde med den så vikten kanske inte var så... viktig?

Det finns ett fåtal RR i aluminium på Gen. 1 ramar
som jag sett men dom såldes bara i Asien vad jag vet.

//S

Får rysningar (av den bra sorten) när jag läser denna tråd. =) Så mycket minnen från förr som dyker upp. Min första MTB var från '87 om jag minns rätt. En svart Miyata som jag inte minns modellnamnet på. Någon som vet? Vad hette modellerna egentligen, utöver de som nämnts?

Ha en fin söndag!

p_dal sa:
Får rysningar (av den bra sorten) när jag läser denna tråd. =) Så mycket minnen från förr som dyker upp. Min första MTB var från '87 om jag minns rätt. En svart Miyata som jag inte minns modellnamnet på. Någon som vet? Vad hette modellerna egentligen, utöver de som nämnts?

Ha en fin söndag!

Just -87 kanske inte är min staka sida.
Men ”runner” något är troligt.

On/off road runner
Sport runner
High runner
Path runner
Cross runner
Valley runner
Trail runner
Terra runner
Sky runner

Ovan modeller är ganska vanliga
Kring 88-94

I USA döpte man till modellår -93 om nästa alla modeller till Elevation och gick från 200 upp till 12000 beroende på modell.
I 1993 års modellprogram finns det allt från Stål, alu, kolfiber och en modell i titan. Tyvärr
Kom inte många av dom hit. Jag har en Elevation 2000 i nära mint, det får man vara nöjd med ;)

Carl Edfeldt sa:
Naugas sa:

Från början var den Deore XT utrustad men från modellår 1990 så fick den lite uppgraderad ram, Big Fork gaffel fram, nytt färgschema och DX gruppen rätt igenom.
Modellen hängde med fram till -92 men såldes längre då Sjöstrand bike company inte sålde allt man tog in så snabb takt.

Vikten kan du tacka stålramen för, gaffeln, sadelstolpe, styrstammen och styret för
Troligtvis var sadelstolpe, styre och stam levererade av SR och Nitto.. inte de lättaste komponenterna. På din sitter det säkert ritcheyfälgar och det var väl inte heller lättviktare.. sadeln ser ut att vara orginal Avocet Gel... blytung...

Greg Herbold har flera gånger uttryckt att hans RR från 1990 inte var något lättviktsbygge men att den var pålitlig som fan och höll för allt... visserligen var det ju downhill han körde med den så vikten kanske inte var så... viktig?

//S

Hittade igen de gamla (amerikanska) Miyata-katalogerna på nätet (archive.org - https://web.archive.org/web/2012012...catalogs.com/2007/12/miyata-catalog-1991.html ). 1990 hade Ridge Runnern en annan framgaffel än vad som är på min, tunnare och smäckrare. Från och med 91 har de bättre amerikanska modellerna en "Fat Max" gaffel, men alla MTB:s heter Elevation någonting. Så jag antar att min är från 91 eller senare, och en europeisk/svensk variant med de gamla namnen. Den har en 100-dekal på kedjestaget, så den är från 1990 eller nyare iallafall. Tror de klistrade på den dekalen i flera år efter jubileet 1990, kanske ända tills de slutade importera/säljas(?).

Naugas sa:
Carl Edfeldt sa:
Naugas sa:

//S

Hittade igen de gamla (amerikanska) Miyata-katalogerna på nätet (archive.org - https://web.archive.org/web/2012012...catalogs.com/2007/12/miyata-catalog-1991.html ). 1990 hade Ridge Runnern en annan framgaffel än vad som är på min, tunnare och smäckrare. Från och med 91 har de bättre amerikanska modellerna en "Fat Max" gaffel, men alla MTB:s heter Elevation någonting. Så jag antar att min är från 91 eller senare, och en europeisk/svensk variant med de gamla namnen. Den har en 100-dekal på kedjestaget, så den är från 1990 eller nyare iallafall. Tror de klistrade på den dekalen i flera år efter jubileet 1990, kanske ända tills de slutade importera/säljas(?).

Du har läst rätt, 1990 är en skarv där mkt händer i modellprogrammen. 100 klibban hade jag på min Valley Runner Carbon -93 så nog hängde den med alltid.

Kolla Koga-Miyatas färgsättningar på Carbonramarna, härligt 90-tal :)

Min dröm är att hitta en Sky Runner Alu från -89 med den feta bakgaffeln innan man slimmade ner den... omöjliga att hitta!

svpe sa:
Carl Edfeldt sa:
svpe sa:
Läcker cykel, påminner om min Ridge Runner jag köpte 1990.

Som Miyatafantast har jag sparat dessa kataloger om någon vill veta något.

Det där va galet?toppmodellen i 93 katalogen och en ridge runner hade varit fint att se???

Ridge Runner 1990, modellen som jag hade.

Toppmodellen Elevation 12000 Carbon 1993

Så galet fina, samma toppmodeller som i USA det året. Har sett några 12000 i Sverige förutom gamla 10000 Genenration 1.

Ridge Runnern är ju så grym.

Den lila, har den alu i bakgaffeln?
Jag har nog aldrig sett en sådan heller..

Finns det en lila mtb med shimano Lx i 93års katalog? Hade en sån, kan ha varit 92 med. Vad heter modellen, path eller trail Runner?
Vi hade mycket roligt ihop, var mycket i Ramundberget och cyklade på den tiden.
/Peter

Carl Edfeldt sa:
Bara en carbon 20,5 som fattas... ?

Vilken samling, vackert!

Jag har en 20,5" Valley Runner Carbon på vinden... Förhoppningsvis får den snart flytta ner och bli ihopsatt med lite tidsenliga komponenter. Saknar dock originalgaffeln, så om nån sitter på en svart -90/91:a är jag spekulant

Vippen sa:
Carl Edfeldt sa:
Bara en carbon 20,5 som fattas... ?

Vilken samling, vackert!

Jag har en 20,5" Valley Runner Carbon på vinden... Förhoppningsvis får den snart flytta ner och bli ihopsatt med lite tidsenliga komponenter. Saknar dock originalgaffeln, så om nån sitter på en svart -90/91:a är jag spekulant

Du är en lycklig man som sitter på en Carbon. Sätt ihop den bara. Lutar kanske Åt ett eBay fynd på gaffeln ;)

Carl Edfeldt sa:
En katalog jag har som överlevt☺️
Jag köpte en TerraRunner på 80/90 talet. Exakt lik dem på bilden. Kostade då ca 9/10 000kr om jag minns rätt. Den överlevde många mil i skog o som pendlarhoj, säkert 10 000 mil innan den blev stulen 2006. Saknar den fortfarande :(

endurotobbe sa:
Carl Edfeldt sa:
En katalog jag har som överlevt☺️
Jag köpte en TerraRunner på 80/90 talet. Exakt lik dem på bilden. Kostade då ca 9/10 000kr om jag minns rätt. Den överlevde många mil i skog o som pendlarhoj, säkert 10 000 mil innan den blev stulen 2006. Saknar den fortfarande :(

Sjukt tråkigt med stulna cyklar som man gillar. Terran är riktigt fin och var dyr som du säger. Du får njuta av min röda på garagebilden, den är rätt välbevarad med mkt orginaldelar kvar :)

Det har dragit ut på tiden men idag fick Miyatan alla wiers och kedja.
Imorgon blir det premiäråk ??‍♂️

Bilagor

• 00A7A0DB-70B5-48DD-9129-BD3384C803C2.jpeg
    00A7A0DB-70B5-48DD-9129-BD3384C803C2.jpeg
    459.7 KB · Besök: 299
Hur fasen summerar man detta nu då?
Jäkligt roligt bygge. Fick många kommentarer på byn idag av åkare av min årgång. Odelat positiva sådana.
Grym hoj att cykla till Vallen, affären eller bara cruisa runt med. Stel, stabil och rätt kvick. Svänger väl lite för fort med sitt 560mm styre.... meeen man kommer in i det. Singelklinga fram var festligt. Behöver inte fler för ändamålet.
Nu får det räcka på ett tag.., fast man skulle ju kanske byggt en med dämpargaffel och ringle grejor och ha i skogen. En svart med vit text osv osv.

Det kommer säkert nya idéer framöver som alltid.

Ha en fin höst allihop som följt tråden.

//C

Bilagor

• DD682182-06C6-4AB9-AAC3-E6F95658AB29.jpeg
    DD682182-06C6-4AB9-AAC3-E6F95658AB29.jpeg
    602.5 KB · Besök: 307
Blev en riktigt läcker cykel.

Bra däckval oxå, jag har kört med table top i ett par år nu som allrounddäck o är jävligt nöjd med dom.

Tillbaka
Topp