Oakleys som delaminerar/"tappar färgen"

InlineOla

Aktiv medlem
Hej o glad midsommar(dag).

Har Oakleys blivit sämre än förr? Jag har ett par som är 20 år gamla, de har fått sina törnar och är lite repiga men linsen ser fortfarande ok ut.

Dom "nya" däremot, speciellt prizmlinserna, ser för jävliga ut efter nåt år. Men även den vanliga mörka har fläckvis börjat tappa färgen (bild 3). Har googlat lite och verkar som svett orsakar att linsen delaminerar. Seriöst?! Dom tillverkar glasögon för sportaktiviteter, överst på kravlistan borde vara att produkten klarar svett.

Tips på andra glasögonmärken som klarar sportaktivitet lite bättre?

20260620_111129.webp

20260620_112650.webp

20260620_114045.webp

Har nog ett tiotal linser till våra Sutro och dom enda som flagnar är dom vi haft i saltvatten, aldrig hänt pga svett även om just saltet kan vara problemet.

Jag är noga med att tvätta av mina ofta och hålla dom repfria.

Mina Sutro med Prizm roadlins är fullt funktionsdugliga och jag har cyklat några tusen mil med dem.

Men de ser förjävliga ut utan att ha varit i närheten av saltvatten. Repiga och har flagnat. Rätt besviken på just det. Men ändå inte redo att byta märke då de är så grymt sköna.

Hur får du svett på glasögonen?

Tja det är väl ingen större vetenskap. Tex om man svettas i pannan och svetten följer gravitationen. Hjälmen blir ju också genomsvettig och när hjälmkuddarna är dyblöta kan det komma därifrån, speciellt om man kör mtb och gör nån hastig huvudrörelse.

Den mer relevanta frågan är hur världens största(?) tillverkare av sportglasögon kan sälja linser som inte klarar svett.

Tja det är väl ingen större vetenskap. Tex om man svettas i pannan och svetten följer gravitationen. Hjälmen blir ju också genomsvettig och när hjälmkuddarna är dyblöta kan det komma därifrån, speciellt om man kör mtb och gör nån hastig huvudrörelse.

Den mer relevanta frågan är hur världens största(?) tillverkare av sportglasögon kan sälja linser som inte klarar svett.
Ah, MTB!

Har haft liknande problem med ett par gamla M-fram. Gjorde rent dessa med diskmedel vilket de inte gillade. Inte att rekommendera.
Har flera olika aktuella modeller vilket jag gör rent med ljummet vatten och en mjuk fiberduk efter svettiga rundor.
Ett gammalt beprövat husmorstips för rengöring under tur är att skölja munnen med lite vatten och dra en vända med tungan på linsen om det kommit svett på den.

Vill ju gärna fortsätta tro att tillverkare vill skydda sitt varumärke, att ersätta delaminerade linser måste vara mycket billigare än förlorade intäkter när kunderna byter märke?

Jag skulle börja med att kontakta Oakley innan facklor plockas fram

Har inte diskmedel en slipande effekt? Har själv alltid rengjort mina vanliga glasögon med diskmedel utan problem, men på glas med någon sorts coating kanske det är annorlunda.

Hur gamla är de "nya" och hur har du behandlat dem? De ser ut att ha en hel del repor och märken som antyder att de kanske inte hanterats jättevarsamt direkt. De på översta bilden ser ju till och med ut att ha spruckit.
Den där reflekterande ytbehandlingen är av allt att döma extremt tunn, så det är klart att den inte håller för vad som helst. Steg 1 för att få brillor att hålla är att tvätta med tvål/diskmedel och vatten och inte gnida av dem mot tröjan eller dylikt.

Angående svett så skulle jag bry mig mer om att man inte ser nåt om man får svett på glasögonen. 😂 Pannband under hjälmen löser det, åtminstone för mig. (y)

Vill ju gärna fortsätta tro att tillverkare vill skydda sitt varumärke, att ersätta delaminerade linser måste vara mycket billigare än förlorade intäkter när kunderna byter märke?
Exakt anledningen till att jag alltid försöker hantera garantiärenden direkt med tillverkaren, och inte med en återförsäljare som inte har någon brand loyalty-KPI.

Bor du i Stockholm så har väl Oatley en butik vid Kungsbron om jag inte minns fel? Kan vara värt att prata med butiken också. Servicepersonal face to face har lättare att vara mer tillmötesgående, speciellt för ett premiummärke.

Edit: Nevermind ”Från Malmö” läste jag på din profil nu! Kanske i Köpenhamn då?

Exakt anledningen till att jag alltid försöker hantera garantiärenden direkt med tillverkaren, och inte med en återförsäljare som inte har någon brand loyalty-KPI.
Ja, gärna i mail så all kommunikation finns sparad. Om man behöver gå till ÅF, så ska det gärna redan finnas ett serviceärende startat som ÅF kan hänvisa till i deras kontakt med Oakley.

Hur gamla är de "nya" och hur har du behandlat dem? De ser ut att ha en hel del repor och märken som antyder att de kanske inte hanterats jättevarsamt direkt. De på översta bilden ser ju till och med ut att ha spruckit.
Den där reflekterande ytbehandlingen är av allt att döma extremt tunn, så det är klart att den inte håller för vad som helst. Steg 1 för att få brillor att hålla är att tvätta med tvål/diskmedel och vatten och inte gnida av dem mot tröjan eller dylikt.

Angående svett så skulle jag bry mig mer om att man inte ser nåt om man får svett på glasögonen. 😂 Pannband under hjälmen löser det, åtminstone för mig. (y)
Dom översta är knappt använda, gillade aldrig dom o har legat i en byrålåda typ 4 år och plockades fram när jag slarvat bort mina bilglasögon för en månad sen, då var linsen i hyfsat skick utan delamineringsproblem. Det här hände väldigt snabbt efter de började användas. De är inte spruckna, det är en repa, antagligen bara i ytterst "spegelskiktet". Legat i handskfacket i bilen senaste månaden, kanske använt dom vid nån halvsvettig aktivitet också men inte frekvent.

De två undre har körts ganska flitigt, ligger i sitt fodral mellan passen. Tvättat dom ibland. Samtliga dessa linser är kanske 5 år eller nåt sånt.

Lägger även in en bild på mina gamla glasögon med ca 20 år på nacken. Dessa har genomlevt ett gäng genomsvettiga cykelresor i alperna, afterbikes, whiskeyspill, skramlat runt i camelbacken och bilen, och har cyklats med minst 10ggr så mycket som någon av de andra glasögonen jag lagt upp bild på. Dom är repiga, superlimmade och allmänt illa behandlade på alla tänkbara vis men inte spår av att skikt av linsen skulle flagna av.

Jag är medveten om att jag kanske inte duttar med mina glasögon på samma vis som andra verkar göra men alla mina gamla Oakleys har klarat sig bra trots det, dom "nya" har inte gjort det.
20260622_102056.webp

Har flera linser som är mellan 6 och 12 år gamla, alla ser ut som nya. Utom den jag tappade i marken och fick djupa repor på.

Dom översta är knappt använda, gillade aldrig dom o har legat i en byrålåda typ 4 år och plockades fram när jag slarvat bort mina bilglasögon för en månad sen, då var linsen i hyfsat skick utan delamineringsproblem. Det här hände väldigt snabbt efter de började användas. De är inte spruckna, det är en repa, antagligen bara i ytterst "spegelskiktet". Legat i handskfacket i bilen senaste månaden, kanske använt dom vid nån halvsvettig aktivitet också men inte frekvent.

De två undre har körts ganska flitigt, ligger i sitt fodral mellan passen. Tvättat dom ibland. Samtliga dessa linser är kanske 5 år eller nåt sånt.

Lägger även in en bild på mina gamla glasögon med ca 20 år på nacken. Dessa har genomlevt ett gäng genomsvettiga cykelresor i alperna, afterbikes, whiskeyspill, skramlat runt i camelbacken och bilen, och har cyklats med minst 10ggr så mycket som någon av de andra glasögonen jag lagt upp bild på. Dom är repiga, superlimmade och allmänt illa behandlade på alla tänkbara vis men inte spår av att skikt av linsen skulle flagna av.

Jag är medveten om att jag kanske inte duttar med mina glasögon på samma vis som andra verkar göra men alla mina gamla Oakleys har klarat sig bra trots det, dom "nya" har inte gjort det.
Visa bilaga 837168
De hade väl inte samma snajdiga spegelbehandling förr helt enkelt. Jag har en drös olika Oakleys med både moderna och äldre linser (ej prizm). Ingen av dem har delaminerat, men å andra sidan är jag väldigt försiktig om dem och svettas aldrig så det dräller på själva glasen (skulle som sagt bli vansinnig av helt andra anledningar då). Edit: Å andra sidan har alla mina bågar som omsluter glasen, så det finns ingen "öppen kant" där fukt kan leta sig in mellan linsen och ytbehandlingen.

Långsökt, men: Skulle det kunna vara nåt i din hjälm som löses upp av svetten och som hamnar på glasögonen, där det gör skada? Man vet fan aldrig vad som finns i tyg och plast nu för tiden.

De hade väl inte samma snajdiga spegelbehandling förr helt enkelt. Jag har en drös olika Oakleys med både moderna och äldre linser (ej prizm). Ingen av dem har delaminerat, men å andra sidan är jag väldigt försiktig om dem och svettas aldrig så det dräller på själva glasen (skulle som sagt bli vansinnig av helt andra anledningar då).

Långsökt, men: Skulle det kunna vara nåt i din hjälm som löses upp av svetten och som hamnar på glasögonen, där det gör skada? Man vet fan aldrig vad som finns i tyg och plast nu för tiden.
Hjälmen är en långsökt men hyfsad teori, dock har jag inte cyklat med dom röda sen dom togs ur byrålådan för en månad sen och då var i hyfsat skick så den teorin faller.

Massvis med folk verkar ha detta problem. Skickat mail till Oakley, lite beroende på vad/om dom svarar så kommer jag börja leta efter andra märken på glasögon. Eller andra leverantörer av linser till Oakleys.

Jag har inte råkat ut för det med mina jättegamla Oakley, men däremot på vanliga glasögon som har antireflexbehandling.
Enligt min optiker så ska man inte utsätta dem för hög värme. Tex så skall man inte tvätta dem i varmt vatten, bara i ljummet vatten. Utspätt diskmedel är OK att använda.

Antar att du redan har hittat den här länken. Där skriver de om olika orsaker specifikt för Oakley:

Använder du dom när du röjer ogräs? Något från växterna som skvätter på glasen?

Nope, bara med lien isåfall och då skvätter det inte.

Kom på att glasögonen ibland ligger i förtältet till husvagnen, där kan bli sjukt varmt på sommaren. Värme verkar inte bra för dom. Dom röda som dött på en månad kan vara pga det.

Så, då har vi sportglasögon som inte uppskattar svett eller värme. Fan mer miljökänsliga än en hamster.

Jag har inte råkat ut för det med mina jättegamla Oakley, men däremot på vanliga glasögon som har antireflexbehandling.
Enligt min optiker så ska man inte utsätta dem för hög värme. Tex så skall man inte tvätta dem i varmt vatten, bara i ljummet vatten. Utspätt diskmedel är OK att använda.

Antar att du redan har hittat den här länken. Där skriver de om olika orsaker specifikt för Oakley:

Jag har också lyckats förstöra antireflexbehandlingen på en vanlig glasögonlins med för varmt vatten (kollegan innan hade använt mycket varmt vatten i kranen, vilket jag noterade för sent). Då krackelerade hela antireflexbehandlingen. Jag har i åral använt koncentrerat diskmedel för rengöring utan några som helst problem.

Av din länk så framgår tydligt att överdriven värme kan vara skadligt.

Mina Oakleys är inte i nyskick.
Utsidan är helt ok, men på insidan har det delaminerat.

IMG_4162.webp

De har varit med om mycket strandliv +ANNAT under många år, så jag har viss förståelse för att de är lite slut.
eBay-ade precis hem ett par ersättningslinser, eftersom originallinser aldrig kan vara värt på ett par så här gamla bågar.

Hej o glad midsommar(dag).

Har Oakleys blivit sämre än förr? Jag har ett par som är 20 år gamla, de har fått sina törnar och är lite repiga men linsen ser fortfarande ok ut.

Dom "nya" däremot, speciellt prizmlinserna, ser för jävliga ut efter nåt år. Men även den vanliga mörka har fläckvis börjat tappa färgen (bild 3). Har googlat lite och verkar som svett orsakar att linsen delaminerar. Seriöst?! Dom tillverkar glasögon för sportaktiviteter, överst på kravlistan borde vara att produkten klarar svett.

Tips på andra glasögonmärken som klarar sportaktivitet lite bättre?

Visa bilaga 836782
Visa bilaga 836783
Visa bilaga 836785
Hmm kontakta dom å fråga om du har fått köpa måndags/praktikant exemplaren , i alla fall så att de vet om problemet .

Dethär inlägget har precis gjort att jag köper så int några oakleys .

Tillbaka
Topp