Objectif Méditerranée - erfarenheter, packning osv?

floors

Aktiv medlem
Som rubriken skvallrar om så ska jag och ett gäng kompisar ut på http://www.ucpa.se/Aktivitetsprogram-Objectif-Mediterranee i sommar. Jag vet ju att det är en del av er som varit ute på den här turen så jag undrar lite om era erfarenheter och vad ni hade gjort annorlunda om ni hade åkt en tur till med den erfarenhet ni har med er från förra rundan?

Tidigare så har jag även skrivit trådar här och grunnat på packningen och om det verkligen behövs en 35-litersrygga. Det verkade som att det rådde delade meningar om behovet av en större ryggsäck så min fråga är igen om det inte borde räcka med en sådan här? http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYTALON22_S11 . Den ligger i alla fall farligt nära till hands för mig att köpa.

Tacksam för alla tips!

Kul att du ska köra objectif méditerranée, du har verkligen nåt att se fram emot. Jag och en polare körde turen i somras och vi hade båda talon 33, alltså storleken över den du tittar på. Man klarar sig kanske på 22an men det kräver nog ruskig packdisciplin. Enligt packlistan behöver du både förstärkningsplagg och ombyteskläder då det är skönt att ha nåt att byta till på kvällarna + att vädret troligtvis kommer att variera från soliga 25 vid havet till regniga 4 med eventuellt snöblask på topparna. Utöver detta ska du få plats med lunchbaguetten och diverse reservdelar/verktyg som guiden kommer att dela ut. Med andra ord rekommenderar jag den större säcken som förutom att det är riktigt smidig bara bara väger 100g mer - alltså inte så mkt att förlora.

Kan som andra skrivit i sina reserapporter rekommendera ett par mil i benen innan ni ger er av. Krävs absolut ingen superform, jag och kompisen körde Bockstensturen på måttliga 4.50 några veckor efter Frankrikeresan och vi hade inga problem att hänga med. Men det är ju gött att inte hamna på efterkälken så snart det bär uppför, och det gör det ;) Ett tips är att köra några långpass innan, gärna ett par dagar i följd. Även om det inte blir så många mil per dag så sitter man på sadeln minst 6-7 timmar och det är kanske inte kroppen så van med. Cyklingen är förvånansvärt oteknisk (iaf om man jämför med göteborgsstigar), förutom ett par switch backs, så där är inget att oroa sig för.

Hoppas ni får en riktigt fin tur i sommar, hade gärna kört den igen. Hör gärna av dig om du/ni undrar nåt mer.

Har inte så mkt att tillägga. Jag hade en 30-liters och det var lagom. Det går givetvis att slimma sin packning rätt mkt om man vill.

Tack för alla svar!

En fråga jag också funderar över, det är om det räcker med ett reselakan för att stå emot kylan på natten de dagar när man sover i bivack?

Jag trodde också att man skulle sova ute innan vi stack iväg, men så är inte fallet. Nätterna spenderas i mer eller mindre fräscha vandrarhem (gîte på franska), där det finns både sängar och filtar. Reselakan funkar alltså utmärkt.

Fransmännen är ju lite roliga när det kommer till mat (om du inte upplevt det själv går det att läsa om i tidigare reserapporter). Frukosten består gärna av baguette och sockerkaka. På ett par av ställena fanns yoghurt och müsli. Guiden tryckte i sig ett berg av söta kakor varje morgon och toppade med rikligt av nutella med kommentaren att vi rikligt med energi. Sant tänkte vi, men kanske inte riktigt vad vi svenskar ser som en brakfrukost..
Sedan lunchen som i flesta fall var en stor baguette med rikligt med skinka och ost, en frukt och lite småkakor. Middagen serverades ofta rätt sent enligt franskt manér varför vi brukade sticka iväg och köpa lite chips och frukt som förstärkning tills det att vi fick riktig mat. Jag hade också med mig en laddning med sportdryck och ett gäng snickers hemifrån så jag kunde fylla på med lite energi mellan måltiderna.

Annat kul att veta är kanske att man körde en Scott Genius 60, funkade utmärkt tyckte jag. I början av veckan var det svårt att veta hur hårt man kunde stå på när det vankades 2 timmars uppförsbacke (oftast på förmiddagarna). Men i slutet hade man fått lite rutin på de långa stigningarna och vågade ladda på lite mer.

Vi hade med oss egna energibars, det var inte alls dumt. Typ två per cykeldag. Varken frukost eller lunch är som sagt särskilt mycket att hänga i julgranen märkligt nog. Middagarna var oftast rätt omfattande däremot.

Jag hade en Lundhags T24 rygga. Jag vill minnas att jag hade med flipflops, tunna byxor, 1 kalsong och en skjorta till kvällarna. Tunt reselakan räckte. Minihandduk. 1 par extra cykelbyxor/cykeltröja så att man kunde skölja upp och växla mellan dagarna. Energibars hade jag också.

Du kommer att få en fin tur!!

Lite annan typ av terräng än vad jag var van vid. En fransos vurpade här (klarade sig bra):
UCPA1.jpg

Lite svenskt brutalmeck för få hjulet någorlunda rakt igen efter kraschen:
UCPA2.JPG

Senast ändrad:
Det låter som min packning. Skorna går att spara massor av vikt på genom att antingen köra cykelskorna på kvällen eller ett par lätta lägerskor eller Teva-tofflor.

Extra cykelkläder är smidigt som du säger och väger inte mycket. Arm- och benvärmare skulle jag ha haft, en av dagarna var det ruggigt kallt. En vindjacka är inte dumt heller.

Hallå floors.

Vi är tre stycken som också kommer köra denna turen i sommar, sista veckan i juli med start den 22:a. Är det samma vecka som ni kommer köra?

Hej!

Nej, dessvärre inte. Vi kör från den 8 till den 14 juli. Är allt bokat för er del? Vi är sex personer från vår sida.

Vi har ännu inte bokat transport, men förmodligen blir det flyg till Marseille (KLM/Air France) följt av tåget till Embrun på lördag eftermiddag/kväll. Hoppas på att få lift/taxi upp till centret i Les Orres och checka in där på kvällen.
Flyg hem från Marseille på söndagen. Försöker hitta något hostel i Menton för en natt när strapatsen är över och tar sen tåget från Menton till Marseille på söndag.

Hur har ni planerat?

Vi flög till Turin och tog oss därifrån med tåg och buss till byn för att ta taxi sista biten, inga problem. Vi hade dock inte egen cykel med oss..

I Menton finns det två billiga hotell rätt nära tågstationen som funkar. Båda verkade finnas kvar i somras iaf.

Tack för infon Jomper.

Hur var det med taxi, bokade ni i förväg eller fanns det att få tag på? Taxi uppe i bergsbyarna i Franrkike brukar det ju vara väldigt ont om.

Lifta brukar dock funka bra, iaf på vintern :)

Så här har vi planerat.

Flyg ned med SAS till Nice. Vi bor där ett par dagar, sedan hyrbil till Gap och därifrån tåg och buss till Les Orres. Två nätter i Menton efter resan och sen flyg tillbaka med Norvegian.

Senast ändrad:
johnboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter fint det där alltså! Lägger ni upp RR
> när ni är hemma igen?

Det kan du lite på!

Tillbaka
Topp