Off topic är ju litet jobbigt

Mathias

Aktiv medlem
Jag har dristat mig för att skriva det här för att jag vet att jag kommer få omedelbart mothugg och att jag känner mig som en gnällputte och jag hatar gnällputtar.

Jag tycker att det är litet irriterande med alla Offtopic inlägg. Jag är inte intresserad av att läsa om Doom3 eller läckande bensintankar eller vad det nu kan vara på ett cykelforum. Må vara att Happy växt litet utanför gränserna för ett forum och blivit en community, men när vartannat inlägg handlar om andra saker än cykling... jag vet inte. Det känns bara som att för 6 månader sen så var det kanske max ett OT på varannan sida men det kanske bara är "det var bättre förr"-reflexen.

Så min alldeles personliga önskan är att man kanske funderar en extra gång över om det är rätt forum att posta det som är off-topic i. Jag har ingenting att bestämma om här utan tycker bara det är trevligt att gotta mig i cykelmys hela dagarna, så var och en får förstås göra som de vill. Att trådar spårar ut är en annan sak, det händer väl den bäste. http://happymtb.org/forum/read.php/1/79909/79991#msg-79991 , http://happymtb.org/forum/read.php/1/73677/73677#msg-73677.

Mina två cent som man sade back in the days.

Jag är beredd att hålla med till viss del. Däremot finns det en god portion samlade kunskaper och erfarenheter här som jag iaf gärna tar del av om jag undrar över något. T.ex. min postning om PC vs. Mac.

Dom _urspårade_ trådarna ser jag däremot gärna mindre av.

Men, men...årstiden kanske åxå har en viss inverkan?

Jag tycker det är riktigt sansat här jämfört med de flesta andra forum (för andra intressen) jag har använt.

:)

Tobbe! Fasken, hade jag sett att det var du som hade postat inlägget om bensintanken hade jag inte tagit upp det som exempel när jag bashade litet mot offtopic inlägg eftersom du står av 95% av contenten här ändå menar jag! Så får jag framföra min ursäkter å det ödmjukaste?

Jag tror alla åtminstone gillar någon OT-tråd men det är lite trist att dom knuffar bort cykeltrådarna från förstasidan så dom glöms bort. Det skulle nog bli mer omsättning på cykeltrådar om dom var flera på framsidan..

Det trista är när OT-trådarna handlar om saker som garanterat kommer starta konflikter. Som politik eller religion tex. Om jag får slippa dom ämnena skulle jag tom kunna tänka mig att stå ut med "skryta om en dyr sak jag äger -trådarna" och "kolla vad jag är en fin människa med kvällstidningskorrekta åsikter som gärna vill idiotförklara någon annan -trådarna"..

Jag som tycker politik- och religion-trådarna är de mer spännande OT-trådarna. Är imponerad över att så bra debatt som det ofta varit kan hållas på ett forum. De brukar inte ens följa Erik H's forumregler.

Kan hålla med om att många ibland borde tänka en extra gång innan de trycker på posta-knappen. Inklusive jag själv. Samtidigt så blir det inte lika torrt och asocialt med lite kringsnack.

Kan hålla med till viss del, men det är svårt att låta bli. Undrar man t.ex. nått angående datorer så får man ofta båda snabbare och trevligare svar här än på ett datorforum.

Det =David skriver, att ot-trådarna ofta gör att cykeltrpdar hamnar utanför förstasidan är ju lite tråkigt men samtidigt är ot trådarna rätt kul att läsa. Tydliga rubriker tycker jag är viktigt oavsätt om det är ot eller inte.

Mathias Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbe! Fasken, hade jag sett att det var du som
> hade postat inlägget om bensintanken hade jag inte
> tagit upp det som exempel när jag bashade litet
> mot offtopic inlägg eftersom du står av 95% av
> contenten här ändå menar jag! Så får jag framföra
> min ursäkter å det ödmjukaste?
>
> --------------------------------------------------
> --------------------------------------------------
> -------------------
> "If you can’t make it up the hill, it’s not
> because your bike sucks it’s because you’re fat
> & lazy."

Varför göra skillnad på folk?

/Fredde

Att snacka spel verkar vara extra fult i de flesta sammanhang. Har aldrig tagit upp ett OT-topic men när jag slängde upp en OT tänkte jag folk kommer att kommentera mitt inlägg och det verkar ju stämma.

>Varför göra skillnad på folk?

Jag menade att jag inte borde tagit Tobbes inlägg som exempel eftersom han postar väldigt mycket vettigt och väldigt sällan startar Offtopic-trådar. Tobbe skrev även han i "Dags för ny klocka" att tråden borde markerats som offtopic t.ex. Dessutom är han en hyvens kille - bara det!

Kan man inte prioritera trådarna så att OT trådar automatiskt hamnar under de "riktiga" trådarna

/Mattias (som postar utan att tänka igenom förlaget först :))

Det är nog så att det är dags att splitta forumet på nåt bra sätt. Att ha två "paneler" med trådar och flytta alla OTtrådar och urspårade trådar till den undre panelen är kanske en enkel lösning.

/rikard

Själv tycker jag du gjorde helrätt som valde mig som exempel, synd att du inte gjorde det med flit bara :/

Varför ska mina OT-trådar vara accepterade bara för att jag skriver vansinnigt mycket? Säkert hälften av det jag skriver är bara nonsens och leder till urspårningar i vart fall... Fast på sistone har jag låtit bli att posta en del färdigskrivna svar, eller avbrutit svarandet halvvägs.

OT-trådar bör märkas därefter, men samtidigt har jag sett icke-OT som blivit märkta OT för att folk inte tror att de ska vara accepterade annars.

Sant är dock att andelen OT ökar i takt med att utecyklingen minskar och fler medlemmar strömmar in. Hur många gånger orkar vi disskutera samma växeljustering t.ex.? Mycket har redan blivit avhandlat men vi vill fortfarande "umgås" cyklister emellan så att säga.

När forumet delas upp är jag rädd att OT-postningen kommer att öka. Folk begränsar sig nog ändå idag men kommer en specifik hörna för OT-inlägg kommer det att vara legitimt att posta OT på ett helt annat sätt.

Om något tycker jag folk ska skriva tydliga rubriker, men det känns inte som något jätteproblem idag, det har varit värre.

Hmmm, jag vet inte om jag gillar ot-trådarna eller inte. men vad är alternativet?. att det blir mindre rullians på forumet vilket ivf jag tycker är skitråkigt och segt. något som gör att ivf jag hänger på happy är att det ofta finns mycket nytt att läsa.

Tjo!
Har själv skapat flera av OT trådarna och postat minst en gång i varje skulle jag tro... (skyldig med andra ord.)

Jag förstår varför vissa inte tycker om OT-trådar samtidigt som jag själv inte har något emot dom. Jag accepterar en tråd om bensintankar och varför inte en om klockor liksom urspårningar lätt händer när någon hoppar på ett stickspår någonstans i tråden. Dessa trådar kommer som ett avbrott i allt cykelrelaterat (minst 85% handlar om cyklar tror jag nog!) och stör i vart fall inte mig så länge som dom är utmärkta med ett "OT".

Jag menar hur många gånger kan man diskutera kedjelängd på en HT? Hur många olika diskussioner X.9 vs. XT kan man ha? Hur många olika sätt kan man justera sina V-bromsar på, eller hur många diskussioner om det går det att ha?

Om man tittar på vilka trådar som det skrivs mest i så är dom ändå oftast cykelrelaterade. Jag tror nog att 99.99% av alla Happyiter fortfarande ser detta som främst ett MTB-forum. Förresten vad ska betäcknas som OT?

Jag är totalt 100 procentigt ointresserad av landsvägscykling och liggcyklar, detta är ett MTB forum, vad har då dessa här att göra? OBS! Menar inget personligt här. (Alltså ingen behöver ta åt sig alt. tänka vilken idiot jag är.) Varför ska man diskutera MP3-spelare, vad har dom eg. med MTB att göra? Varför diskutera OT-trådar, är inte det OT? ;)

Senast redigerad av en moderator:
Vi får väl börja tagga trådarna lite bättre. Den här tråden skulle kunna taggas Happy:

Om vi påminner de som startat OTtrådar utan Ot-tag om att de glömt/borde tagga ämnesraden med nåt lämpligt så kommer det här att lösa sig självt ganska snart.

/rikard

Tänk på hur ni själva & andra umgås i verkliga livet, även om man har ett gemensamt intresse så innebär det ju inte att man bara pratar om det, eller hur?

Dvs jag tycker att det viktiga inte är att man snackar om enbart mtb utan att det finns folk här med samma huvudintresse. Att man sen "snackar" om allt möjligt är ju ren bonus. Så fram för ett kul forum med intressanta diskussioner om allt möjligt, men där självklart huvudfokus ligger på MTB. Och det är ungefär precis så här det funkar idag... Leve Happy!

Ett strukturerat forum där det är helt förbjudet att diskutera om annat än cyklar tycker jag låter tråkigt. Och att man inte får glida in på ett annat ämne i en tråd är också onaturligt för de flesta. Har ni nån gång tänkt på hur en diskussion med kompisarna egentligen flyter runt mellan olika ämnen? Men självklart är det ju bra om personen som frågar om något får svar på sin fråga innan det spårar ur... Så allmänt hyfs behövs ju, precis som i vanliga livet, man avbryter ju inte någon så fort han tar upp något nytt.

Och som redan är nämnt här, det finns åtskilliga cykeltrådar på Happy som jag tycker är fullständigt ointressanta, men det gör ju inget för det är ju bara att låta bli dom.... Det är detsamma med OT-trådar. Men det är ju bra att fortsätta märka upp dom med OT, på samma sätt tycker jag ävan att alla trådar ska ha tydliga rubriker. Det är ju lite onödigt med titlar av typen "vad tycker ni om detta?" o d

Ha det gött
/Thomas

Thompa, jag tycker du har helt rätt.

Det var exakt därför jag valde att inte förbjuda OT-trådar och trådar som glider från ämnet när jag startade forumet.

