odämpat till HT eller till heldämp?

frantic

Ny medlem
cyklar idag med en odämpad cykel och skall nu skaffa en ny.
lurar lite på om jag skall satsa på heldämpat eller en HT. Cyklar mest på småstigar med en hel del rötter, lösa stenar och trixiga backar. hur stor är skillnaden mellan en HT och heldämpat? kommer den vara lika stor som skillnaden mellan odämpat och framdämp? är det stor skillnad på odämpat och HT?

En hardtail med framdämpare gör stor skillnad mot en helt stel cykel. Sedan är skillnaden upp till heldämpat nästan lika stor. Det du ska fråga dig är om du är villig att betala det dubbla priset som en heldämpad av likvärdig kvalité kostar som en hardtail med bra framdämpare. Det är oftast faktor två man får räkna med när man tar steget till heldämpat. Billigare går att hitta men då får du i gengäld mindre hållbara komponenter på cykeln. Räkna med från 15kkr och upp för heldämpat.

Själv kör jag både och. Hardtail på vintern, heldämpat på sommaren. Det är tur att vintern är kort här nere i Göteborg. ;-)

/Leo

Försök att få provcykla en heldämpad. Det vore ju synd att köpa en HT för att sedan upptäcka att man helst vill ha en FS. Det finns inget som säger att man man måste gå via en framdämpad HT först.

Sen kan skillnaden mellan två FS vara större än skillnaden mellan en FS och HT

Om du kommer dirrekt från en stel HT skulle jag kanske inte kolla på heldämpade med mer än 4" fram och bak.

Kör själv FS för att jag tycker att det är roligare.

Peter E

Jag tycker också det är roligare med en heldämpad, i knixig terräng sväljer den en massa utan att blinka som man skulle vara tvungen att parera på en HT.
Per
<http://lowdin.nu>

Om man ska vara lite konkret så har jag i alla fall konstaterat att Trek Fuel 80 var en ganska billig heldämpad ca 15000kr, ibland ännu billigare. Visst inte de de bästa komponenterna men allt är ju ändå slitdelar på en mtb, som ändå kommer att bytas på sikt.
Marin heldämpade på cyklelnetto.com är kanske ännu mer prisvärt alternativ.

För att svara på en av ursprungsfrågorna:
Det ÄR stor skillnad mellan odämpat och HT.
Men det är även STOR skillnad på olika gafflar !!

HT är för det mesta snabbare (om det inte är mkt bröt..), mer tekniskt krävande, lättare och billigare än FS.
Man får en "bättre" cykel för pengarna om man köper HT..

Var cyklar du mest? Cyklar man nästan bara sådant som skulle kunna vara en del av xc-bana tycker jag att man skall välja HT!! Då räcker det!!

Om man däremot har ambitioner för mer bröt än så kanske man kan börja snegla åt FS-hållet.

Det är väldigt mycket avhängigt vad du kan satsa. För under 10KKR får du en godtagbar HT men ingen FS värd namnet. Däremot för 15KKR börjar det nu finnas mkt bra FS. Har en kompis som köpte en Epic på höstrea för strax under 15K. Lysande cykel, snabb, kvickstyrd, och kapabel att hantera nästan vilket bröt som helst.

Per
<http://lowdin.nu>

håller helt med mytomspunnen men en HT är inte alltid snabbast ett antal xc tävlingar har faktiskt vunnits på FS under åren. Men helt klart är att du får en betydligt finare HT för samma pengar som en FS. Samt mindre meck så du kan cykla i stället.

Okej jag håller mig till ursprungsfrågan:
frantic skriver att han cyklar mest i terräng.
Svaret är givetvis att FS är lämpligast på småstigar med rötter och sten både uppför och framför allt nedför trixiga backar.

Hur stor skillnaden är på en stel och studsig stenhård obekväm uttröttande påfrestande hardtail och en mjuk härlig bekväm följsam och skonsam förlåtande, avslappnad heldämpad cykel? Ja den är markant. :-)

Vad man menar med "Terräng" eller närmare bestämt "rötter, lösa stenar och trixiga backar" kan ju vara lite vad som helst! Jag cyklar i terräng på både rötter, lösa stenar och upp och ned för en hel del trixiga backar...tycker jag i vilket fall!! För min cykling tycker jag att HT passar alldeles strålande!!

Däremot finns det en hel del freeride människor som säkert inte tycker att det jag cyklar på är särskilt trixigt över huvud taget...

En underbar känsla med en heldämpad med lite slag är "point and shoot"-känslan när det är riktigt stökigt och går undan utför.

Cykeln är kapabel för otroligt mycket mer än man tror, min Enduro räddade mig ett antal gånger i alperna när jag först tyckte att jag tappat all kontroll. Siktade bara dit jag skulle och hamnade exakt där jag tänkt, trots att jag trott att jag skulle flyga all världens väg.

Inte så ofta det går att utnyttja den kapaciteten här hemma tyvärr :-(

jonas@happymtb.org wrote:

> Cykeln är kapabel för otroligt mycket mer än man tror

Amen!

Detsamma gäller cyklisten.

Under Kjells Tur '03 hände det flera gånger att jag inte trodde att jag skulle kunna cykla igenom en del lerpartier och tänkte fega ur foten ur pedalen. Men leran hade låst pedalen så jag vackert fick sitta där jag satt - och klarade flertalet lerhål över min förmodade förmåga.

Oftast handlar det mest om att våga, vilket vi såg prov på när vi var i Lugnet, Falun och kikade på Downhill :)

Kör själv en odämpad men funderat på att uppgradera. En ny cykel vore jäsingens kul även om min gamla flicka alltid kommer ha en plats i mitt hjärta.
Har lekt med tanken att sätta en dämpargaffel på min nuvarande, killen i lokala cykelbutiken var positiv till det men i slutändan är han ändå en försäljare och jag en potentiell kund. Nån som har erfarenhet av att byta stel gaffel till dämpare? Har bl a läst att ramgeometrin och därmed hela cykelns uppförande kan ändras...
Alla åsikter, råd mm välkomna.

/Eric.

En dämpgaffel är (nästan alltid) längre än en stel gaffel!
Därmed blir hjulbasen längre om man byter till en dämpgaffel och cykeln kommer att upplevas något "slöare" från sväng till sväng men också mer kursstabil.
Det är heltklart en smaksak om man tycker att det är skönt eller oskönt!

OK ni har övertygat mig.... heldämpat får det bli!
Var precis och tittade på en specialized FSR från 2003 som dom ville ha 10800:- för. Vad tror ni, bra cykel? bra affär?

Tillbaka
Topp