Nytt styre - vad tänka på

gnuda

Medlem
Kör idag med ett styre liknande det på bilden i länken

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/44670.jpg

Har börjat få ont i handlederna efter varje tur då jag med det styret får en obekväm vinkel på handleden.
Nu funderar jag på att köpa nytt och då liknande det på nästa länk för att eliminera vinkeln som idag uppstår i handleden.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/34517.jpg

Vad ska man tänka på när man köper nytt styre. Bredd, vinkel, resning, diameter på röret?

gnuda skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska man tänka på när man köper nytt styre.
> Bredd, vinkel, resning, diameter på röret?

Bredd, vinkel och resning är personligt och svårt att rekommendera. Min personliga favorit är Easton EA70.

Diametern måste vara samma som ditt nuvarande om du skall köra med samma styrstam.

Jag är förtjust i mitt Salsa Pro Moto, som är ett brett styre utan rise, men med ganska så mycket sweep. Tycker definitivt att mer sweep ger ett behagligare styre, i alla fall om vi pratar lite bredare styren.

Har själv funderingar på ett nytt styre pga ont i händerna. En tanke är att gå ifrån det helt raka som jag har idag till ett med mycket rise (tillsammans med en kortare styrstam) för att flytta bak tyngdpunkten och då minska belastningen på styret. Vet inte om detta funkar men men.

Frågan som knyter an till den här tråden är då vad hög respektive låg rise gör med kontrollen/cykelkänslan?

Jag gillar 3T Xida som har 0 graders sweep och en bredd på 640mm. Tillsammans med ESI racer grips har jag inga domningar längre. Innan somnade händer och underarmarna efter ca 30 minuter.

Köpte till slut ett Easton EA70 Riser Mid och en ny styrstam. Dock är stystammen lika lång som den gamla men den lilla förändringen, att styret blev lite högre och med lite sweep, räckte för mig.
Styret var grymt brett tyclte jag så jag kapade 1,5 cm på varje sida innan jag satte på det.

För brett, EA70??? Till och med hoberna kör med 700+ styre. Det går ju att flytta runt handtagen och prova ut hur brett man trivs med innan man kapar annars.

Tillbaka
Topp