Hejsan!
Personligen tycker jag att tråden "våra hojar" är väldigt trevlig! Hoppas att den alltid ligger på 1:a sidan! :-) Ska posta en bild på min egna Focus så snart jag lyckats ta en bra bild på den...
Annars tycker jag att det funkar bra med trådarna. Är ju en väldans massa kunskap i olika ämnen samlade hos alla happyiter och ofta får man ju väldigt,väldigt bra svar på ev. off-topic problem som man går och funderar på. Men det vore kanske en idé, som ngn skrev tidigare, att ha en delning av forumet för OT inlägg typ.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Mv Björn

Har inget emot en del OT trådar, så länge det är "OT:" i ämnesraden. Visst, det har blivit mer men jag tror helt enkelt det har med att göra att det just nu är lågsäsong(ajfan!?) för cykling. Alltså vill man prata om lite mer saker än bara cykling. På sommaren är det mkt mer cykelsnack istället än OT, eller hur?

En del av charmen på ett forum är ju att det blir som ett slags kafé/pub/fritidsgård där man kan prata om det mesta. Även om de flesta pratar om cykling så kan man passa på och fråga/diskutera om annat också. Vi har otroligt mycket kunskap bakom alla användarna på Happy, det är skoj att läsa om saker man knappt visste om ibland. :-)

Såg att jag nästan upprepade vad Thompa skrev, men jag hann inte läsa så lång innan jag började klottra ner mitt svar... :-P

/Leo

Thompa: Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Happy växer upp helt enkelt. Förut var det cykelnördar som diskuterade de innersta finesserna av cykling. Numer är det cykelintresserade som diskuterar allt möjligt.

Förmodligen är det väl bara jag som är litet undernärd vad det gäller cykling just nu när jag fått min nya hoj. Jag får väl ta och skaffa en prenumeration på Dirtrag och Singletrack så kommer jag och diskuterar morisk poesi & luftmadrasser med er andra sedan.

Och en på Bike.

Muerto Skrev:
> landsvägscykling och liggcyklar, detta är ett MTB
> forum, vad har då dessa här att göra?

Alla former av cykling är välkomna, även om det står mtb i adressen hit. Fast jag delar ditt ointresse för lvg och speciellt TdF. Jag har försökt få jomper att censurera TdF på samma sätt som Golf men inte fått något gehör ;)

Jag håller med Mathias i hans första inlägg. Sedan är det ju rätt irreterande med alla OT som inte har det i rubriken, gäller iofs även generellt otydliga rubriker.

Sen alla dessa kolla på blocket...känns bra ointressanta för mig!

/Anders

Adam7125 Skrev:
> Hallå där Mathias den här tråden som du har
> startat är ju också off-topic.

Det står iaf, Off topic det första det gör i ämnesraden ;)

Fast jag tycker den är on topic eftersom den berör happy som community.

Leo Skrev:
> Ska
> vi prata om stormen, den andra som kommer strax?
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Ja inte kommer den hit varjefall!=)

/Fredde

Nu sitter Laila F i klistret! Först klanta sig så alla drönare är arga på henne och sedan säga att hon är stolt över UD´s insats i Thailand. Fattar hon inte att hennes uppgift som politiker är att spela med media och lura oss så att Partiet vinner nästa val?

Senast redigerad av en moderator:
Nej tack, ingen frifart på våra vägar. Jag får väl erkänna att jag själv är en stor syndare i ämnet men tänk om alla utan någon som helst koll, och kass bil, började göra samma det hade blivit livsfarligt längs vägarna. Funderar på att uppdatera mej på bil. Har tittat lite på -02 -03 V70 D5 men tänkte avvakta vad som händer med beskattningen av dieselfordon. Nån som vet?

"If it aint broken, dont try to fix it"

fri fart för cykel hade väl kanske varit ngt? hur många ggr har man inte legat för fort på en 30väg eller så.
annars (för att knyta till klocktråden), så borde det ju vara lag på hastighetsmätare åsså.

Om man ger sjutton i o läsa/svara på OT trådarna så försvinnder dom ganska fort ner i listan.
Tillslut kanske OT gänget ger upp.. kanske...

Allvarligt talat så tycker jag OT trådar ofta kan vara roliga att läsa. Håller helt med Thompa i det han skrev. Det här är ett mycket väl fungerande forum och iden med att dela upp forumet och göra en egen avdelning för OT trådar tror jag skulle ta bort mycket av energin i forumet. Eftersom det är så mycket aktivitet här så försvinner ju de inlägg som inte intresserar så många ganska snabbt. Något man dock bör tänka på tycker jag är att sätta en så "rätt" rubrik som möjligt. Trots allt så är det väl minst 90% som i vart fall börjar "on" topic. Att de sedan eventuellt spårar ur gör väl inget.
Skalman och Lundatok, ni hjälper ju till att hålla denna tråd aktuell. Den är väl heller inte OT egentligen. Den handlar ju om administrationen på detta MTB forum (fast kanske inte på slutet då, men det var ju ironi)

Tillbaka
Topp