Nytt spår i Ruddalen!

curare

Medlem
Nytt spår i Ruddalen!
Nu jävlar i min låda...

Idag spenderade jag x antal timmar ute i Ruddalen med "ramla-inte-i-trappan-tejp" och yxa (med polisens tillåtelse) och märkte ut första spåret.
Det är lika mycket uppåt som neråt måste jag väl egentligen erkänna så alla xc-rävar med stora benmuskler kommer att tycka om det liiiite mer än oss som helst puttar cykeln uppför.

MEN!

Nedfarterna som dock är korta kan faktiskt bjuda på hopp och små tighta serpentiner för pumpande av fart. Skall låna gps för att märka ut det och kommande spår så jag kan lägga upp dom som turtips.

För er som är lite hemma i Frölunda så börjar det vid gångbanan bakom frölundagymnasiet. Är som sagt utmärkt med gul-svart tejp. Hoppas gubbjävlar o kärringar låter den vara :-)

Håller på att kontakta de som har hand om trädfällningen i samband med frisbeegolfbanan och skall försöka komma överens med dem angånde fällt virke. Så att man kan börja hamra ihop lite roliga vipp-brädor, broar osv.

Inom ungefär detta området är första spåret.
typhr.jpg ht=692

Om någon har någon fundering om spåret eller kommande så hör av er.

I´ll be back.

Niklas

Nytt spår i Ruddalen!
Är det verkligen polisen som delar ut röjningstillstånd?
I de fall där jag har (eller ska) röja cykelspår har jag kontaktat markägaren.

Nytt spår i Ruddalen!
Nej röjning o röjning.
Jag pratade med dem angående detta och förklarade att det var endast redan fällda träd och döda stammar som skulle huggas i.

Inget levande. Annars är man som du säger tvungen att kontakta markägaren, i detta fall göteborgs stad.
Anledningen först och främst till att jag ringde var för att kolla om det överhuvudtaget var ok att röra sig ute i Ruddalen med en yxa. Hade varit skittråkigt att bli inringd av en tant som "yxman i skogen" och bli dömd för brott mot vapenlagen.

Men som dom sade till mig (vid två olika tillfällen) sunt förnuft och inga levande träd så är det bara att köra på.

Nytt spår i Ruddalen!
Cyklade lite under semestern o försökte staka ut några utförskörningen, med säckatör o stockar. Ett från vattentornet bland annat. Finns ett vitvarr av stigar, men inte några längre. Har en tanke på att göra en lappa ihop en slinga för frugan o grannfrun som precis köp cykel. Bor granne med ruddalen men av lathet är det enklare att köra i ängården.

Nytt spår i Ruddalen!
Har cyklat i Ruddalen ett par kvällar nu! Läget börjar klarna något men jag hittar fortfarande inte blanda virrvarret av stigar. Vissa stigar riktigt bra andra igenväxta som slutar tvärt i ingenstans. Här och var ser jag blå färgmarkeringar, Curares gamla spår tro...

Nytt spår i Ruddalen!
Hittat lite som jag ska röjja någon dag. mycket befintlig stig och lite nytt svårcyklat. :)
Starter vid vattentornet och det större dagiset.

Nytt spår i Ruddalen!
Jag har lyckats få ihop en teknisk XC runda som utnyttjar nästa alla hörn i hela ruddalen. 6.7 km, med i princip bara stig. Ca 300 m gångväg o asfalt. Jag Var ute med sekatör och klippte upp spåren i våras.

Om man vill köra mera enduro riktigt som jag också kör ibland finns även ett spår som går från från tennishallen och ned till gräsplanen med en burm och några hopp.

Nytt spår i Ruddalen!
Ja det spåret har jag nog hittat. Är bra länge sen det byggdes tror jag. Sett det några gånger men cyklade först idag. Satt ihop ett spår med ganska bra flyt nu. Start i trappan vid dammen/dagiset. En liten uppför på en stenhäll. Annars bra utför och bit vis tekniskt.
Finns oändligt med dropps man kan bygga in .
Och hittat lite nya boulder-klippor så crashpaddsen får åka fram med :)

Nytt spår i Ruddalen!
Kolmajs sa:
Jag har lyckats få ihop en teknisk XC runda som utnyttjar nästa alla hörn i hela ruddalen. 6.7 km, med i princip bara stig. Ca 300 m gångväg o asfalt. Jag Var ute med sekatör och klippte upp spåren i våras.

Om man vill köra mera enduro riktigt som jag också kör ibland finns även ett spår som går från från tennishallen och ned till gräsplanen med en burm och några hopp.

Kan du förklara lite kort hur slungan går?

Nytt spår i Ruddalen!
Hej,
Det finns ett segment på Strava, grannen har försökt cykla efter strava med inte fått till det.
Hometrail.PNG

Jag har försökt maxa längden på stigen och den utnyttjar nästan alla hörn i ruddalen utan att korsa stigen eller cykla på samma stig 2 gånger.

Skall se om jag kan lägga upp en Happyride / stigvisning i september.

Mathias

Nytt spår i Ruddalen!
Du får gärna hojta till då. Jag ska precis flytta till det området (flytten sker idag!) och det skulle vara väldigt trevligt att lära känna några hemmaspår och träffa lite cyklister!

Nytt spår i Ruddalen!
Kolmajs sa:
Hej,
Det finns ett segment på Strava, grannen har försökt cykla efter strava med inte fått till det.

Jag har försökt maxa längden på stigen och den utnyttjar nästan alla hörn i ruddalen utan att korsa stigen eller cykla på samma stig 2 gånger.

Skall se om jag kan lägga upp en Happyride / stigvisning i september.

Mathias

Försökte mig på att köra spåret.
Gick så där. Strava kan man ju knappt lita på för att guida sig runt.
Hjälpte väl inte heller att det blev mörkt ?
Det jag hittade kunde man ju få till ett gött flow i ibland.
Dock var stenhällarna lite väl blöta, så jag testade på att få hjulsläpp på båda hjulen och provlåg en buske lite snabbt.

Nytt spår i Ruddalen!
De säger att det inte ska regna imorgon kväll och jag tänkte ta en pannlampstur I ruddalen. Vore kul om någon vill hänga på. Planen är att typ följa xc spåret runt men köra lite mer trenduro där det erbjuds. Kom med och dela med dig av dina stigar eller bli tipsad om några nya!

Jag kommer vara vid parkeringen nere vid hallen vid kl 18.30. Tänkte köra ungefär 1.5 timmar.

Nytt spår i Ruddalen!
Stoppade 2 cyklister som var ute o rekade i ruddalen idag.
Jag borde ta tag i den där planerade stigvisningen. Återkommer inom kort med tid o plats.

Nytt spår i Ruddalen!
Jag var ute igår och cyklade min runda.
Någon har varit ute och märkt upp hela rundan med blå färg.
Nu skall det vara ganska lätt att hitta hela rundan.

Rundan finns som segment på strava kallas home trail.

Nytt spår i Ruddalen!
Träffade den blå stigens skapare igår, han bor uppe vid starten.
Har inte hittat hela stigen ännu.
Körde iofs den första delen två gånger för att den var så kul.

Nytt spår i Ruddalen!
Det verkar formas nya stiger hela tiden i ruddalen. Varje gång jag är ute så ser jag något ställe där några pinnar har lagts ut för att visa vart man borde cykla.

Nytt spår i Ruddalen!
Cyklade där idag. Fin stig som var lätt att hitta med dom blå markeringarna. Jag bugar och bockar för ett gediget utfört jobb! Curare skulle varit nöjd om visste att hans gamla spår lever och blomstrar.

Nytt spår i Ruddalen!
Bor i Fiskebäck och har bara passerat Ruddalen innan på väg till Änggården men stötte på den blåa markeringen idag. Riktigt bra jobbat vem det nu är som gjort det, väldigt kul runda! Kommer definitivt fortsätta utforska stigarna där!

Nytt spår i Ruddalen!
Jag håller precis på att packa för en två veckors resa men när jag kommer tillbaka kan jag visa runt. Det är dock inte så svårt att hitta runt. Det finns stigar på både trailforks och strava så om du inte orkar vänta så är det bara att ge sig ut.

Nytt spår i Ruddalen!
Det finns ett XC spår som är uppmärkt med blå färg + reflexer. Det tar dig runt hela dalen. Jag kör gärna en del delar av det spåret åt andra hållet och får lite mer nerförsåka men det är en bra start. Jag tror en gammal version heter home trail rud på strava. Det har dragits om lite men det borde ge dig ett hum om vart man ska leta i alla fall :)

Nytt spår i Ruddalen!
Var ute för några veckor sen och körde lite längs med blå sträckan, inte hittat hela ännu och bitvis får jag fasen stiga av cykeln uppför. Men skoj och halvbrötigt :)

Nytt spår i Ruddalen!
Har själv sett delar av stigen som börjar vid tennishallen men har inte koll på hela. Själv gillar man när det är lite stökigt. Hur är det med att bygga stigar eller iaf vårda dem? Med tanke på allemansrätten osv. Sen har det varit lite stökigt i Änggården och länsstyrelsen har ju varit iblandande.

Nytt spår i Ruddalen!
Körde hela rundan idag. Riktigt torr, snabb och fin men det är någon som inte gillar att vi cyklar där. Låg pinnar utplacerade tvärs över stigen på massa ställen. Oftast var det inga problem att trampa rakt över men några låg riktigt dumt till och kändes riktigt farliga. Rensade lite men en varning utfärdad!

Nytt spår i Ruddalen!
Någon som brukar ge sig ut i Ruddalen som skulle kunna tänka sig agera lite guide åt en total nybörjare? :)

Har varit där och trampat ett par gånger nu men får inget direkt flow, kommer en bit sen är telefonen uppe för att kolla Trail Forks och inse att man är fel ute...

Nytt spår i Ruddalen!
Någon som brukar ge sig ut i Ruddalen som skulle kunna tänka sig agera lite guide åt en total nybörjare? :)

Har varit där och trampat ett par gånger nu men får inget direkt flow, kommer en bit sen är telefonen uppe för att kolla Trail Forks och inse att man är fel ute...
Absolut, jag kör en variant på blåa slingan några gånger i veckan, går fint att haka på.

Tillbaka
Topp