Oakley Prizm

crillez

Aktiv medlem
Oakley Prizm
Kör ett par Radar Ev Path med prizm trail och är väldigt nöjd med dessa, sitter och ska investera i ett par Oakley för att ha till vardags, de ska funka till allt, sol, vatten, snö osv osv, vilken Prizm lins är då lämpligast att välja??
Är alla Prizm linser polariserande??

Oakley Prizm
Då du gillar prizm trail innebär det att du tycker om varmare kontrast linser, alltså med brun/rosa bas. Då kan välja mellan prizm tungsten eller tex. Prizm Ruby. Kom dock ihåg att äldre icke prizm Ruby har blå bas och är väldigt kall i ljuset.

Prizm linser är generellt inte polariserade men polariserade varianter förekommer av standard prizm med samma namn.

Andra icke prizm att kolla efter är Copper polarized och 24k iridium, båda värma och trevliga att titta igenom.

Man kan generellt inte heller gissa hur linserna är att titta igenom baserade på hur de ser ut med spegling i olika färger.

Är man helt osäker vad man gillar kommer black iridium eller prizm daily alltid funka då de är neutrala.

Oakley Prizm
Tack för ett vettigt svar.

feeblesmith sa:
Då du gillar prizm trail innebär det att du tycker om varmare kontrast linser, alltså med brun/rosa bas. Då kan välja mellan prizm tungsten eller tex. Prizm Ruby. Kom dock ihåg att äldre icke prizm Ruby har blå bas och är väldigt kall i ljuset.

Prizm linser är generellt inte polariserade men polariserade varianter förekommer av standard prizm med samma namn.

Andra icke prizm att kolla efter är Copper polarized och 24k iridium, båda värma och trevliga att titta igenom.

Man kan generellt inte heller gissa hur linserna är att titta igenom baserade på hur de ser ut med spegling i olika färger.

Är man helt osäker vad man gillar kommer black iridium eller prizm daily alltid funka då de är neutrala.

Oakley Prizm
feeblesmith sa:
Prizm Ruby ger också ganska kallt ljus (äger dylika själv, till viss besvikelse), eftersom den rödgula spegelbehandlingen släpper igenom mindre rött och gult och därmed mer av alla andra ("kallare") färger. Man ska inte låta sig luras av Oakleys ofta helt felaktiga beskrivningar, exempelbilder och vad de uppger är "base color". Det stämmer av allt att döma ofta inte alls.

Om jag förstått det rätt så har de mer vardagsmässiga Prizm-glasen samma basfärg men olika spegelbehandling, vilket gör att de får lite olika ljus från insidan. Sapphire är lite trevligare än Ruby i mitt tycke, med mer rött. Men de är fortfarande klart "kallare" än att inte ha några glajjer på sig alls och är inte roliga om solen inte skiner.

Oakley Prizm
Jag tror jag har de flesta prizm varianterna. Gillar också trail när det inte är direkt solljus.

Prizm 24K är en av mina favoriter, men kan förstå att inte alla gillar utseendet på dessa.
Funkar till "allt" när solen är framme. När det är molnigt blir de rätt mörka.

Oakley Prizm
Äger väl också jag de flesta prizm-varianterna. Varit riktigt nöjd med Trail men sedan Prizm Torch dök upp har den varit valet för mig 10/10 i skogen, regn eller om det är mörkare ute.

Annars gillar jag Prizm road bäst som allt-i-allo. Prizm 24k är annars riktig snygg i mitt tycke men lite mörka jämfört med road. Gillar inte Prizm ruby däremot som vissa rekommenderar.

Jag befinner mig iof mer i skogen som cyklist och åker egentligen skidor som huvudfokus.

Alla är inte polariserade men det finns sådana varianter. De är oftast klart dyrare

Oakley Prizm
crillez sa:
Såg att Prizm road även fanns i en ”black” version, någon som provat den?
Jag funderar på Jawbreaker med PRB, de finns på Cykloteket nu för 1100, halva priset.

Jag äger Prizm Sapphire, Prizm Road, 24k irridium, och Prizm Tungsten polariserade. Tycker Tungsten är klart bäst som allmän lins. Jag har de på en Field Jacket ram, och jag tycker den ramen är också den bästa jag provat för att använda till vad som helst egentligen.

Tungsten släpper in 14 % så den ligger mittemellan ruby 17% och Prizm Sapphire 12%. Prizm black polarised har jag läst ska vara en väldigt bra lins, ligger på 11%.

Polariserade är väldigt dyra dock. Jag hittade Field jacket med Prizm Tungsten polarized på en Engelsk sida för bara 1200, och det var sista paret. Nu har jag beställt ett par Sutro med Prizm Ruby, så vi får se hur den funkar.

Jag har också ett par 100% linser, men de tycker jag inte alls är lika bra som Oakley dock.

Oakley Prizm
Sam00 sa:
crillez sa:
Såg att Prizm road även fanns i en ”black” version, någon som provat den?
Jag funderar på Jawbreaker med PRB, de finns på Cykloteket nu för 1100, halva priset.

Jag äger Prizm Sapphire, Prizm Road, 24k irridium, och Prizm Tungsten polariserade. Tycker Tungsten är klart bäst som allmän lins. Jag har de på en Field Jacket ram, och jag tycker den ramen är också den bästa jag provat för att använda till vad som helst egentligen.

Tungsten släpper in 14 % så den ligger mittemellan ruby 17% och Prizm Sapphire 12%. Prizm black polarised har jag läst ska vara en väldigt bra lins, ligger på 11%.

Polariserade är väldigt dyra dock. Jag hittade Field jacket med Prizm Tungsten polarized på en Engelsk sida för bara 1200, och det var sista paret. Nu har jag beställt ett par Sutro med Prizm Ruby, så vi får se hur den funkar.

Jag har också ett par 100% linser, men de tycker jag inte alls är lika bra som Oakley dock.

Jag har nördat ner mig lite i Oakleys olika glas och liksom du kommit fram till att Prizm Tungsten är väldigt trevliga för allmänbruk. Dock är de liiiite för mörka när solen inte skiner, och till detta har jag snubblat över Prizm Dark Golf som är grymt fina. De är nästan som Prizm Trail fast mer rosa än orange, plus att de har en svag spegelbeläggning och är en aning mörkare så man inte ser ögonen fullt lika tydligt. Kan med fördel användas till vardags utan att man ser ut som ett totalt jehu alltså:-)
Prizm Black Polarized är finfina men lite "tråkiga" jämfört med andra Prizm-alternativ. De är väldigt neutrala och behagliga att kika genom men tillför så att säga inget i färgväg. De är klart för mörka när solen inte skiner och de där VLT-siffrorna ska man inte lita på. Man kan uppleva olika glas med samma procent genomsläpplighet, som helt olika mörka.

Oakley Prizm
Tack för tipset, visste inte ens att Golf finns i dark. Det är sant när det gäller LT, ibland känns det väldigt svårt att avgöra det.

Tillbaka
Topp