Ocklusionsträning, strypträning, blodflödesrestriktion (BFR), Kaatsu

Det ena behöver såklart inte utesluta det andra, jag tror att traditionell styrketräning med tydlig progression i kombination med ocklusionsträning (denna med väldigt långsam progression) bör kunna ge det bästa av båda världar.

Är det bara jag som funderar på vad syftet med träningen är när man börjar manipulera blodflödet?

.A. sa:
Är det bara jag som funderar på vad syftet med träningen är när man börjar manipulera blodflödet?

Japp, det är nog bara du.
All träning ska vara prestations- och resultatinriktad annars kan det vara ?

Skämt åsido så är det om man tänker på det inte så extremt som det kan låta. Det är egentligen samma sak som man åstadkommer med traditionell högreps styrketräning, som ger den där "pumpen" som bla kroppsbyggare eftersträvar.
Det man uppnår vid pump i musklerna är just intern ocklusion, vilket ansamlar metaboliter och triggar muskeltillväxt.

Att skapa ocklusion med externa hjälpmedel är bara ett i raden av träningsredskap för att skapa ett scenario på ett hanterbart (och eventuellt mer effektivt) sätt.

Men jag kan hålla med om att det kan låta extremt första gången man hör talas om det.

Nu har jag börjat köra med de pneumatiska banden. Vilken fruktansvärt mjölksyra man kan skaffa i benen på så kort tid. Helt sjukt. Provat korta intervaller med 8,7 samt 6 kg i viktkorgen (160 mmHg).

Svårt få till böj. Får så satans ont i framsida lår (precis kring nedre avgränsningen på 10 cm bandet) fr o m set 2.

Armarna med 200 mmHg blir lite met stas än när jag kört med hårt åtdragna vanliga band (2cm tjocka).

Hur är det egentligen med risk för blodproppar i samband med den här metoden? Då tänker jag särskilt på om man har "anlag" för det.

geologen sa:
Hur är det egentligen med risk för blodproppar i samband med den här metoden? Då tänker jag särskilt på om man har "anlag" för det.

Följande stycke angående säkerhet kan vara intressant för den som är orolig för risken för blodproppar bla. (samma text från ett inlägg på föregående sida)

Sciencedirect sa:
Despite the increased risk of a postoperative deep venous thrombosis (DVT) in orthopaedic extremity surgery, use of a pneumatic tourniquet does not appear to be an independent risk factor and tourniquet deflation is instead associated with antithrombolytic factors.10 In fact, it is well established that acute bouts of tourniquet use have fibrinolytic potential.16, 17, 18 Furthermore, resistance exercise has been shown to stimulate the fibrinolytic system.19 To date, BFR studies have not found potential markers of thrombus formation when specifically evaluated. Madarame et al.20 found no increase in markers of thrombin generation or intravascular clot formation after BFR with exercise. Likewise, Clark et al.21 did not show any changes in the fibrinogen, D-dimer, or C-reactive protein level acutely after 1 bout or after 4 weeks of BFR and high-intensity interval training. In addition, they found that the level of tissue plasminogen activator (a fibrinolytic protein) was significantly increased after BFR and high-intensity interval training. Therefore, these previous findings indicated that BFR therapy may have the potential to actually help prevent a blood clot or decrease the risk of DVT by activating proteins that are involved in the breakdown of blood clots.
Källa: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212628718301063

Sammanfattningsvis utifrån de studier och samlingsstudier jag läst kan jag inte se några ökade risker, ens när man tänjer på gränserna en bra bit över de rekommenderade riktlinjerna vad gäller tryck samt tid under tryck.

Dr_Rydell sa:
Nu har jag börjat köra med de pneumatiska banden. Vilken fruktansvärt mjölksyra man kan skaffa i benen på så kort tid. Helt sjukt. Provat korta intervaller med 8,7 samt 6 kg i viktkorgen (160 mmHg).

Svårt få till böj. Får så satans ont i framsida lår (precis kring nedre avgränsningen på 10 cm bandet) fr o m set 2.

Armarna med 200 mmHg blir lite met stas än när jag kört med hårt åtdragna vanliga band (2cm tjocka).

Ja det är rätt vansinnigt faktiskt. Efter 3set böj, och ca 7min, kan jag provocera fram en sån enorm smärta i låren som inte ens ett långlopp på 3tim+ med 90%+ av maxpuls i snitt kan åstadkomma.

