Obalanserat däck efter slangbyte?

Jocce

Medlem
Fick pyspunka på en runda, men lyckades pumpa upp utan att byta slang ute i fält. Tog mig hem utan större problem, ca 4-5 km.

Böt slangen när jag kom hem och nu har jag obalans i däcket när det snurrar. Spelar mindre roll i skogen kanske? (om man inte riskerar att slita ut sakerna snabbare?) men märks direkt när man kör transportstärckan på asfalt till skogen, speciellt i fart.

Har tagit av däcket igen och tagit ur slangen för att montera om allt men tycker jag fick samma problem.
Kan jag ha sabbat fälgen när jag cyklade med lite för lågt tryck de 4-5km? (kanske sista 1 km som det var märkbart lågt)

Vad kan jag kolla på? Eller är det ingen fara att köra på?

Däcket är ett Specialezed Purgatory, 29"

/Jocce

Maan måste alltid massera in ett nytt däck, efter att det lagts på på fälgen!
Börja med att pumpa upp däcket till ca 0,1 Bar, (dvs att att däcket känns svagt, men märkbart fyllt). Massera sedan däcket runt om och kolla att slangen ligger fint innanför fälgens kant och inte ligger utanför corden på däcket!

Pumpa till fullt tryck och Kör!

Men Heureka, är detta ett cykelforum? Att fixa punkor, är inte bara basic, utan något alla cyklister måste kunna. Gamla som unga!

Instämmer med ovanstående om tryck och massage. Tålamod kan även funka åtminstone så brukar mina hoppa rätt med tiden. Fel slang kan även orsaka obalans. Jag har råkat ut för obalans några gånger pga fel slang. Dels för smal vid ventilen men även för lång slang och bump pga detta.

Men Heureka, är detta ett cykelforum? Att fixa punkor, är inte bara basic, utan något alla cyklister måste kunna. Gamla som unga!
Japp, så kom igen så lär vi de som inte haft anledning att lära sig det ännu. ?

Kolla först så däcket sitter rätt på fälgen. Att det poppat som gänget ovan säger. Brukat finnas en liten gummikant som ska ha jämnt avstånd till fälgkanten. Kolla båda sidorna av däcket, hela vägen runt.

Mvh
Magnus

Härligt med kloka svar! Är själv en "Dagboksnisse". Har därför möjlighet kolla bakåt i tiden på mina "punkor" sedan år 2004.
Häpnar över att min statistik, visar på 80% bak, och 20% fram. Framhjulet borde ju vara det, som först får ta smällen!:geek:
Detta rimmar ju dåligt med att fördelningen på hjulen bör ligga på 60/40.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp