Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gillar stuket på den.Naugas sa:Snyggt! Flyttade just undan Ridge Runnern jag tänkte göra iordning åt pappa, och så ser jag den här tråden. Hittar inga bilder på mina Miyator, velospace.org där jag hade ett gäng är en zombiesajt numera tyvärr. On/Off Roadrunnern cyklar jag dock till vardags på, så den går jag ut och och fotar direkt. Bytte bromsbelägg fram igår.
Olackad lagning av sadelröret, men rosttonen matchar lädersadeln riktigt bra, så jag låter det nog vara... Mustaschstyre, styrändsreglage, Schwalbe Super Moto däck. Kool Stop bromsbelägg fram! :)
Jag har väldigt liten erfarenhet av att cykla mountainbike på cyklar från den här tiden, men nog hade Miyatorna väldigt "modern" MTB-geometri? Korta kedjestag och förhållandevis brant styrvinkel. Bra på snabba stigar och klättring. Tror knappast det finns några bättre gamla MTB:s, vad skulle det vara i så fall?
Naugas sa:Äsch, slänger in en bild på Ridge Runnern också... Dekalerna har börjat flagna, men annars är den ganska fin i lacken. Styret är bytt för att passa en gubbe, sadeln har en ekorre ätit upp(!). Ska fixas till så småningom.
Carl Edfeldt sa:Naugas sa:Äsch, slänger in en bild på Ridge Runnern också... Dekalerna har börjat flagna, men annars är den ganska fin i lacken. Styret är bytt för att passa en gubbe, sadeln har en ekorre ätit upp(!). Ska fixas till så småningom.
Vilka härliga Miyator?
En äkta Ridge Runner slår ju högre en fejkad (min) alka dagar i veckan.
Patinan på dina smäller högt. Gillar det skarpt
Jag har nog uteslutande bara cyklat Miyata om man bortser från Treken.
Får för mig att det finns många Miyata puritaner därute... hoppas fler delar med sig här av sina klenoder?️
Naugas sa:Som sagt, tycker det är lite skumt att Ridge Runnern känns så tung och har DX-växlar. Ska det vara så...? Har ingen vikt på den just nu, men den känns t_u_n_g. Vad "ska" den väga, och vilka växlar hade den? Hade modellen DX nåt år bara i Sverige eller nåt kanske? Hur kollar man årsmodellen? Kan ju sätta mig och googla själv, men om det är någon här som har alla ramnummerserier i huvudet så vore det ju bekvämt för mig, och så kul för den personen att få nytta av kunskapen!
JesperA sa:Ögnade igenom tråden lite snabbt, kan ha missat det, men har du färgkoden till den blåa lacken?
p_dal sa:Får rysningar (av den bra sorten) när jag läser denna tråd. =) Så mycket minnen från förr som dyker upp. Min första MTB var från '87 om jag minns rätt. En svart Miyata som jag inte minns modellnamnet på. Någon som vet? Vad hette modellerna egentligen, utöver de som nämnts?
Ha en fin söndag!
Carl Edfeldt sa:Naugas sa:Som sagt, tycker det är lite skumt att Ridge Runnern känns så tung och har DX-växlar. Ska det vara så...? Har ingen vikt på den just nu, men den känns t_u_n_g. Vad "ska" den väga, och vilka växlar hade den? Hade modellen DX nåt år bara i Sverige eller nåt kanske? Hur kollar man årsmodellen? Kan ju sätta mig och googla själv, men om det är någon här som har alla ramnummerserier i huvudet så vore det ju bekvämt för mig, och så kul för den personen att få nytta av kunskapen!
Ridge Runner fanns redan i mitten/slutet på 80-talet i Miyatas modellprogram.
Från början var den Deore XT utrustad men från modellår 1990 så fick den lite uppgraderad ram, Big Fork gaffel fram, nytt färgschema och DX gruppen rätt igenom.
Modellen hängde med fram till -92 men såldes längre då Sjöstrand bike company inte sålde allt man tog in så snabb takt.
Vikten kan du tacka stålramen för, gaffeln, sadelstolpe, styrstammen och styret för
Troligtvis var sadelstolpe, styre och stam levererade av SR och Nitto.. inte de lättaste komponenterna. På din sitter det säkert ritcheyfälgar och det var väl inte heller lättviktare.. sadeln ser ut att vara orginal Avocet Gel... blytung...
Greg Herbold har flera gånger uttryckt att hans RR från 1990 inte var något lättviktsbygge men att den var pålitlig som fan och höll för allt... visserligen var det ju downhill han körde med den så vikten kanske inte var så... viktig?
Det finns ett fåtal RR i aluminium på Gen. 1 ramar
som jag sett men dom såldes bara i Asien vad jag vet.
//S
Naugas sa:Carl Edfeldt sa:Naugas sa:Som sagt, tycker det är lite skumt att Ridge Runnern känns så tung och har DX-växlar. Ska det vara så...? Har ingen vikt på den just nu, men den känns t_u_n_g. Vad "ska" den väga, och vilka växlar hade den? Hade modellen DX nåt år bara i Sverige eller nåt kanske? Hur kollar man årsmodellen? Kan ju sätta mig och googla själv, men om det är någon här som har alla ramnummerserier i huvudet så vore det ju bekvämt för mig, och så kul för den personen att få nytta av kunskapen!
Ridge Runner fanns redan i mitten/slutet på 80-talet i Miyatas modellprogram.
Från början var den Deore XT utrustad men från modellår 1990 så fick den lite uppgraderad ram, Big Fork gaffel fram, nytt färgschema och DX gruppen rätt igenom.
Modellen hängde med fram till -92 men såldes längre då Sjöstrand bike company inte sålde allt man tog in så snabb takt.
Vikten kan du tacka stålramen för, gaffeln, sadelstolpe, styrstammen och styret för
Troligtvis var sadelstolpe, styre och stam levererade av SR och Nitto.. inte de lättaste komponenterna. På din sitter det säkert ritcheyfälgar och det var väl inte heller lättviktare.. sadeln ser ut att vara orginal Avocet Gel... blytung...
Greg Herbold har flera gånger uttryckt att hans RR från 1990 inte var något lättviktsbygge men att den var pålitlig som fan och höll för allt... visserligen var det ju downhill han körde med den så vikten kanske inte var så... viktig?
Det finns ett fåtal RR i aluminium på Gen. 1 ramar
som jag sett men dom såldes bara i Asien vad jag vet.
//S
Hittade igen de gamla (amerikanska) Miyata-katalogerna på nätet (archive.org - https://web.archive.org/web/2012012...catalogs.com/2007/12/miyata-catalog-1991.html ). 1990 hade Ridge Runnern en annan framgaffel än vad som är på min, tunnare och smäckrare. Från och med 91 har de bättre amerikanska modellerna en "Fat Max" gaffel, men alla MTB:s heter Elevation någonting. Så jag antar att min är från 91 eller senare, och en europeisk/svensk variant med de gamla namnen. Den har en 100-dekal på kedjestaget, så den är från 1990 eller nyare iallafall. Tror de klistrade på den dekalen i flera år efter jubileet 1990, kanske ända tills de slutade importera/säljas(?).
svpe sa:Läcker cykel, påminner om min Ridge Runner jag köpte 1990.
Som Miyatafantast har jag sparat dessa kataloger om någon vill veta något.
borstar_micke sa:Den röda o den lila e ju riktigt snygga....
LTS sa:Det börjar se bra ut.
Nu är det inte mycket som saknas.
Willie sa:Mäktig hoj! Man blir riktigt sugen på en retrojonne att glida omkring på!
Carl Edfeldt sa:svpe sa:Läcker cykel, påminner om min Ridge Runner jag köpte 1990.
Det där va galet?toppmodellen i 93 katalogen och en ridge runner hade varit fint att se???
svpe sa:Carl Edfeldt sa:svpe sa:Läcker cykel, påminner om min Ridge Runner jag köpte 1990.
Det där va galet?toppmodellen i 93 katalogen och en ridge runner hade varit fint att se???
Ridge Runner 1990, modellen som jag hade.
Toppmodellen Elevation 12000 Carbon 1993
Tucker black sa:Finns det en lila mtb med shimano Lx i 93års katalog? Hade en sån, kan ha varit 92 med. Vad heter modellen, path eller trail Runner?
Vi hade mycket roligt ihop, var mycket i Ramundberget och cyklade på den tiden.
/Peter
Carl Edfeldt sa:Bara en carbon 20,5 som fattas... ?
Vippen sa:Carl Edfeldt sa:Bara en carbon 20,5 som fattas... ?
Vilken samling, vackert!
Jag har en 20,5" Valley Runner Carbon på vinden... Förhoppningsvis får den snart flytta ner och bli ihopsatt med lite tidsenliga komponenter. Saknar dock originalgaffeln, så om nån sitter på en svart -90/91:a är jag spekulant
Jag köpte en TerraRunner på 80/90 talet. Exakt lik dem på bilden. Kostade då ca 9/10 000kr om jag minns rätt. Den överlevde många mil i skog o som pendlarhoj, säkert 10 000 mil innan den blev stulen 2006. Saknar den fortfarande :(Carl Edfeldt sa:En katalog jag har som överlevt![]()
endurotobbe sa:Jag köpte en TerraRunner på 80/90 talet. Exakt lik dem på bilden. Kostade då ca 9/10 000kr om jag minns rätt. Den överlevde många mil i skog o som pendlarhoj, säkert 10 000 mil innan den blev stulen 2006. Saknar den fortfarande :(Carl Edfeldt sa:En katalog jag har som överlevt![]()