Obehaglig insikt angående cykling ?!

Det roliga är att jag hade lite de här tankegångarna vid ett träningsläger i Thailand: Jag o en polare körde på max och cyklar om en Thailändare på cykel. Han tar det lugnt på sin vanliga cykel (det var alltså ingen cyklist i lykra utan en 'vanlig' människa). Då tänkte jag: Det är klart han tar det lugnt; kör han på hårt och blir trött så kommer han fram hungrig och blir tvungen att äta en massa mat. Då sparar han inget mot om han kört moppe istället. För honom så måste det vi höll på med ha sett ut som ett jäkla resursslöseri (för att inte tala om slöseri med tid när vi hade kunnat jobba för att tjäna pengar till mat istället). Så att ha cykling som sport är en jäkla lyx.

Det finns inget att slå håll på. Människan är ingen effektiv energi-omvandlare, så ur den aspekten bör vi sluta röra på oss helt och åka runt i elpermobiler.
MEN om en människa inte rör sig blir vi sjuka snabbt och dör långsamt, så vill vi leva bör vi ändå röra på oss några timmar per dag. Vill vi främja miljön bör vi ta livet av oss på en gång.

Bara jämför : "har du ingen humor" är det vanligaste svaret från mansgrisar när det gjort någon tjej sur genom att kommentera till exempel utseende (som om inte folk borde får bestämma det själva).

Don't be that man ...

I övrigt : De flesta studier jag sett i media räknar mer eller mindre på att cyklister skulle äta nötkött. Tvärtom kan man tänka att marginalförbrukningen för att cykla långt (i alla fall i måttligt tempo) i mycket utgörs av vetemjöl (kanelbullar), havregryn (gröt) osv. Dvs billigt miljömässigt.

Dessutom finns det goda skäl att räkna allt under 0,5-1 h per dag som "gratis" - den motionen behöver en människa hursomhelst för att hålla kroppen i god form.

En google-sökning kräver ungefär lika mycket energi som det gör att koka en kopp te. Tänk på det när ni internetcyklar.

Fulkinesen: Om du hoppar resan till Thailand så kan du cykla många mil i kompensation ;)

Fulkinesen skrev:
-------------------------------------------------------
> (...) Så att ha
> cykling som sport är en jäkla lyx.

+1

Människan är ju i begynnelsen "gjord" för att ta sig fram på sina två ben, jaga och samla sin mat och hushålla på sina resurser så gott det går, i syfte att hålla arten levande (göra nya människor). Detta har ju helt gått överstyr... Det är ingen slump att vi triggas av att "hitta" superenergirika livsmedel som fett och socker i skafferiet. Tyvärr...

Men ur ett hållbarhetsperspektiv så är det trots allt bättre med förnybar energi i form av kött och grönsaker än fossil energi!

Man behöver inte räkna ut hur mycket produktionskostnaden för bensin eller mat är, det syns relativt enkelt i slutpriset. Alla kostnader som uppstått från början till slut, finns inbakat i slutpriset + vinster + skatter/subventioner. En bensinbil puttrar 10 mil i 35 km/h med en förbrukning på kanske 0,4 l/mil = 4 liter = 60 kr. Klarar man sig med mat för 60 kr extra, om man cyklar bort en 3500 kcal? Det sitter hårt åt.

För rättvisans skull bör man räkna på samma hastighet, energiåtgången för cyklisten blir rätt hög om man ska trampa 10 mil tempo i 90 km/h.

Riktigt dåligt blir det för cykeln om man åker många personer på tur. De 180 cyklisterna i TdF ryms i fyra bussar. Det är energisnålt. Då skulle inte 10.000 tals personer flyga ner till Frankrike för att se Froome och Quintana åka buss uppför Alpe d'Huez. Dubbel inbesparing :)

Felkällor:
-bensinens skatter
-mat köps i små förpackningar = dyrare. Bränsle säljs till bulkpriser
-jordbrukssubventioner
-fler mellanled i livsmedelsbranschen

Supertramp skrev:
> Ganska rolig var den i alla fall tycker jag! :-)
> Eller har veganer ingen humor?

Även de bästa skämt tappar stinget efter några hundra gånger ;-)
De blir dessutom oftast roligare om de berättas av någon med lite självdistans.

Angånde att kostnaden skulle spegla klimatpåverkan så är jordbrukssubventionerna en på tok för stor felkälla för att det ska vara det minsta intressant att räka utan. I så fall mot bensin utan skatter och moms pålagt.

bojsänke skrev:
> "Förbrukar"? Att ösa upp det ur sjön och låta
> det rinna tillbaka igen är knappast förbrukning.

Samma resonemang kan föras om oljan i så fall. Lite längre cykel bara.

Nu tänkte jag mer på hur mycket vatten det faktiskt går åt jämfört med hur många personer som inte har tillgång till dessa vattenmängder.

Men hur räknat man ut hur mycket vatten som "går åt"? Och vad är kopplingen mellan förbrukad vattenmängd och bristen på färskvatten i andra delar av världen? Jag tänker mig att det vatten vi förbrukar i Sverige går tillbaka ner i jorden som grundvatten igen, eller tänker jag fel där?

I Sverige är rent vatten ingen bristvara. Ännu. Därför blir det lite tokigt att anföra det som någon form av solidaritetstänkande...

Dessutom vill jag påpeka att vattnets kretslopp absolut inte går att jämföra med olja. Inte ens i närheten, hur lång tidcykel man än räknar på.

Var tog diskussionen om Strava för bilar vägen? Vilken j-a guldgruva! Jag ska sätta igång och koda en sajt på en gång! Hur gör man? Behöver man något speciellt program eller nåt?

Daniel_S skrev:
> Man behöver inte räkna ut hur mycket
> produktionskostnaden för bensin eller mat är,
> det syns relativt enkelt i slutpriset. Alla
> kostnader som uppstått från början till slut,
> finns inbakat i slutpriset + vinster +
> skatter/subventioner. En bensinbil puttrar 10 mil
> i 35 km/h med en förbrukning på kanske 0,4 l/mil
> = 4 liter = 60 kr. Klarar man sig med mat för 60
> kr extra, om man cyklar bort en 3500 kcal? Det
> sitter hårt åt.

3500 kcal för att cykla 10 mil? Möjligen om man håller 45 i snitt solo, och väger 150 kg.
Annars är nog merförbrukningen för 25 km/h, jämfört med vila, ca 800-1000 kcal. Eller ca 200-250 g kolhydrater. 5-7 kronor pasta, kanske...

Jag tror att många överdriver energiåtgången för att cykla. Framför allt om man cyklar lugnt tex till jobbet. Där märker jag ingen skillnad alls mellan att cykla eller åka bil. Även om det rent teoretiskt har gått åt kalorier för att cykla så blir det ingen märkbar skillnad i verkligheten.

/J

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Daniel_S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man behöver inte räkna ut hur mycket
> > produktionskostnaden för bensin eller mat är,
> > det syns relativt enkelt i slutpriset. Alla
> > kostnader som uppstått från början till
> slut,
> > finns inbakat i slutpriset + vinster +
> > skatter/subventioner. En bensinbil puttrar 10
> mil
> > i 35 km/h med en förbrukning på kanske 0,4
> l/mil
> > = 4 liter = 60 kr. Klarar man sig med mat för
> 60
> > kr extra, om man cyklar bort en 3500 kcal? Det
> > sitter hårt åt.
>
> 3500 kcal för att cykla 10 mil? Möjligen om man
> håller 45 i snitt solo, och väger 150 kg.
> Annars är nog merförbrukningen för 25 km/h,
> jämfört med vila, ca 800-1000 kcal. Eller ca
> 200-250 g kolhydrater. 5-7 kronor pasta, kanske...

Sanningen ligger nog mellan era två siffror. Den ene överdriver och den andra underdriver...

Hela beräkningen bygger på flera grova antaganden. Det går nog att hitta kost som avsevärt minskar oljeförbrukningen, men det är inte den kost gemene man äter.

Vad gäller energiförbrukningen så är nog 3500 kCal på 3 timmar ovan högt räknat, men att tro att du kan cykla på 100 extra kCal/mil tror jag inte heller på. Tex andningen styrs av koldioxiden och minutolymen under ansträngnig kan öka minst 5-faldigt för att bli av koldioxiden. Detta är det som bla mäts vid kalorimetri. Koldioxidproduktionen torde vara ganska strikt kopplad till energförbruknigen, även om substratet påverkar koldioxidkvoten lite.

Mats

Det är möjligt att cykling helt utan ansträning inte drar så mycket..... Normalt i dagligt liv förbrukar vi grovt räknat 100 kCal/h
120 W hmm
120 w = 120 *3600 J/h = 432 000 J/h = 102 857 Cal/h = (1 Cal = 4,2 J)= 103 kCal/h och sen var det verkningsgraden.

Om man tittar på Strava så verkar de ha räknat på en verknings grad på 21 %
Det ger 103/0,21 = 490 kCal /h + basalförbrukning på 100 kCal = 590 kCal/h

590/2,5 = 236 kCal/mil och 196 kCal extra per mil utöver basalbehovet

Så om du ökar effekten upp mot 180 w för att köra 30 får du 278 kCal/mil och det ger 245 kCal mer per mil utöver basalbehovet.

Daniel_S skrev:
> Man behöver inte räkna ut hur mycket
> produktionskostnaden för bensin eller mat är,
> det syns relativt enkelt i slutpriset. Alla
> kostnader som uppstått från början till slut,
> finns inbakat i slutpriset + vinster +
> skatter/subventioner.

Mja. Att olja är så populärt beror just på att vi *hittar* den färdigproducerad och energirik; den behöver bara sorteras lite och distribueras. Att *tillverka* olja skulle vara avsevärt dyrare.

Mats.E.S skrev:
> Det är möjligt att cykling helt utan ansträning
> inte drar så mycket..... Normalt i dagligt liv
> förbrukar vi grovt räknat 100 kCal/h
> 120 W hmm
> 120 w = 120 *3600 J/h = 432 000 J/h = 102 857
> Cal/h = (1 Cal = 4,2 J)= 103 kCal/h och sen var
> det verkningsgraden.
>
> Om man tittar på Strava så verkar de ha räknat
> på en verknings grad på 21 %
> Det ger 103/0,21 = 490 kCal /h + basalförbrukning
> på 100 kCal = 590 kCal/h
>
> 590/2,5 = 236 kCal/mil och 196 kCal extra per mil
> utöver basalbehovet
>
> Så om du ökar effekten upp mot 180 w för att
> köra 30 får du 278 kCal/mil och det ger 245 kCal
> mer per mil utöver basalbehovet.

Nä, nu har du fel.
1. Snitteffekt * 4 är en mycket god approximation för total energiförbrukning per timme.
2. Du kan inte bara addera basalförbrukningen och cyklingens totalförbrukning! Det mesta av basalförbrukningen går åt till att hålla kroppen varm. 3/4 av totalförbrukningen för cyklingen är spillvärme, så det mesta av basalförbrukningen måste dras bort.

Sammantaget blir den faktiska merförbrukningen väldigt liten.

Jag tror jag ska börja dricka ekologiskt odlad rapsolja för att ersätta den energi jag gör av med när jag cyklar på ett så miljövänligt sätt som möjligt. 1,1 dl ser jag innehåller 900 kcal så att "driva" mej till jobbet kräver typ 0,5 dl och det ska man väl kunna vänja sej med?

Vad bra det hade varit om @Mats.E.S haft rätt i sin tes om att förbrukningen ökar mycket när man tränar.
#5kgovervikt #envisa

Om du tittar på beräkningarna utifrån tex 490 kCal/h gentemot 120 w sår är det samma faktor 4 som du säger.

Hur stor andel av grundförbrukning som är för att skapa värme eller kanske för att kyla os går nog att diskutera. Många processer måste hållas i gång ovavsett om vi behöver värmas eller ej och värmen kan nog många gånger ses som spillvärme vi måste bli av med. Bars CNS, hjärta,njurar,lever etc kräver en hel del energi för att hålla sina processer i gång.

Ren basalmetabolism om man ligger helt stilla är betydligt mindre. Hur den skall beräknas har diskuterats sedan början av 1900-talet med diverse formler tex Harris-Benedics formel. Den är kanske 20 Kcal/(kg*dygn). Dvs 1400 kCal för 70 kg. De där 100 kCal/h är bara tagna som en grov aproximation för att visa att det är ganska stor skilnad på dagligt liv och ganska hård fysisk aktivitet.

Dom där 75 % du vil räkna bort kan nog ses 1-verkningsgraden.

Om du struntar i basalbehovet så hamnar vi ganska nära varandra.

Akoa skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Det går åt en rackarns massa energi för att
> > producera bensin också. Och för att bygga
> både
> > bilar och cyklar.
>
>
> Och för att producera människor. Sluta sexa ftw

Så sexande utan intention att producera nya människor?
Största slöseriet ever? Vad ska vi göra åt det? ;-)

Cykling är det näst mest energieffektiva sättet att transportera en person på, dubbelt så effektivt som att gå (velomobilen är förstås ännu mer effektiv). Då är inte produktionen av transportmedlen inkluderade. Till exempel ger produktionen av en bil ungefär 42 g CO2 extra utsläpp per km, men produktionen av en cykel ger bara 5 g CO2 per km.

ErikGBL skrev:
> Cykling är det näst mest energieffektiva sättet
> att transportera en person på

Är spårtrafik inräknad?

+1

Mer sant. Intressant tråd!

Supertramp skrev:
> Jag fick lite andra siffror. Orkar inte visa
> källa och alla uträkningar (skriver på telefon)
> men enl en rapport som jag hittade så stod maten
> i Sverige för ca 0,9 ton CO2/inv och år. Räknat
> på 3000 kcal per person och dygn blir det 0,82 kg
> CO2 per 1000 kcal.
> 1liter bensin ger 2,7 kg CO2.
> 1000 kcal mat motsvarar då ca 0,3 liter bensin
> och
> 250 kcal (ung 1 mil cykling) 0.075 liter.
>
> Men viktigare än hur mycket man äter är nog VAD
> man äter.
> http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kottet-klimatbus
> en-politikerna-glomde
> Om 1 kg kött (2900 kcal) motsvarar 10 liter
> bensin så "drar" en köttätande cyklist (250
> kcal/mil) motsvarande 0,86 liter bensin per mil.

Detta är absolut en möjlig situation för Sverige, vilket jag lämnad öppet för initialt. Det innebär ju då rimligen att samåkning i liten bil matchar detta och en fullsatt buss är bättre. Cykla riktigt långsamt är kanske bäst.

slimm skrev:
> Akoa skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det går åt en rackarns massa energi för
> att
> > > producera bensin också. Och för att bygga
> > både
> > > bilar och cyklar.
> >
> >
> > Och för att producera människor. Sluta sexa
> ftw
>
>
> Så sexande utan intention att producera nya
> människor?
> Största slöseriet ever? Vad ska vi göra åt
> det? ;-)

Han är nåt på spåret..

Mini_me skrev:
> slimm skrev:
> -----
> > Akoa skrev:
> >
>
> > -----
> > > jomper skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det går åt en rackarns massa energi för
> > att
> > > > producera bensin också. Och för att bygga
> > > både
> > > > bilar och cyklar.
> > >
> > >
> > > Och för att producera människor. Sluta sexa
> > ftw
> >
> >
> > Så sexande utan intention att producera nya
> > människor?
> > Största slöseriet ever? Vad ska vi göra åt
> > det? ;-)
>
>
>
> Han är nåt på spåret..

Största enegislöseriet är väl ensamsex då?

Tillbaka
Topp