Det känns så enorm effektivt, så av ren placebo inbillar man sig att det lär ha åtminstone någon effekt (bygger pannben om inte annat).

Testa att supersetta benspark/lårcurl, omkring 160mmHg och sträva efter 30/20/20/30 repetitioner i dina fyra set, där övningarna körs växelvis utan vila (man är klar på ca 8min)
Pumpen i låren efter en sådan övning är inte av denna värld.
Jag har aldrig, under mina 10år+ på gymmet, fått baksida lår att svälla så mycket.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6530612/

Patterson SD, Hughes L, Warmington S, et al. Blood Flow Restriction Exercise Position Stand: Considerations of Methodology, Application, and Safety. Front Physiol. 2019;10:533. Published 2019 May 15. doi:10.3389/fphys.2019.00533

BFR-RE = voluntary resistance exercise
BFR-AE = aerobic exercise

Bilagor

• BFR-RE model.png
    BFR-RE model.png
    8.3 KB · Besök: 291
  • BFR-AE model.png
    BFR-AE model.png
    6.1 KB · Besök: 283
Här ser man tydligt verkan av en relativt lätt strypning (120mmHg) i 10min inledningsvis.
Effekten är 50% av FTP, och trots detta tar sig pulsen gradvis in i pulszon3.
Såfort strypningen åker av efter 10min så tar sig pulsen ned till zon1 igen, där den hör hemma givet belastningen.

Känslan i musklerna är klart påtaglig, påminner om den stumma känsla man kan dra på sig i slutet av ett långlopp.

Bilagor

• _20191202_154034.JPG
    _20191202_154034.JPG
    33.5 KB · Besök: 273
Jag fick mina band idag och körde mitt första ocklussionspass med benböj.
De är vanliga band utan mätklocka och jag hade nog inte dragit åt ordentligt för det kom aldrig någon riktig smärta.
Jag körde benböj hemma med en 10kg vikt så det kanske var i lättaste laget också.
Lite svårt att hitta rätt åtdrag då jag inte hittade något bra ställe att känna av pulsen på benen.

ujja sa:
Jag fick mina band idag och körde mitt första ocklussionspass med benböj.
De är vanliga band utan mätklocka och jag hade nog inte dragit åt ordentligt för det kom aldrig någon riktig smärta.
Jag körde benböj hemma med en 10kg vikt så det kanske var i lättaste laget också.
Lite svårt att hitta rätt åtdrag då jag inte hittade något bra ställe att känna av pulsen på benen.

Jag hade samma problem som du men läste någonstans att man kunde spänna sina band, vänta en liten stund och sedan trycka ett finger hårt i handflatan. Om man blockerat tillbakaflödet tar det längre än 2 sek för det vita märket man får i handen att få tillbaka sin ursprungliga färg.

En bra sammanfattning över det senaste inom detta område:

Blood flow restriction training and the high-performance athlete: science to application

Stycket som handlar om "Endurance-trained athletes" var lite extra intressant (som komplement till alla studier som pekar mot främst hypertrofi). Sen är ju som sagt frågan vad dessa ökningar betyder i reella termer.

"

BFR-Training Adaptations in Endurance-Trained Athletes

It is well documented that short-term, intensified interval training can improve the physiological adaptations and performance in athletes (17). Although BFR exercise has typically been associated with resistance training, emerging evidence supports that BFR can improve the physiological response to interval training in athletes. In well-trained cyclists (x−x- V̇o2max >60 mL·min−1·kg−1), 4 wk of supplementary sprint-interval training (SIT) with BFR during rest periods increased pulmonary maximal oxygen uptake (V̇o2max) by ∼5%–6% with a simultaneous trend toward a greater maximal aerobic power output (∼3%–4%) (5, 6). By contrast, no change occurred in control groups performing SIT without BFR. In these studies, BFR was applied during the first 2 min of each recovery period as opposed to the traditional application (i.e., during exercise), yet improvements in V̇o2max were still apparent. Despite an increase in V̇o2max, this did not manifest as an improvement in 15-km time-trial performance from baseline (6), and critical power increased similarly compared with SIT without BFR (∼3%) (5). It is possible that the selected time-trial test lacked the sensitivity to detect small improvements with trained athletes. Alternatively, a shorter, higher-intensity performance test designed to elicit a greater fraction of aerobic power output may have revealed a performance benefit.

Supplementary BFR training also appears effective when performed during lower-intensity intervals. In a group of well-trained rowers (x−x- V̇o2max ∼63 mL·min−1·kg−1), three weekly sessions of low-volume (2 × 10-min bouts), low-intensity (below first lactate threshold) rowing with BFR on the legs were added to 5 wk of regular training and compared with a control group that continued training without BFR (4). Unexpectedly, large improvements in V̇o2max (9%) and maximum aerobic power output (15%) were observed only in the rowers who trained with BFR. No competition-performance outcomes were measured in the study. Thus, despite the large effect on aerobic variables, the impact on actual rowing performance remains unclear. These studies demonstrate that supramaximal- or low-intensity BFR training of a short duration (4–5 wk) can increase the aerobic power of endurance-trained athletes. However, translation of these benefits to competition-performance needs further evaluation."

Verkar som en fysiologisk förklaring till ökat Vo2Max kan bero på ökad diameter på lårens artär (~4%) enligt nedanstående studie

Training with blood flow restriction increases femoral artery diameter and thigh oxygen delivery during knee-extensor exercise in recreationally trained men

Key points: Endurance-type training with blood flow restriction (BFR) increases maximum oxygen uptake ( ˙VO2maxV̇O2max ) and exercise endurance of humans. However, the physiological mechanisms behind this phenomenon remain uncertain. In the present study, we show that BFR-interval training reduces the peripheral resistance to oxygen transport during dynamic, submaximal exercise in recreationally-trained men, mainly by increasing convective oxygen delivery to contracting muscles. Accordingly, BFR-training increased oxygen uptake by, and concomitantly reduced net lactate release from, the contracting muscles during relative-intensity-matched exercise, at the same time as invoking a similar increase in diffusional oxygen conductance compared to the training control. Only BFR-training increased resting femoral artery diameter, whereas increases in oxygen transport and uptake were dissociated from changes in the skeletal muscle content of mitochondrial electron-transport proteins. Thus, physically trained men benefit from BFR-interval training by increasing leg convective oxygen transport and reducing lactate release, thereby improving the potential for increasing the percentage of ˙VO2maxV̇O2max that can be sustained throughout exercise.

Abstract:
In the present study, we investigated the effect of training with blood flow restriction (BFR) on thigh oxygen transport and uptake, and lactate release, during exercise. Ten recreationally-trained men (50 ± 5 mL kg-1 min-1 ) completed 6 weeks of interval cycling with one leg under BFR (BFR-leg; pressure: ∼180 mmHg) and the other leg without BFR (CON-leg). Before and after the training intervention (INT), thigh oxygen delivery, extraction, uptake, diffusion capacity and lactate release were determined during knee-extensor exercise at 25% incremental peak power output (iPPO) (Ex1), followed by exercise to exhaustion at 90% pre-training iPPO (Ex2), by measurement of femoral-artery blood flow and femoral-arterial and -venous blood sampling. A muscle biopsy was obtained from legs before and after INT to determine mitochondrial electron-transport protein content. Femoral-artery diameter was also measured. In the BFR-leg, after INT, oxygen delivery and uptake were higher, and net lactate release was lower, during Ex1 (vs. CON-leg; P < 0.05), with an 11% larger increase in workload (vs. CON-leg; P < 0.05). During Ex2, after INT, oxygen delivery was higher, and oxygen extraction was lower, in the BFR-leg compared to the CON-leg (P < 0.05), resulting in an unaltered oxygen uptake (vs. CON-leg; P > 0.05). In the CON-leg, at both intensities, oxygen delivery, extraction, uptake and lactate release remained unchanged (P > 0.05). Resting femoral artery diameter increased with INT only in the BFR-leg (∼4%; P < 0.05). Oxygen diffusion capacity was similarly raised in legs (P < 0.05). Mitochondrial protein content remained unchanged in legs (P > 0.05). Thus, BFR-interval training enhances oxygen utilization by, and lowers lactate release from, submaximally-exercising muscles of recreationally-trained men mainly by increasing leg convective oxygen transport.

Tillbaka
Topp