Offentliga cykelpumpar - vad gör jag för fel?

Jag har inte argumenterat mot fotpumpar annat än storleken.

Det är handpumpar som har munstycket direkt på skaftet som är värdelösa (efter min erfarenhet) - om man nu inte har någon variant där man skruvar fast munstycket med gänga som Miracle postade ovan.

Rattnalle sa:
CEHG sa:
Bengt-re sa:
Du gängar fast pumpen. Sedan pumpar du. Gängar loss pumpen. Låser ventilen och cykar mot solnedgången till tonerna av "Nothing's Gonna Stop Us Now"

Vilka pumpar har ett sådant munstycke? Har alla fotpumpar det?
I princip bara Lezyne har munstycke som gängas fast. Det är helt oslagbart tycker jag själv. Deras billigast modell duger gott och kostar inte en särskilt stor förmögenhet.

Tror att det är en ROSE pump jag har i punkakitet och den gängar man fast. Klart smidigt.

Product-handpumps-mcrofldrhphpg-zoom1.jpg

Liten. Hyfsat bra : https://www.lezyne.com/product-hpumps-hp-microflrhp.php

En minipump som man skruvar på ventilen utan att den har en slang tycker jag personligen är värdelöst. Slangen tar upp mycket av pumpkrafterna ("juckandet").

CEHG sa:

Det är handpumpar som har munstycket direkt på skaftet som är värdelösa (efter min erfarenhet) - om man nu inte har någon variant där man skruvar fast munstycket med gänga som Miracle postade ovan.

Ja, asså; fotpumpar tar ju inte så där mycket plats. De står ju på sin fot och den får ju liksom avgöra hur mycket plats de tar ;-)
De kompakta handpumpar med slang som finns bör väljas med omsorg; jag har en Tec som med lite tålamod räcker till att pysa in lite luft s’atte man kan lägga in slangen efter punka utan att den korvar sig. Men därefter är det kolsyrepatron om man ska hinna hem samma dag.
I princip vicken fotpump som helst duger. Tyvärr duger dock inte Biltemas längre, den brae har ersatts med nåt obra.

CEHG sa:
Som relativt nybliven användare av landsvägscykel med s.k. prestoventiler har jag än inte begripit mig på de munstycken som finns på de flesta "offentliga" kompressorpumpar. Vad är det för gigantiska hål i de där munstyckena alltid? Man vill ju att det smiter om och tätar kring själva ventilen. När man står där och misslyckas har man snart släppt ut all luft som finns i däcken på grund av de där nervösa prestoventilera som öppnar sig så fort man nuddar dem. Jag är så trött på den där skiten så jag har köpt kolsyrepatroner i bulk för en massa pengar för att få hårda däck snabbt och smidigt men närmare 20kr per 16gram känns ju lite bortkastat bara får att pumpa upp. Visst, det finns manuella pumpar också men då måste det ju bli en sådan där stor ståpump och det känner jag inte riktig för.

Du bor på fel ställe. Tjata på din kommun, eller vem det nu är som har offentliga cykelpumpar i din hemtrakt, att byta till munstycken som passar fler ventiler. Det ska inte vara ett problem att ha racerventiler. Jag har haft mer problem med bilventiler men då vet man å andra sidan att pump finns på alla bemannade mackar, även om de blir färre och färre med åren.

Pfaff sa:
To each his own, som man säger.
Men hur mäter du däcktrycket när du ”pumpar” med en CO2-patron? Även med butyl-slangar behöver man kolla tryckat nån gång i veckan (CO2 funkar inte alls med latexslangar) och patroner har det med att tömma ut sig själv ganska fort även med ett ventilmunstycke.

PS; det heter presta med a på slutet om man inte är frankofil. Då heter ventilen schlaverand.

Funkar inte kolsyrepump med latexslang? I så fall har jag haft tur som inte punkat på 7 år eftersom mitt lagningskit bestått av kolsyrepump och latexslang.
Vilket får mig att undra, hur länge håller sig en latexslang fräsch? Den är i sin kartong så den ser inte dagsljus särskilt ofta...

Rödvitgrön sa:
Pfaff sa:
To each his own, som man säger.
Men hur mäter du däcktrycket när du ”pumpar” med en CO2-patron? Även med butyl-slangar behöver man kolla tryckat nån gång i veckan (CO2 funkar inte alls med latexslangar) och patroner har det med att tömma ut sig själv ganska fort även med ett ventilmunstycke.

PS; det heter presta med a på slutet om man inte är frankofil. Då heter ventilen schlaverand.

Funkar inte kolsyrepump med latexslang? I så fall har jag haft tur som inte punkat på 7 år eftersom mitt lagningskit bestått av kolsyrepump och latexslang.
Vilket får mig att undra, hur länge håller sig en latexslang fräsch? Den är i sin kartong så den ser inte dagsljus särskilt ofta...

Klart du kommer hem med CO2 i slangen.

OK, tack för en trots allt givande diskussion. Jag och kanske andra också fick riktigt bra tips på bra manuella pumpar, och lite adpatrar för bilventiler. Kvarstår att offentliga pumpar lämnar en del övrigt att önska.

hm sa:
Hur är det med gamla typen av rammonterade handpumpar? Tyckte dom bra var bra när jag var ung innan jag började cykla på riktigt ....
Borde väl va ganska ok nu när man inte har så höga tryck längre i däcken . Givetvis inte lika bra som en golvpump men ändå.
https://www.bauhaus.se/sks-cykelpum...JVBKHHgk14FPWKr2lUtrr_LZjcdNLLhhoCNOYQAvD_BwE

Det funkar; jag har en tre-fyra stycken SKS och Zefal liggande sedan anno dazumal.
Men man måste veta hur de skall hanteras för att inte bocka eller bryta av ventilen.

Jag tror du behöver titta på munstycket på de pumpar du använt om det är så att mer luft läcker ut än du tillför. Munstycket ska vara anpassat för prestaventil.
Munstycken som gängas fast är nog bättre men det fungerar även bra med sådana som sätts på plats och sedan kläms fast. Har använt ett gäng golv/fot-pumpar samt mindre handhållna utan att uppleva ditt problem. Och jag är inte speciellt händig...
Mina pumpar har haft munstycken som gått att justera för den ventiltyp jag ska ansluta pumpen till. Skruva isär munstycket och vända någon gummiring etc så fungerar det sedan.
Har aldrig investerat i någon dyr pump men det har fungerat bra ändå.

CEHG sa:

Om de inte gängas fast så ska de "spännas" fast på något sätt.
Helt ärligt, det går bra att pumpa med en presta, noll problem. Men, racerdäck med liten pump är en övning i tålamod, det tar en stund och man blir varm. Vad är problemet?

Stervelo sa:

Egentligen är väl problemet att prestaventilen kräver perfekt munstycke och mer än gärna tömmer däcket vid minsta felanvändning. Du trycker ju på munstycket *på* ventilen. Blir det inte rätt i den manövern så skickar du ju ut all luft i däcken eftersom nippeln öppnar när man trycker *på* den. Man kan tro att konstruktionen är skapad av Microsoft eller nå't.

Har en liten billig minipump som är hur bra som helst samt en annan något dyrare som är helt värdelös till presta. Båda är av typen där man med en spak pressar ihop en tätning mot ventilen.

CEHG sa:
Stervelo sa:

Egentligen är väl problemet att prestaventilen kräver perfekt munstycke och mer än gärna tömmer däcket vid minsta felanvändning. Du trycker ju på munstycket *på* ventilen. Blir det inte rätt i den manövern så skickar du ju ut all luft i däcken eftersom nippeln öppnar när man trycker *på* den. Man kan tro att konstruktionen är skapad av Microsoft eller nå't.

Igen; säkerställ att du använder rätt munstycke. Du måste göra någonting fel för så där ska det inte bete sig. Många här nu som berättat att de inte har samma problem som dig.

CEHG sa:
Stervelo sa:

Nej, det kan pysa till en gnutta, tömmer du däcket så gör du fel eller har en pump som är värdelös och felkonstruerad.
Du måste sikta bra, snabbt på och "spänn"/gänga fast, sen läcker det inte mer. Kör du på pumpen FÖR långt, då kan du trycka in ventilen och då pyser det ut massa luft, och den blir svår att "spänn"/gänga fast.

Du gör något fel, det är inte svårt. Du eller pump.

CEHG sa:
Stervelo sa:

Jag vet inte vad du gör. På alla pumpar som jag använt så kan det komma ut lite luft just när man sätter på pumpen men sen blir det tätt och det är bara att pumpa.

sparhawk sa:
CEHG sa:
Stervelo sa:

Igen; säkerställ att du använder rätt munstycke. Du måste göra någonting fel för så där ska det inte bete sig. Många här nu som berättat att de inte har samma problem som dig.

Det börjar bli lite rundgång i diskussionen nu. Jag vet mycket väl att det finns sätt att pumpa på ett bra sätt. Hur mycket presta-ventilens känslighet är ett problem är väl upp till var och en att avgöra. Att stå dubbelvikt och jucka med en stavpump femhundra gånger med tveksam effektivitet kanske är en uppskattad träningsuppvärmning för en del, men inte för mig. Så det som ligger närmast till hands är en (1) pump med gängat munstycke som inte sitter direkt på skaftet utan på en slangstump, eller (2) någon bilpumps adapter med gängat munstycke.

CEHG sa:
sparhawk sa:
CEHG sa:
Stervelo sa:

Det börjar bli lite rundgång i diskussionen nu. Jag vet mycket väl att det finns sätt att pumpa på ett bra sätt. Hur mycket presta-ventilens känslighet är ett problem är väl upp till var och en att avgöra. Att stå dubbelvikt och jucka med en stavpump femhundra gånger med tveksam effektivitet kanske är en uppskattad träningsuppvärmning för en del, men inte för mig. Så det som ligger närmast till hands är en (1) pump med gängat munstycke som inte sitter direkt på skaftet utan på en slangstump, eller (2) någon bilpumps adapter med gängat munstycke.

Äh. ROSE pumpen jag länkade till tidigare fungerar utmärkt och det inte orimligt lång tid att pumpa med heller. Det är skillnad på dåliga och oki minipumpar. Tyvärr är inte priset någon säker indikator då jag har haft dyrare pumpar som varit rejält mycket sämre. Finessen är att välja en pump som enbart tar gängade presta ventiler. Allt universal och adaptrar är mög. #åsikt

CEHG sa:
sparhawk sa:
CEHG sa:
Stervelo sa:

Du kommer att få " jucka med en stavpump femhundra gånger" även med en pump som har en slangstum, om det är en minipump.
Det är en nödpump enbart. Jag skulle ALDRIG få för mig att använda den som min "huvudpump" det skulle sluta med självmord.
Stor fin golvpump, enkelt.
Jag kör tub med latexslang, jag pumpar VARJE gång jag ska använda racern.

Stervelo sa:
CEHG sa:
sparhawk sa:
CEHG sa:
Stervelo sa:

Du kommer att få " jucka med en stavpump femhundra gånger" även med en pump som har en slangstum, om det är en minipump.
Det är en nödpump enbart. Jag skulle ALDRIG få för mig att använda den som min "huvudpump" det skulle sluta med självmord.
Jag kör tub med latexslang, jag pumpar VARJE gång jag ska använda racern.

Hemma och på jobbet har man självklart bra golvpumpar. Minipump utan tryckmätare är enbart för punkalagning i fält.

Stervelo sa:
+1

Olika pumpar funkar helt enkelt olika bra för olika ändamål, tidningen Tour hade förra året en genomgång och rekommendation av pumpar för olika ändamål
Sammanfattning
Empfehlenswerte Allround-Pumpen:  BBB, Lezyne, SKS, Specialized, Pro
Gute Manometer:                   BBB, Blackburn, Fabric, Lezyne, Pro, Silca, SKS
Für Tubeless-Reifen:              Bontrager, Extreme, Lezyne, Pedros, Pro, Rose, SKS, Specialized, Topeak

Hela genomgången finns som PDF här: http://www.tour-magazin.de/zubehoer/pumpen/kaufberatung-standpumpen-fuer-rennrad-reifen/a44949.html

Vill du inte lägga ut så mkt pengar säljer Biltema en helt OK pump med manometer, jag har sedan flera år en sådan på landet och den fungerar fortf bra efter flera vintrar i ett ouppvärmt garage.
Jag TROR att det är en sådan här
1

179:- här: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041208#

/Håkan

Hemma: bra golvpump med manometer = rätt tryck vid avfärd.
På rundan: liten pump med slang man gängar fast - min pumpar litr volym per slag men går å andra sidan att bygga högt tryck med = bra på landsväg.
På bakhjulet sitter en bilventilsadapter permament istället för ventil så man alltid kan nödfylla på macken / offentlig pump.

Att pumpa en prestaventil är verkligen inte svårt ellet omständigt.

För att återgå till grundfrågan med offentliga cykelpumpar så ska jag prova med att sätta på en adapter för schrader och se om det fungerar. Jag har femtio meter till en offentlig kompressor pump.

Stod och tittade på Biltemapumpen härom dagen och tycker den ser ok ut. Slangen var plastig istället för sån där i tunnt "gummi" som bara torkar och sen spricker sönder när den böjs.

Gör't! Det funkar. Men i regel har de ingen manometer så man vet inte var maxgränsen är. Ofta är de inställda på typ 3-4 bar då de flesta cykeltyperna klarar det = för mycket för mtb och för lite för racer.

Handpumpar man gängar fast har också ibland den fula egenskapen att gänga med sig ventilkäglan ut så det är inte bara fördelar med såna.

Vill du inte lägga ut så mkt pengar säljer Biltema en helt OK pump med manometer, jag har sedan flera år en sådan på landet och den fungerar fortf bra efter flera vintrar i ett ouppvärmt garage.
Jag TROR att det är en sådan här

179:- här: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041208#

/Håkan

Den pumpen BT kränger nu är tyvärr inte densamma som du - eller jag - köpte för ”ett par år sedan” utan en (givetvis) billigare variant med en tveksam ditskruvat plastkanal mellan cylinder och manometer.
Den gamla var bra. När jag behövde ytterligare en fotpump tittade jag först på BTs - och köpte därefter en annan på nätet.

glitch sa:
Gör't! Det funkar. Men i regel har de ingen manometer så man vet inte var maxgränsen är. Ofta är de inställda på typ 3-4 bar då de flesta cykeltyperna klarar det = för mycket för mtb och för lite för racer.

Handpumpar man gängar fast har också ibland den fula egenskapen att gänga med sig ventilkäglan ut så det är inte bara fördelar med såna.
Att käglan följer med ut beror på att den är jättelöst dragen. Jag drar åt mina på nya slangar, sen fungerar det bra. Gäller bara att komma ihåg. Värt att tänka på är att venilförlängare kan fungera uselt med gänga på. Därför lezynen min fått ersättas av en med fäst medelst vrid typ.

DaK sa:
Pfaff sa:
Stumpy sa:
Pfaff sa:
Men en fotpump ska man ha.
Fotpump har jag aldrig förstått mig på. En bra golvpump har alltid funkat för mig.

Vilka golv pumpar man med en så’n?
En fotpump står på en fot. Därav namnet sedan artonhundrafrösihjäl. Att ett gäng historielösa virrpannor inte tycker det är passande får stå för dom. :-P
Och en handpump står på en hand!

Min golvpump står på golvet.

frause sa:
DaK sa:
Pfaff sa:
Stumpy sa:
Pfaff sa:
Men en fotpump ska man ha.
Fotpump har jag aldrig förstått mig på. En bra golvpump har alltid funkat för mig.

Vilka golv pumpar man med en så’n?
En fotpump står på en fot. Därav namnet sedan artonhundrafrösihjäl. Att ett gäng historielösa virrpannor inte tycker det är passande får stå för dom. :-P
Och en handpump står på en hand!

Min golvpump står på golvet.

Din fotpump står på en fot som står på golvet.

Det här med golvpump är ytterligare en angliserat omskrivning av ett ord som redan hade en svensk form.
På franska heter mojängen fö pompe a pied, på tyska Fusspumpe. Helt ensamma är vi inte. ;-)

CEHG sa:
Det låter som att du öppnar ventilen för mycket.

CEHG sa:
För att återgå till grundfrågan med offentliga cykelpumpar så ska jag prova med att sätta på en adapter för schrader och se om det fungerar. Jag har femtio meter till en offentlig kompressor pump.

Varför ska du prova med en adapter för schrader när du har en prestaventil?

Troligtvis menar han en adapter som passar mot pumpens schrader munstycke.

Fattar dock inte motståndet mot att ha en vettig pump hemma!!??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp