Off topic: Talong till stryktipset

Batavus

Aktiv medlem
Kan inte släppa det! Jag har inte tippat på 30 år eller nåt, men har på sistone grubblat över varför stryktipstalongen ser ut som den gör, med
1 X 2.
Någon som vet? Frågat runt en del, utan framgång. Till Svenska Spel/Stryktipset har jag inte lyckats nå fram.
Jag kan tänka mig ett engelskt ursprung, men vet inte.

De gamla tidningar som Kungliga Biblioteket digitaliserat antyder att AB Tipstjänst redan från starten 1934 började med såna tipstalonger eller -kuponger. Inget tas ur luften, så jag anar fortfarande engelskt inflytande.

Edit. Eller kanske inte. SvD säger 1929, att tipskupong skapats för damlandskamp i fotboll mellan Danmark och Sverige. Hur den ser ut kan jag dock inte se.

Senast ändrad:
Jag läste något om exakt det här för inte alls länge sedan, typ en vecka. Men jag kan inte minnas var.

Här verkar samma story finnas annars:

Edit: Här var det! Men det är nog betalvägg tyvärr.

Tack så mycket! Anders Svensson skrev en artikel i senaste Språktidningen, där han är chefredaktör. Har mailat honom också, efter att jag läst, men han visste inte.

Så här klokt skrev han:
Hej!

Jag har tyvärr inte en aning. Men jag gissar att det handlade om att det behövdes något som både var så enkelt så att alla kunde skriva det och något som var så tydligt att rättningen gick snabbt eftersom detta var långt före datorernas tid. Hör av dig till Svenska spel som borde kunna hjälpa dig med ett svar på frågan.

Med vänliga hälsningar
Anders

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp