Och vinnaren i kategorin udda cykel är....

Mathias

Aktiv medlem
Whyte Bikes!

Stötte av en slump på en litet udda fågel, men som ändå fått väldigt bra recensioner, att döma av de artiklar som finns återgivna på deras sajt. Mannen bakom cyklarna heter Jon Whyte och har ett förflutet i F1 (Benetton) och har jobbat på Marin Bikes. Cyklarna liknar inte mycket som i alla fall jag sett tidigare.

<http://www.whytebikes.com/>

Här är stora bilder på deras tre modeller:
PRST-4
JW-4
46

Glömde ju skriva att framdämparen dämpar först bakåt, sedan uppåt! Verkar helläskigt med ett framhjul som vandrar bakåt. Men recensenterna verkar gilla det som sagt...

Senast redigerad av en moderator:
Verkar onekligen vara en F1 kostruktör bakom dem, gissar att dem behöver samma servicenivå som F1 bilar också, alltså ett komplett team av mekaniker som fixar allt som går sönder = väldigt dyrt. Och inte var dem snygga heller :-(

Bosse

Häftigaste hojarna på länge!

Framdämparen ser lite ut som på BMW,s motorcyklar, coolt när ngn gör ngt nytt!

Jag hade gärna haft en sån!

Tord

Fast man blir ju misstänksam när de använder en traditionell gaffelkonstruktion på värstingmodellen!

Ytterligare tre goda skäl att råna en bank...

Säkert finns nånstans en liten sprint som man kan dra ut varefter man kan stoppa cykeln i handskfacket på bilen.

Träffade en som äger sådan och han är inte alls nöjd med den gaffeln. Funkar inte i svensk skog då gaffeln när den går bakåt första biten sades vara ogynnsamt. Om han fick tvärstopp och flög frammåt eller vad som hände kommer jag inte ihåg.

Finns flera gafflar som har samma konsept (först bakåt). Några av AMP-gafflarna funkade så. Horst Lietner kontruerade dom, samma Horst som har patentet på Horst-link som rätt många kontruktörer använder (bla Specialized).

Kul med folk som vågar. MTB-världen är så fruktansvärt konservativ.

Stalle

De ser förjävliga ut men de gafflarna var populära för länge sen. Tydligen är de helt grymma faktiskt. De dämpar ju på "rätt sätt".
Nu åker jag till Borlänge.

Om jag inte har helt fel så är det John Whyte som ligger bakom Marins fulldämpare. Och hans egna hojar har hög status i England.

Är det någon skillnad mot Marins TARAramar egentligen? Kan bara se kosmetiska skillnader...

z_04_attack.jpg

f

EDIT: Observera flaskhållarskruvarna på båda ramarna.

Whyte 46an verkar inte dum. Jag läste om den i nån engelsk tidning. Cykeln skulle bara väga 27,5lbs färdigbyggd.

edit: och som tidigare nämnt så är det John Whyte som designar Marin cyklarna också

Jag testade en AMP för länge sedan. Den var bra som attan. Tyvärr var jag lite för tung för fjädern som satt monterade så jag bottnade lite ofta men den hade inte samma "stiction" som vanliga teleskopgafflar har.

Sen är väl AMP F4 fortfarande en av de lättaste 80mm´s gafflarna som gjorts. Discspecific redan då, när kan det varit? Typ 95?

Att inte fler vågar prova lite mer inovativa gafflar än Svenssongafflarna (Manitou, Marzocchi, RockShox, Fox) med de allvarliga designbrister som "normala" dämpgafflar har, är för mig en gåta???

Stalle

Jag tror jag vet någon som har en sådan eller likande cykel. Han var med oss på en XC tur förra veckan. Den verkar inte specielt bra för svensk-skog. men tydligen för engelsk. Det var i alla fall vad han sa.
Fast han kanske bara ville ha något att skylla på för att han råkade komma sist någon gång :P

Kung Stalle Skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Att inte fler vågar prova lite mer inovativa
> gafflar än Svenssongafflarna (Manitou, Marzocchi,
> RockShox, Fox) med de allvarliga designbrister som
> "normala" dämpgafflar har, är för mig en gåta???
>

Jo jo, men det har ju lite med tillgänglihet att göra oxå. Oberoende gaffeltillverkare som de du nämnde kan användas av i princip samtliga cykeltillverkare. Whyte's missfoster kräver ju faktiskt en Whyte ram för att fungera.

Sedan undrar jag var i den stora fördelen ligger, eller rättare sagt vad är "Unique Selling Proposition". Är det "bibehållet försprång(trail) under inbromsning" eller är det avsaknad av "stiction"? Personligen vet jag inte om något av ovanstående är ett praktiskt problem med modern ram-geo och dagens teleskopgafflar...

Visst finns det en och annan innovativ design. Tyvärr verkar det som att om man löser ett problem så får man två nya på halsen. Vanliga hederliga teleskopisar är trots allt driftsäkra och beprövade system.

Ta tex USE Sub Antidive fork. Ser på papperet ut som en helt genialisk idé. Den niger inte under inbromsning, tack vara länkaget, men håller sig ändå aktiv för ojämnheter. Tyvärr så har den dragits med läckande packningar och hög stiction. Synd! Den lär även vara lite för flexig men gjorde man den tvåbenad som en vanlig gaffel som borde det problemet vara löst.

http://www.bicyclebuys.com/productimages/1603090.jpg

http://www.singletrackworld.com/i/usesub5.jpg

Hur är det förresten med SPV-gafflar, hur reagerar de på inbromsningar?

Visst är det så, att en gaffel är tillgänglig är roligare än ingen gaffel alls. Fast det finns ju många udda lösningar som går att sätta på vanliga ramar som är intressanta. AMP är bara en, Lawill Leader och ProFlex (K2) är två ganska lika lösningar som är udda och intressanta. Sen finns andra märken som är teleskopgafflar med intressanta detaljer. Obsyzz och Hanebrink har delat lösningar som sett intressanta Halson Invension var ju en annan goding som löste saker på lite udda sätt. Sen har vi ju ActionTec´s gaffel (sedermera Cannondale Fatty) som åxå passar vilken ram som helst.

Det finns andra problem än de du ovan nämnde som alternativa gaffelkonstruktioner löser (och ja, både stiction och förändring försprång(trail) under inbromsning anser iallafall jag är ett problem än idag)
* Extra vikt pga överlappande rör i gaffelbenen
* Användandet av en undermålig navkonstruktion (inte alla)
* Ofta begränsningar i däcksstorlek pga behov av bromsbrygga (inte alla)
* Onödigt komplex dämparteknologi med samma eller olika dämparfunktioner i de två separata benen
Alla är saker som många av de alternativa konstruktionerna inte lider av (men de kanske lider av andra brister?).

Stalle

Stalle: Bilder, bilder och bilder! Du kan inte bara slänga ur dig en massa spännande saker utan länkar och/eller bilder. Hittade bara Lawill Leader och Hanebrink (som förövrigt gör den här
usarmy.jpg
terängcykeln). Hur hittar jag bilder på de andra?

f

Saltgurkan: Du har väl sett Robin Hood på en del filmer i Sherwoodskogen. Nog ser det lite olikt ut mot den svenska barrskogen :)

Jag har en Marin Attack Trail ram (se bilden i feffemannens inlägg ovan). Kan meddela att det till och med står "design by Jon Whyte" på baksvingen, så skillnaden mellan Whyte-och Marin-ramarna är nog mindre än kosmetisk :-)

/magnus

hmm... den där hope-bromsen på 46:an kände jag inte igen. Den såg oerhört smutt ut. Är det någon som känner igen modellen?

/rikard

"Stalle: Bilder, bilder och bilder! "

Vet inte om jag kan skaka fram bilder. Men jag kan ju göra några försök...

AMP: F3:an och F4 Blt
http://www.bikepro.com/products/amp/fork.html

Proflex
http://www.timpilling.u-net.com/proflex.htm#Girvin crosslink Expert
Eller
http://www.risseracing.com/applications/images/girvin.jpg

Senare kom K2 men elektroniskt styrd dämpare till Gervin/ProFlex/K2-gaffeln
http://www.proflex.demon.co.uk/855headfeatures/k2bike/smart.htm

Action Tec´s gaffel ser ut som Cannondales Fatty fast den passar i 1 1/8 styrrörsmodell. Det var altså Cannondale som köpte Action Tec´s patent på den konstruktionen
http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/images/large/4FS1SWHT.jpg

Halson Inversion fork var alltså av uppochnervänd konstruktion men kunde ändå använda vanliga bromsar (alltså inte disk specifik som alla normala uppochnervända gafflar är)
http://www.mtb-news.de/forum/showthread/attachment.php?attachmentid=15700

Så där fick vi med några. Jag klickade lite snett men vi fortsätter här.

