Nytt styrlager!

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Nytt styrlager!
Tjena!
Har planer på att införskaffa mig ett nytt styrlager då mitt börjar kännas lustigt och låta konstigt efter 8 år. Har tänkt att röra mig i 4-500 kr klassen och då är väl de jag spanat in FSA Orbit UF, Ritchey Scuzzy Pro och Cane Creek S2.
Någon här som har erfarenhet av dessa? Jag är inte så insatt i vilka märken som är bra gällande styrlager, lite vägledning vore trevligt!
Tack på förhand / Viktor

Nytt styrlager!
Om du söker på FSA och styrlager här på forumet kommer du att upptäckta att just de rekommenderas varmt som mycket prisvärda. Modellen varierar lite, men de verkar generellt helt ok.

Nytt styrlager!
Jag bad om ett FSA Orbit XL II på CykelCity i Stockholm, men fick ett TOKEN TK118ACB vilket jag såg först när jag kom hem (det stod Orbit XL II på prislappen på asken). Ringde och frågade och de påstod att det är samma lager. Hur som helst orkade jag inte åka in och byta utan monterade det och det funkar bra så här långt i alla fall...

Nytt styrlager!
Det blev ett Token när jag köpte av Cykelcity i höstas. Men det är inte samma lager som FSA.
Var lite tveksam till det, men jämförde lagergången mellan FSA och Token i butiken.
Visade sig att Token var det bättre av dem.
Dessutom så ser uppbygnaden till och med mer robust ut än mitt FSA Orbit Extreme som jag har på en annan cykel.
Sen får väl tiden utvisa hur de håller, men än så länge "keine probleme".

k004.jpg

ha det
Jan

Nytt styrlager!
Finns föresten nått bra tips på att ta ur gamla lagerbanor, känns lite hädiskt att slå ut dom (läs knacka) ur min älskar easton-ram.

Nytt styrlager!
Jag hade lite fett på bitarna som ska in i ramen och slog dit dem med gummiklubba modell ganska stor. Säkert en helt förkastlig metod... =)

Nytt styrlager!
Jag har också använt gummiklubba-metoden och det funkar.
Ett något säkrare(?) alternativ är en bit gängstång, två stoooora brickor och två muttrar. Lägg lagerskålen på plats i ramen, för igenom gängstången, sätt en bricka och en mutter i varsin ände och pressa på detta sätt in skålen i ramen. Upprepa med den andra lagerskålen.

Nytt styrlager!
borde funka om man har stort skruvstäd också. bägge banorna på en gång med bitar emellan för att skydda dom... hmmm.. ska testa på en gammal ram.

Nytt styrlager!
nåt tips på hur man får dit lagerbanan som sitter på gaffeln?

funderade själv på att använda en lagom stor bricka som man kan pressa på med, men då måste ju hitta en sån bricka och det verkar en anings svårt...kanske en 30mm bricka funkar? nån som har gjort på annat sätt?

för att ta bort den gamla lagerbanan borde väl gå om man knackar försiktigt med skruvmejsel eller så undertill?

Nytt styrlager!
cykelbud Skrev:
-------------------------------------------------------
> nåt tips på hur man får dit lagerbanan som sitter
> på gaffeln?

Knacka dit den försiktigt med en träbit eller så. Knacka lite hela varvet runt så den inte sätter sig på tväre.

> för att ta bort den gamla lagerbanan borde väl gå
> om man knackar försiktigt med skruvmejsel eller så
> undertill?

Det är vad jag gjorde, kilade in mejseln mellan lagerbanan och gaffelkronan försiktigt med en hammare, även här hela varvet runt. Sen knackar man den vidare med en träbit när man kommer åt. Tänk på att skydda röret på gaffeln om du sätter den upp-o-ned mot golvet.

Nytt styrlager!
Dags att gå till järnhandeln(nej inte Systembolaget) och handla grejor:-)

Gängad stång, krafiga brickor och muttrar, så har du ditt pressverktyg
(har för mig att jag kör med M12)

k005.jpg

ha det
Jan

Tillbaka
Topp