Nytt vevlager nu problem med low gear växel fram

robalm

Medlem
Hej ny medlem här!

Jag har bytt mitt vevlager på denna cykel
Vevlagret är FSA TH-BB7420, BSA.
Tyvärr går det inte att se storlek pga rost.
Men jag har mätt 68mm 124.5mm.
Hittade ett nytt på biltema med samma mått
Allt fungerar utmärkt förutom att framväxeln nu inte kan gå ner till low gear (försöker men ligger kvar på mitten drevet).
Den växlar perfekt från low till high, och från high till mitten drev.
Tyvärr så går det inte att få framväxeln närmre ramen.
L skruv är så låg det går och vajern är avslappnad.
Någon som vet vad felet är?
Ska jag testa ett längre vevparti så kanske drivparti kommer längre ifrån ramen?

Senast ändrad:
Ditt gamla lager har J.I.S. standard. Kankse har Biltema-lagret ISO standard som är lite smalare och gör att vevarmarna sitter längre in på axeln.

Ditt gamla lager har J.I.S. standard. Kankse har Biltema-lagret ISO standard som är lite smalare och gör att vevarmarna sitter längre in på axeln.

Kan du rekommendera ett vevlager med denna standard?
Verkar vara ganska svårt att bara hitta ett vevlager på 124.5mm på många cykeldelar hemsidor.

Jag vet inte vilken standard Biltema vevlagret har. Men om du tycker att armarna sitter bra fast på axeln och att 1,75 mm skillnad räcker så skulle en Biltema 127 mm funka.

Enligt Sheldon Brown kommer en JIS vevarm 4,5 mm längre in på en ISO axel. Det är mycket. Jag skulle tänka att man då kan drar vevarmen mot slutet av fyrkantiga delen eller/och främre ytan förbi slutet av axeln.

Kan du rekommendera ett vevlager med denna standard?
Verkar vara ganska svårt att bara hitta ett vevlager på 124.5mm på många cykeldelar hemsidor.
Lite underligt om det skulle vara ett ISO-passning på Biltema-vevlagret, tar du av ena veven kan du mäta axeln men börja med att mäta kedjelinjen (hur långt ut vevpartiet sitter) och jämför med vad Shimano spec. så ser du om det är där problemet verkar ligga.

Lite underligt om det skulle vara ett ISO-passning på Biltema-vevlagret, tar du av ena veven kan du mäta axeln men börja med att mäta kedjelinjen (hur långt ut vevpartiet sitter) och jämför med vad Shimano spec. så ser du om det är där problemet verkar ligga.

Hm det låter för avancerat för mig.
Jag hittade detta som är 123mm JIS
Kanske det skulle passa, 1.5mm mindre men det kanske skulle fungera?

Det är inte så svårt, kedjelinjen mäter man från mitten på sadelröret till mittenklingan och Shimanos spec för vevpartiet med kedjelinje och axellängd hittar man på internet. Gissar att det är det nedan

de bör funka

Vissa vevlager har asymmetriska axlar som sticker ut längre på drivsidan. Kolla ditt gamla vevlager om inte så är fallet. Är det ett asymmetriskt vevlager så bör även ersättaren vara det för att vevpartiet ska hamna rätt.

Vissa vevlager har asymmetriska axlar som sticker ut längre på drivsidan. Kolla ditt gamla vevlager om inte så är fallet. Är det ett asymmetriskt vevlager så bör även ersättaren vara det för att vevpartiet ska hamna rätt.

Japp du har helt rätt.
Drivsidan på gamla vevlagret är 26mm
Drivsidan på nya vevlagret är 24mm
Så jag misstänker att det är problemet?
Men hur fixar man det, finns väl inga lager att köpa med dessa mått?

En vanlig sak är att man drar för hårt i växelvajern när man fäster den, med verktyg och grejor. Bara dra med fingrarna tills vajern är rak.

Edith: Glömde skriva, att för det allra mesta fäster man vajern så, när kedjan ligger på innersta, minsta fram, och mitten bak.

Senast ändrad:
Gav upp och monterade tillbaka det gamla vevlagret.
Men kan fortfarande inte få i low gear.
Tror min växelförare fram är böjd.
Men verkar vara problem att hitta en ersättare till min Shimano FD-M191
Kollade på denna och en hel del verkar stämma.
Här är min
och här är den ev ersättaren

Kolla så din framväxel sitter i rätt höjd och parallellt med ramen. Det lär finnas spår på 'röret.

Kanske känns konstigt, men arbetet går oftast lättare utan dumma kedjan i vägen.

Lyckades få det att fungera tillslut.
Köpte denna (FDTY-710)
Ser nästan likadan ut som min gamla och alla specifikationer stämmer, förutom att buren är något kortare och att den nya är 66-69° och min gamla var 63-66°, jag vet inte ens vad denna funktion är?
Men vad jag kan se så verkar allt fungera (har dock inte testat alla växlar 100% än)
Och att buren är något kortare vet jag inte heller om kedjan ligger för nära kanske?
Här än en bild på där jag kör low-gear fram och minsta drevet fram, ser det ok ut?

Tillbaka
Topp