Obsyss (som vara Sunn´s gaffelmärke) och Hanebrink var tidigt ute med XC-gafflar med 20mm axel. Inte för att det skulle bli starkare utan för att konstruktionen är bättre och då kunde man göra gaffeln lättare. Hanebrink har inte längre kvar den gaffeln i sitt sortiment och Obsyss finns inte längre. Hittade inga bilder på dessa heller.

Stalle

Mycket intressant att nämna är att Mavericks gaffel är nästan exakt samma som Obsyss- och Hanebrink-gaffeln var för ca 5 år sen. Mål och metoder verkar vara desamma:
* att göra en lätt gaffel
* tjock genomgående axel för att bli lätt, inte stark
* quickrelease till genomgående axel
* dubbelkrona för att kunna göra den stabli nog trots låg vikt
* skivbromsspecifik
* Avsedd för tuffare XC/freeride

Mavierick är mao en numera omodern gaffel ;-) ... nä... men långtifrån först.

Stalle

Faktiskt blir det inte så mkt dyrare med DUCen om man jämför med top of the line från andra tillverkare, exempelvis Fox, White och Thomson. Som navalternativ har CK hoppat på tåget... kanske fler följer? Styrstammen känner jag inte till någon som gör alternativt. "Vi" med hardtails får nog vänta tills den enkelkronade versionen dyker upp.

Obsys-gaffeln för XC var väl mer en prototyp vad jag vet. Den fanns i en DH-version i "produktion" (följde med Radical +?), men den fräcka versionen för XC som skulle väga 1 kg + some change har jag bara sett som en "nyhetsnotis". Dessutom skulle den ge minimalt med slaglängd, under 2". Maverick ger meeer..., för att travestera ett annat M-företag :)

Marzocchi Bomber RAC är ju en annan (snygg) skapelse för tuffare XC, hade den haft Mavericks nav/snabbkopplingssystem så...

John Whyte är mannen som designat Marins heldämpade cyklar i flera år nu, han kommer från formel 1 branschen där han designade dämpning/fjädring på F1 bilar. Även min gamla Marin Mount Vision från 1999. Vid sidan om det jobbet så gör han egna cyklar, med samma "grundram" som på Marin, men en egen framdel som är rätt udda. Framgaffeln ska fungera så att den inte gungar eller dyker vid bromsning, vilket är riktigt smart. Men numera när SPV även kommit på framgafflar känns det inte lika nödvändigt med en Whyte. Men de är fina, helt klart, skulle nog inte tacka nej till en sån om priset var rätt.

/Leo

Prototyp... ja det är möjligt, du har säkert rätt. Nåja...

Precis RAC:en!!! Var blev den av? Det var ju nytänkade och klurigt värre. Kommer ihåg att RST kom med en gaffel som hade samma filosofi som RAC:en. Hette den inte Alfa boy eller nåt?...

http://www.rst.com.tw/pr/front/rst/Mountain/alf_power.htm

Här var den... RST Alfalfa. Inte uppochnervänd men väl tidigt ute med disk specifik, genomgående axel och som verkar vara ämnad åt friirajders.

För övrigt så tänkte jag meddela att jag hade FEL! Ja trot om ni törs men den store tänkaren Nilsson hade fel ;-)

När jag nämnde att AMP och ProFlex rörde sig på samma sätt som Whyte-gaffeln så var jag förvirrad. Whyte rörde sig bakåt-uppåt medans AMP och ProFlex rör sig framåt-uppåt. Deras teori var att hjulet snabbare skulle "klättra över" hindret. Vet inte vilket som är bäst?

För övrigt är Maverick-gaffeln grymt het. Trots att det är en teleskopgaffel ;-)

Stalle

Tillbaka
Topp