Nytt vevparti + vevarmslängd (CX)

• Trådstartare Trådstartare kwb
  • Start datum Start datum

kwb

Ny medlem
Hej,

Funderar på att byta ut det Truvativ vevparti som satt på CX:n från fabrik till en lvg-compact motsvarighet (48/39 till 50/34), närmare bestämt ett Shimano FC-R700. Är ute efter lite mer lvg-mässig utväxling, men känner att 53(52)/39 är lite för mycket. Eller är det ett alternativ (gillar ju låg kadens / köra på styrka men är det rätt på den cukeln...?). Någon som förresten har synpunkter på FC-R700 eller vill rekommendera något annat?

På det 48/39 som sitter på i dag har jag 170mm vevar och har inga direkta invändningar mot det, men jag undrar i alla fall vad man skulle tjäna/förlora på att gå upp till t.ex. 172,5mm? Kommer jag märka skillnad? Rent teoretiskt borde väl 48->50 + 170->172,5 på något sätt ta ut varandra lite, eller har jag helt fel?

/kwb

Ja, rent utväxlingsmässigt "tar det ut vartannat" (med råge till och med, 49 kuggar räcker om jag inte räknar fel). Det har till och med föreslagits (Sheldon förstås) att ersätta det vanliga utväxlingsbegreppet med vad Sheldon kallar gain factor, varmed förstås förhållandet mellan hur långt pedalen rör sig i sin cirkelbana och hur långt cykeln rullar.

Valet av vevarmslängd ska nog (gissar jag bara, jag har själv inte provat olika längder) mest ses som en anpassning av drivlinan till förarens kroppsstorlek och benlängd - om du är storvuxen och långbent, gissar jag att du kommer att finna 172,5 eller rent av 175 mm bekvämare än 170 (fast du får förstås sämre markfrigång på köpet). Totalutväxlingen justerar du sedan, som sagt, genom lämpliga drev- och kassettkombinationer.

/Janne

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp