Oakleys som delaminerar/"tappar färgen"

InlineOla

Aktiv medlem
Hej o glad midsommar(dag).

Har Oakleys blivit sämre än förr? Jag har ett par som är 20 år gamla, de har fått sina törnar och är lite repiga men linsen ser fortfarande ok ut.

Dom "nya" däremot, speciellt prizmlinserna, ser för jävliga ut efter nåt år. Men även den vanliga mörka har fläckvis börjat tappa färgen (bild 3). Har googlat lite och verkar som svett orsakar att linsen delaminerar. Seriöst?! Dom tillverkar glasögon för sportaktiviteter, överst på kravlistan borde vara att produkten klarar svett.

Tips på andra glasögonmärken som klarar sportaktivitet lite bättre?

20260620_111129.webp

20260620_112650.webp

20260620_114045.webp

Har nog ett tiotal linser till våra Sutro och dom enda som flagnar är dom vi haft i saltvatten, aldrig hänt pga svett även om just saltet kan vara problemet.

Jag är noga med att tvätta av mina ofta och hålla dom repfria.

Mina Sutro med Prizm roadlins är fullt funktionsdugliga och jag har cyklat några tusen mil med dem.

Men de ser förjävliga ut utan att ha varit i närheten av saltvatten. Repiga och har flagnat. Rätt besviken på just det. Men ändå inte redo att byta märke då de är så grymt sköna.

Hur får du svett på glasögonen?

Tja det är väl ingen större vetenskap. Tex om man svettas i pannan och svetten följer gravitationen. Hjälmen blir ju också genomsvettig och när hjälmkuddarna är dyblöta kan det komma därifrån, speciellt om man kör mtb och gör nån hastig huvudrörelse.

Den mer relevanta frågan är hur världens största(?) tillverkare av sportglasögon kan sälja linser som inte klarar svett.

Tja det är väl ingen större vetenskap. Tex om man svettas i pannan och svetten följer gravitationen. Hjälmen blir ju också genomsvettig och när hjälmkuddarna är dyblöta kan det komma därifrån, speciellt om man kör mtb och gör nån hastig huvudrörelse.

Den mer relevanta frågan är hur världens största(?) tillverkare av sportglasögon kan sälja linser som inte klarar svett.
Ah, MTB!

Tillbaka
Topp