Oberrohrlänge?

winged

Ny medlem
Oberrohrlänge?
Tjena Gubbs.
Har äntligen fått flickvännen att inse att cykla i skogen är roligt (kan ju iofs vara att hon ser det som en chans att få spendera tid med mig och inte sitta hemma och vänta när man är ute.. låter detta vara osagt :) ). Tänkte köpa henne en cykel från Bike-Discount i Tyskland. När man kollar på specifikationera om cyklarna finns det ett mått som heter "Oberrohrlänge". Är det nån som vet vad som anses med detta mått. Det borde väl vara måttet från center av styrstolpen till center av sadelstolpen parallelt med marken, men om man förösker översätta det med lite knackig skoltyska så tror jag att det har nåt med längden över röret att göra. Jag blir lite osäker på vad de menar med detta så det inte är rängden på röret som anses och tänkte höra med er om det är nån som vet?

När jag har er på tråden kan jag ju lika gärna fråga vad nu anser vara lämpligt i stoleksväg att införskaffa. Flickan är 165cm. 14 eller 16 tums ?? Nån som vet hur gemometrin är på cube cyklarna?

Cheers

/Winged

Oberrohrlänge?
Låt henne prova ut en hoj i butik istället. Nu på höstreorna går det att få tag på bra priser som lätt konkurerar med tysklandspriserna. En hoj som inte passar kommer hon inte att använda och då är det pengarna i sjön.

/rikard

Oberrohrlänge?
Det är överrörslängd och är enligt många det viktigaste måttet på en racer men även på MTB.

Ska man mäta upp det korrekt så ska man börja i centrum av styrröret vid skärningspunkten för centrum av överröret. Sedan tänker man sig att man monterar på ett vattenpass på tumstocken (som du själv beskriver fast på ett mer jordnära sätt..)och mäter mot centrum så sadelröret. Då ska det bli rätt oavsett om överröret lutar, eller "slopar" som det heter på svenska.

Oberrohrlänge?
> Winged skrev:

> När jag har er på tråden kan jag ju lika gärna
> fråga vad nu anser vara lämpligt i stoleksväg att
> införskaffa. Flickan är 165cm. 14 eller 16 tums ??

Besök Wrench Sciences och mät flickan från topp till tå noggrannt så kan du få en rekommendation på ramstorlek beroende på vilken cykling du har tänkt att hon skall ägna sig åt. Även måttet "Oberrohrlänge" finns med där, även om de inkluderar styrstammens längd, men den kan du ju räkna bort.

Tillbaka
Topp