[off topic] Rekommendera bra köksknivar, kastruller etc.

> Ser jag ut som en sån ;-)?

Menade inte att kliva på några tår men det känns som Global har blivit lika vanligt som gåsjackor om man vill visa att man har pengar. Tappar sin lyster lite när "alla" har samm grejjor, och oftas just för att "alla" andra har det. Canyon = Global, bra men inte så sexigt kanske?

(Shit! Bäst att leta på spaden, det här kan bli skyttegravskrig :)

Fissler är bra och snygga. Har speciellt en kastrull jag har använt dagligen i mer än 10 år och den är lika bra fortfarande. På knivsidan så gillar jag Dreizack.

För den som letar efter gjutjärnsgrytor kan jag rekommendera att ta en titt på diverse begagnatförsäljningar. Jag köpte min 8-liters stekgryta för en hundring på Fyndlagret i Sundsvall, skrubbade bort lite ytrost med stålull, oljade in den och stekte in den, och nu är den en av de bästa köksprylar jag har.

/s-o

rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Perj: Bara jag som såg två kastknivar vid
> knivarna i ditt kök? wtf!

efter lite CSI-arbete ser man något än mer oroande

Bilagor

• kniv.jpg
    kniv.jpg
    21 KB · Besök: 31
rayy: Observant! Undrade just om någon skulle upptäcka dom. För mat som ev. försöker smita sin väg :-)...
Har iofs ett fotledshölster till dom också ;-)...

Jag gjorde ett väldigt seriöst projekt i att lära mig laga mat förra hösten.
Tyckte om att laga mat men kände att jag rullade runt på typ 4-5 rätter sådär.
La typ 4500 kr på mat och ät-prylar.
Knivarna blev dessa (+ en bonus)

knivar.jpg ht=363

Och jag måste säga att jag är grymt nöjd, går att skärpa riktigt bra med enkelt skärpstål, och håller riktigt bra skärpa, väldigt sköna att använda över huvud taget..

Grymt härligt att kunna använda spetsen på kniven på ett bra sätt, typ när jag skär skåror i en lök för att sen hacka den..
Brödkniven har jag nog bara använt på hemmbakt bröd, ALLT bröd är ju fan skivat, så den går att prioritera bort, men jag har bakat bröd typ 1 gång i veckan i snitt.
Har nån liten billig skalkniv också, men den har använts väldigt sällan.

Nu bor jag hemma ett tag igen.. Och mina knivar är nog dom enda som används i köket, trots att det finns ~15 st framme ;)

Sleven är i silikon och nått som jag rekommenderar till alla, gav bort 3 förra julen. Funkar ypperligt till.. chili con carne, risotto, svampsås, frukostgröt, köttfärsås. Den är helt tyst och funkar givetvis som en slickepott, när den samtidigt tål värmen väldigt bra.

Matlagningsprojektet var att "Jag ska inte laga samma mat till middag 2 gånger, under hela terminen", att tvinga fram variation helt enkelt, söka nya recept på falukorv när jag råkade köpa en..
GRYMT utvecklande! Rekommenderas..

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp