Nytt projekt? Merida Matts tfs renovering

Jormvngandr

Aktiv medlem
Kom över denna cykeln för en 100ing
Och planerar att rusta upp den med budget prylar då dottern har börjat tjata om en ny cykel.

Tyvärr hittar jag inte så mycket info om den och vad den kom med för prylar.

Vad jag har sett hitills så är det hydrauliska bromsar, en fox dämpare som ser ut att vara i bra skick.

Kassetten bak och hela växel systemet behöver bytas, nya däck, sadelstolpen och pedaler.
1000007837.jpg

Kom över denna cykeln för en 100ing
Och planerar att rusta upp den med budget prylar då dottern har börjat tjata om en ny cykel.

Tyvärr hittar jag inte så mycket info om den och vad den kom med för prylar.

Vad jag har sett hitills så är det hydrauliska bromsar, en fox dämpare som ser ut att vara i bra skick.

Kassetten bak och hela växel systemet behöver bytas, nya däck, sadelstolpen och pedaler.
Är kedjestaget skadat? I så fall är det nog bara att plundra den på delar och köra ramen till skroten. Men det är möjligt att den där ramen har lite "svängigt" kedjestag.

Förra ägaren verkar ha gjort bedömningen att det inte är värt att försöka återställa den utan istället låta den gå som single speed. Jag tror att det kan vara en riktig bedömning rent ekonomiskt. Men det kan ju finnas andra poänger med att skruva. Miljöskäl, skruva som hobby eller för att lära dottern.

Förutom det du nämnt kommer du behöva ett växelöra. Det kan vara lite knepigt att ta reda på vilket som passar till just din ram, men inte omöjligt förstås.

Vad gäller växlar och reglage är det troligen bara att räkna antal kransar på kassetten och leta efter billigaste möjliga mtb-växlar för samma antal kransar. Eller fråga snällt i Yardsale-tråden och hoppas på tur.

Bilagor

• Screenshot_20240701_134604_Chrome.jpg
    Screenshot_20240701_134604_Chrome.jpg
    63 KB · Besök: 17
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp